/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
GPS Koordinater
Fra : Toves_Henrik
Vist : 3136 gange
500 point
Dato : 28-07-10 17:22

Jeg har købt en Garmin nüvi 3790
Er der nogen som enten kan fortælle mig hvad det er eller hvor jeg kan finde en omregningstabel mellem de forskellige formater.

I min Garmin er der mulighed for at intaste i tre formater:

1 h ddd.ddddd(og et gradtegn)
2 h ddd(et gradtegn) mm.mmm`
3 h ddd(et gradtegn mm`ss.s``

Hvad står det for?
Hvordan omregner man imellem dem?

For de må vel være inbyrdes afhængige, det er vel til den samme jord, eller hvad?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-07-10 17:59

Når du ser et kort over et land eller måske et kort over hele verden, så er der på kortet nogle lodrette og vandrette streger, de lodrette kaldes længegrader og de vandrette kaldes breddegrader, mellemrummet mellem graderne er delt op i Minutter og sekunder for at kunne angive en position så præcis som mulig, punktet hvor en vandret og en lodret streg krydser hinanden kaldes et koordinat punkt, hvis du har Google Earth på computerne så kan du når du kører musemarkøren hen over kortet se koordinat punkterne nede i venstre hjørne af programmet:
http://earth.google.com/intl/da/download-earth.html

læs mere om Geografiske koordinater på Wikipedia:
http://da.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Geografiske_koordinater
der kan du længere nede på siden se hvilke muligheder der er med for eksempel Google Maps

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 28-07-10 18:31

- værs'go Henrik, hils Tove...
http://boulter.com/gps/

Kommentar
Fra : Toves_Henrik

Dato : 28-07-10 18:32

Hej
Men det var sammenhængen i de tre formater jeg har brug for at kende, eller bare hvordan man bruger de tre formater. Ikke opbygningen af koordinatsystemet.
MVH
Henrik

Kommentar
Fra : Toves_Henrik

Dato : 28-07-10 18:37

Tæt på Stouenberg
Men hvad er matemetikken bag?
MVH
Henrik
Skal hilse igen

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-07-10 19:10

Det er ligesom i en båd.
1--- er lig med timer.
2--- er lig med minutter.
3--- er lig med sekunder.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 500 point
Dato : 28-07-10 20:45

1 h ddd.ddddd(og et gradtegn) betyder koordinaten i grader som decimaltal
eksempelvis er 56.50000 ° sekoghalvtreds en halv grad
2 h ddd(et gradtegn) mm.mmm` Det samme i grader plus minutter ,hvor minutterne er i decimaltal. Her er eksemplet 56° 30.000' sekoghaltres grader og 30 minutter . De 30 minutter er også en halv grad.
3 h ddd(et gradtegn mm`ss.s``. Det er en gammeldags måde hvor minutterne ikke er decimaltal,men brøkerne opgives i sekunder .

der er 60 minutter på en grad, og 60 sekunder på et minut. Så omregningen går på at omregne hundrededele til tresdele . God fornøjelse.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-07-10 20:47

Nej Pia . Du tager fejl igen .
Det er ikke timer men grader,det drejer sig om . Hvis det var noget med timer ,så går der 15 grader på en time.

Kommentar
Fra : Toves_Henrik

Dato : 28-07-10 21:19

Hej transor
Ja det er det som jeg skal bruge, nu skal jeg bare forstå det helt..
Hvis jeg finder N45 10 48.5 W1 04 56.2 Det er et sted i frankrig men hvordan finder jeg ud af om det er nr 1 eller 2 eller 3?
MVH
Henrik

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-07-10 02:12

Du ser på hvordan det er skrevet og hvor gradtegnet står .
i de koordinator du angiver burde der have været tegn for ° , ' og '' , men det sker jo tit at folk sjusker eller ikke forstår at skrive enheder helt korrekt.

Når det er et sted i Frankrig er det oplagt at N45 betyder 45° norlig bredde . Når der så er to forskellige tal bagefter og kun det sidste er et decimaltal har vi at gøre med din mulighed 3 .
altså 45 ° 10 ' og 48,5 '' nord

tilsvarende er den anden koordinat 1° 4 ' og 56,2 '' vest

Så vidt jeg kan skønne er det et sted i Bordaux distriktet.

Godkendelse af svar
Fra : Toves_Henrik

Dato : 29-07-10 07:03

Tak for svaret transor. Dejligt med så seriøs en svarer,
MVH
Henrik