/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bedste lagkage
Fra : Klumme
Vist : 3066 gange
200 point
Dato : 23-07-10 21:43

Jeg "leger" med lagkager pt og vil gerne have en kanonopskrift på en eller flere lagkager.

Den er primært til voksne (må gerne indeholde spirituosa) må gerne være lidt "våd", ikke for sød og ikke kunstfærdigt udstyret med små marcipanengle og lignende krims krams.

Kom med et bud.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-07-10 21:59

Køb tærtebunde eller bag dem selv. Lave vanillacreme og pisk flødeskum. De to ting blandes. Så kommer man hindbærmarmelade på begge bunde, både den i bunden og den i midten. Begge bunde dryppen med portvin. Og marmeladen skal ud over hele bunden i et tyndt lag.

Så lægges lagkagen sammen og pyntes med chokoladeglasur. Og ikke andet. Det er en frisk lagkage.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-07-10 22:00

Fik ikke skrevet at selvfølgelig skal der creme i kagen også.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-07-10 22:03

Alm kagecreme eller råcreme??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-07-10 22:06

Det er lige meget, bare cremen er kold når den blandes med flødeskum.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-07-10 22:08

Okayyyyy så kan en sabayonnecreme osse bruges.

Foreløbig tak granner

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-07-10 22:59

Den bedste lagkage er den som vi får serveret når vi besøger lillesøster, og du får mig ikke til at ringe til hende efter opskrift på denne tid af døgnet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-07-10 23:02

Spirituose og søde sager kan du komme i fyldet eller mellem lagene, for det er vel lagkage du efterlyser? Og ikke forskellige kagecremer

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 23-07-10 23:11

Har du prøvet Tiramisu,.. ?
det er bare guf,..
meeen,.. nok ikke lige til børneføs’dagen,.
og pas på med at lave store portioner,..
det er nærmest umuligt at stoppe, når du først er begyndt,

opskriften :
http://www.dr.dk/dr1/spisemedprice/Programmer/Program5.htm?image=6

Programmet (live)
http://www.dr.dk/DR1/SpisemedPrice/20100215134909.htm
(Italiensk for letøvede)

Ps… en udmærket færdig-lavet udgave kan tit købes i ’netto’
25 kr. for 500 g

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-07-10 23:13

3 lagkagebunde:

syltede ferskner i dåse

bananer

frosne hindbær

chokolade som rives

alm kagecreme/ (pulver fra tørsleffs, som koges og kølner af)

alle bunde dryppes med lidt lage fra fersknerne.

1. lag

frosne hindbær blendes og blandes med flødeskum, drysses med chokolade

2. lag

kagecreme og ovenpå bananer i skiver,
samt ferskner i stykker.

3. lag

ovenpå pyntes med flødeskum og hele hindbær og revet chokolade

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-07-10 23:14

ups glemte piskefløden i oversigten

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 200 point
Dato : 23-07-10 23:18

Øhh,.. mener du skal nok ikke lige starte med den store opskrift,. (300 prs.)

300 personer:
200 æg
5 kg sukker
25 gode vanillestænger
25 kg Mascarpone (flødeost)
Ca. 20 liter stærk kaffe
5 liter Amaretto (mandellikør)
Ca. 1,5 trillebørfuld Savoiardi-småkager (Lady fingers)
Kakaopulver

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-07-10 23:26

uhm lagkage
Et hit hos børn og voksne er en flødebollelagkage med syrlig hindbærcreme. Nok ikke lige det du søger i denne omgang,- den er nem, og kan sikkert bruges på et eller andet tidspunkt.

3 lagkagebunde 1/2 l piskefløde
300 g næsten 2 spsk. flormelis
optøede hindbær 1 bakke flødeboller (12 stk)

Hindbær moses og flormelis bandes i. Pisk fløden meget stiv og vend hindbærrene i så det bliver en flot lyserød creme. Bunden tages af flødebollerne. Put 6 flødeboller på den nederste lagkabebund. Mas dem ud og kom hindbærcreme på . Gentag på bund 2. Afslut med den sidste bund. Smøres med hindbærcremen. Brug det sidste creme på lagkagens sider. Pynt f.eks. med halverede flødebollebunde, friske hindbær eller krymmel.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-07-10 00:17

He He ...fede forslag...Bare bliv ved. Skal nok sortere de mest rabiate og gastroperverse fra senere

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 24-07-10 00:21

Smuller54

Bananer i skiver hører ikke hjemme i lagkager.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-07-10 00:32

Citat
Bananer i skiver hører ikke hjemme i lagkager.
i høj grad: JO DET GØR DE men jeg foretrækker at lægge lagkagen sammen med flødeskum og bananer alene, ikke alle de andre frugter, lagkagebundene til den lagkage skal være brune ikke hvide

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 24-07-10 00:55

enig med o.v.n.
uhm ....... chokoladeroulade med bananer og flødeskum!

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 24-07-10 09:17

Himmelsk let lagkage

Nøddelagkage

4 æg
85 g sukker
50 g hasselnødder
50 g mandler
1 spsk mel
½ tsk bagepulver
rasp

2 dl piskefløde
1 ds mandariner
valnødder
revet chokolade

Pisk æggeblommerne med sukkeret. Kværn nødderne og bland dem i æggene med mel og bagepulver.
Pisk hviderne stive og vend dem forsigtigt i.

Bages i tre lagkageforme ved 180 grader i ca 15-20 min til gyldenbrun.
Lægges sammen med flødeskum og mandariner fra dåse (så er skindet nemlig taget af).

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 24-07-10 09:21

Og så bager jeg også selv Othello- lagkage ved meget festlige lejligheder. Bor jo i udlandet og kan ikke købe den ved bageren. Makronerne bliver fragtet hjem fra Danmark.
Skal bage "bryllupskage" næste måned til en god veninde. Måske har du Klumme, der "leger med lagkager" en anden idé (end Othello'en)? Ikke noget med en høj en, det tror jeg ikke, jeg kan få til at fungere.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-07-10 09:26

Ikke en egentlig lagkage, men en ide til fyldet

Smelt nougat og bland med flødeskum, og kom valnøddekærner i

Vi laver også flødebollelagkagen, men i stedet for hindbær, bruger vi jordbær

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-07-10 22:13

Hej Frieda.

Jeg vil afstå fra vejledning og forslag. Det rækker min ekspertise ikke til på nuværende tidspunkt. Men tak for tilliden. Jeg tror dog at jeg vil eksperimentere med en sabayonnecreme, som jeg synes er en meget lækker ting og så selvfølgelig frisk syrlig frugt, så lagkagen bliver syrlig/sød og våd og ikke klamsød og kedelig tør.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-07-10 13:33

Englelagkage på chokoladebunde.

Fyld:

2   æggehvider
3   spsk. vand
1   tsk. Vanillie
200 g. sukker

Piskes i vandbad til det er helt stift

Det køles ned i køleskab og man skal sikre sig at det er helt koldt. Stik en finger ned midt i for at mærke om det er koldt. Hvis det ikke er rigtigt koldt så skiller det når man rører smørret i.

Når blandingen er rigtig kold (næste dag) røres der 225 g blødt (ikke smeltet) smør og 25 g kakao i.

Denne masse er nok til 1 lagkage.

Så lægges creme og bunde sammen og det hele drysses med flormelis.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-07-10 13:16

Hey Frieda.

Sjovt du nævnte makroner i forbindelse med Othellolagkagen. Mange opskrifter på nettet er uden makronbund, men udelukkende med lagkagebunde. Jeg mener at din model er den rigtige, men fortæl mig lige, hvoran du "klistrer" makronerne sammen (hvis du altså gør det) så der bliver en bund ud af dem. Jeg gider nemlig ikke selv bage en makronbund.

Ellers mange lækre opskrifter. Har besluttet at lave Othelloen som dessert på lørdag til mine gæster. Det er bønder der skal bespises loool, så det finere franske og italienske køkken er lagt væk og den står på god gammeldags rød/hvid flæskesteg ad librium m. flæskestegssovs med en kinematisk viscositet på mindst 80 og kartofler der kan suge, samt konfirmandkartofler og hj.lavet agurkesalat...og såååååå darhhhhh darhhhh Othellolagkage. Det er ren slankemad, hvis man skulle være lidt anorektisk anlagt

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 12-08-10 15:48

Tak for svaret EA_HS. Du får point, da du præsterede den absolut morsomste opskrift. Alle skulle have haft, men det kan man jo ikke....lavede btw Othellolagkagen. Det er virkelig lækkerier.

Kommentar
Fra : Lilledudi

Dato : 16-08-10 22:41

En lag kage man sukker efter.
Først et drys sukker på fadet du vil severer lagkagen på, så hænger den ikke i,
også et lag syltetøj - jordbær ?, også et lag makroner der er trykket i stykker,
så kommer vi til cremen den må godt være en færdig pakke til mælk, pisk cremen godt og lad den stå ca. 15 m/m mens du henter en flaske whisky, så pisker du igen til cremen er lind også kommer du whiskyen i 3-4 spiseskefulde og så en sjat, så pisker du fløde til en dejlig skum men pas på ikke for meget så den bliver grynet, du kommer så skum i der svarer til en 1/3 af cremen,
så skal makronerne lige have et lag, så er det bananer skåret i skiver så de dækker heje bunden,
næste bund sskal pave en tur med portvinsflasken ikke så det driver, crem igen så jordbær ?og så
den 3 bund som låg, hvis du giver den et lag skum mens den likker på bordet er det meget nemmer
at styrer, så sprøjter du skum hele vejen rundt pynt kan være mange ting ? jordbær / hinbær må ikke være surer, du kan også bruge chokolade som knapper eller revet - høvlet.