/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dræbersnegle
Fra : Asbjørn2
Vist : 2048 gange
50 point
Dato : 23-07-10 01:44

For et par dage siden, gav jeg under en aftenrunde i haven, en del dræbersnegle en tur med saltbøssen. En del gik helt i opløsning ret hurtigt, men nogle lå næste morgen som sorte, stive og indskrumpede lig.
Her til aften var jeg igen på "aftentur", og så nu at en del dræbersnege var ved at fortære de saltstive lig af artsfællerne, og mit spørgsmål er derfor, om der er nogle der ved, om disse levende kanibaler nu også dør fordi de har fået for meget salt indenbords, eller om det kun er på overfladen at saltet angriber dem.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-07-10 06:00

Jeg tror roligt du kan regne med, at de overlever saltmaden

Hvis det var så nemt, var de jo udryddet for længst.... bortset fra det, så synes jeg det er en grim metode du bruger.

De lider før de dør, og selv om jeg bestemt ikke kan fordrage de ulækre dyr, så vil jeg foretrække, at de får et drag over nakken med en spade e.lign. så er de færdige med det samme

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-07-10 06:53

Nordsted
Når en muskusand synker en dræbersnegl tror du så den dør med det samme? De skidderikker bør man bruge alle aflivningsmetoder på blot det ikke skader dyr og planter vi mennersker holder af at have i den menneskabte natur vi jo omgiver os med-selv foretrækker jeg ferromol og flammekaster.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-07-10 07:17

Iham... jeg forstår ikke helt hvad du mener

Men det jeg mener er.... at når vi mennesker vil dræbe, så gør det i det mindste så hurtigt og smertefrit som muligt... det er trods alt et levende væsen

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-07-10 07:30

Jeg synes ikke sneglene opfører sig særlig "sneglomant" når de indtager føde herunder egne artsfælder-jeg nærer absolut ikke følelser for dem-så at gå rundt og klippe hovedet af dem med en køkkensaks er helt til grin -et Sisyfos arbejde. Et par timer efter er der ny for de gamle som faldt.
Det eneste effektive er sneglehegn hvis man vil have andre grøntsager end porrer og kartofler i haven-men det er dyrt og så kan egen avl ikke konkurrere med supermarkederne.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 23-07-10 11:56

smid dem på grillen, gæsterne smager ikke forskel.
Så har du den gode bøf for dig selv

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 23-07-10 16:09

Jeg synes, som sædvanligt at Nordstedt har ret, selvfølgelig skal vi aflive dem humant. Jeg har nu flere gange med held, givet dem "en sidste nadver" bestående af en en bakke med øl. Det kan ganske udmærket være en Sloth eller en Harboe - selv det sprøjt tiltrækker sneglene. Og de drukner sig ganske simpelt i en mega brandert.....

Hvis man er ondskabsfuld, kan man med en skovl, skubbe bakken, gennem hækken ind til naboen, så slipper man garanteret for de ulækre væsener...

MVH@ns

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-07-10 16:31

Ikke tale om de skal foræres en sidste brandert. De drukner sig sgu i alt der er vådt. Mit havebassin flyder hver morgen med det krapyl-guldfiske har opgivet ævred. Den med grillen jaja ærgeligt man ikke kan høre hvad de mener om det nu de må angre deres kanibalistiske levevis

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 23-07-10 17:30

løsning på problemet med disse snegle er lige her:
http://www.ustrup-by.dk/snegle.html

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 23-07-10 22:19

gå til DLG og køb 20 kg. Ferramol. Det æder sneglene og dem der æder de døde snegle, dør også. Altså sneglene.

Det er ikke skadeligt for andre af havens dyr.

Det koster omkring 200-400 pr. kg. i byggemarkeder og planteskoler, men ved DLG køber man 20 kg. og giver omkring 60 kr. pr kg. Du kan købe i fællesskab med naboer, familie eller andre der er belastet af dræbersnegle.

Jeg strøger "pillerne" tidligt i foråret, og ca. 1 gang om måneden. Det kræver under 50 gram pr gang, der skal ikke meget til. Jeg er IKKE plaget af sneglene mere.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 24-07-10 08:05

troldenesdhb
hvor mange gange strør du ? hvor mange gr pr gang pr m2 ?
Interreseret for at finde ud af hvad der der ligges oven i frøpris /gødningpris/ vanding evt sneglehegn
Har selv prøvet det for nogle år siden . Fik ikke vejet af og var ikke voldsomt imponeret, men det år var der også en snegl for hver 15 cm.-næsten alt blev raspet af-og den store DLG pose til 1000kr hurtig tømt.

Accepteret svar
Fra : Ekspress105

Modtaget 50 point
Dato : 24-07-10 13:15

Hmm Jeg bruger en forstøver/sprayflaske med stråle.... Indeholdende 9 dele vand og en del 3DB Salmiakspiritus. Det virker... De dør så godt som øjeblikkeligt.... Har haft rigtigt mange men nu holdes de nede på et ok plan.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 24-07-10 14:46

express105

Citat
9 dele vand og en del 3DB Salmiakspiritus. Det virker...

Så er haven sgu klar til maling-mere effektivt end grundrengøring ! Må man tillade sig at spørge til hovedsalatens smag og udseende ?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 24-07-10 19:32

Jeg vil tro jeg bruger 50 gram, som skrevet. Det er en almindelig villa grund på 1100m2 hvor hus og tearasser fylder ca. 400m2, så kan du selv regne det ud

Jeg strør langs hækken, ned til en skov, det vrimler med sneglene i skoven. Derudover ligger jeg en lille bunke i staudebedet. Det jeg strør, er meget løst 1 korn på cm, vil jeg tro

Kommentar
Fra : lham

Dato : 25-07-10 06:44

troldenes dhb
Jeg tror der er noget galt med doseringen -eller også kan jeg ikke regne

50 gr pr havestrøning dvs 700m2
det giver 0,07 gr pr m2 hvilket er mindre end jeg bruger.
Til gengæld bruger jeg ikke et korn pr cm2
Med den dosering ( 1m2= 10.000 cm2 ) bliver det til 10.000 korn pr m2( eller 7 millioner korn for hele haven pr gang ) og det vejer meget mere end 0,07 gr

Der må være et eller andet galt. Uden at have opmålt det det vil jeg gætte på jeg tidligere brugte 3 til 4 korn pr dm2 mod dine 100 for samme areal

?????

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 25-07-10 07:01

Citat
Så er haven sgu klar til maling-mere effektivt end grundrengøring ! Må man tillade sig at spørge til hovedsalatens smag og udseende ?

Den smager som salat skal smage!

Nu var der jo en grund til at jeg skrev jeg bruger en sprayflaske med stråle.... Det er ikke bredspredning men kun på sneglene.... Så når jeg ser en snegl, får den et skud og så er den død, Hvis det skulle bredspredes ville det godt nok kræve en palletank med salmiakspiritus jævnligt....
Og så ville alle deres naturlige fjender (som jo er fredede) også dø....

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-07-10 07:35

I min sommerhushave, der skulle være et ideelt sted for dræbersnegle, køkkenhave, rod, kvasbunker, kompotsbunker mv. har jeg stort set ingen dræbersnegle (måske 20 om året, som jeg træder på når jeg ser dem) men masser af vinbjergsnegle, som jeg passer pænt på.

Jeg har nogle steder læst, at vinbjergsneglene æder de andre snegles æg, det kan måske være en forklaring?

Det kan selvfølgelig også skyldes, at med rådyr, harer, mosegrise mv. er der ikke nok tilovers til dræbersneglene

I min tidligere have (inden dræbersneglene blev kendt) satte vi vinbjergsnegle ud, de klarede sig fint, formerede sig, er pæne (ikke værd at spise) og virker som om de mest spiser visne/rådne planter, så de giver stort set ingen problemer. De kan vist godt lide frisk salat, men jeg har aldrig set dem i salaten, velopdragne typer, åbenbart.

Så det kunne da være man kunne klare dræberne med lidt biologisk bekæmpelse, meget hyggeligere end at sprøjte/drysse mærkelige sager rundt i haven.

Godkendelse af svar
Fra : Asbjørn2

Dato : 27-07-10 23:49

Tak for svaret Ekspress105.
Jeg har prøvet næsten alt - øl, plænerens, sneglegift og salt. Alle ting virker, men fortyndet salmiak er nok bedre for havejorden end kilovis af salt, så det skal prøves.
Ellers bliver næste forsøg FLAMMEKASTEREN
FØJ, hvor jeg hader det krapyl

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 28-07-10 12:07

Flammekasteren er nok rimelig hård ved planterne...

Kommentar
Fra : lham

Dato : 28-07-10 12:25

Hvis du har "skydetilbøjeligheder" kan du ansaffe en luftpistol og så "nakke dem " enkeltvis. Opøver dit sigte men lidt dyrt i hagl -men så gik der tid med det.