/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
kan jeg få førtidspension
Fra : jensviggo
Vist : 1185 gange
50 point
Dato : 22-07-10 21:07

om ca 2 mdr bliver jeg 60 år, jeg har svageligt seende, for højt blodtryk, dårlig højre knæ, menisk beskadigt, gammel idrætsskade

mvh jensviggo

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-07-10 21:08

Kort og godt NEJ

Du er alt for rask

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 22-07-10 21:09

du godeste

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-07-10 21:12

SAMTLIGE personer i DK har en "skavank" af den ene eller anden art - skal vi så alle gå på førtidspension

Du kan vel gå på efterløn

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 60 point
Dato : 22-07-10 21:13

Hej jensviggo.
Det er der kun en der kan svare på...nemlig din læge.
Tag en snak med ham...han skal sende dig videre i systemet hvis han mener der er belæg for en førtids pension.
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 22-07-10 21:14

Ved ikke om du kan når du er 60 år, men i dag bedømmes en førtidspension MEST efter arbejdsevne

ingen decideret diagnose kan alene give pension, men viser en arbejdsprøvning at du ikke er i stand til arbejde af nogen art på grund af dine sygdomme så er du klart "kandidat"

søg en socialrådgiver hvor du vil få et seriøst svar...de er til for at hjælpe

endeligt kan du selv søge..

håber det giver dig lidt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-07-10 21:18

Citat
Det er der kun en der kan svare på...nemlig din læge.

Han har INTET at skulle have sagt om den slags....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-07-10 21:27

Det er meget svært at få førtidspension i dag, for staten giver ikke tilskud og så er det en ren kommunal udgift. Derfor kommer ikke ret mange på førtidspension mere.

Derimod er der stats tilskud til at få folk i arbejde, så det bestræber kommunerne sig på.

Det du kan håbe på er at blive godkendt til flexjob, enten med 1/3, 1/2 eller 2/3. Det er din læge der skal sætte det i gang, så ned til din læge og bede ham om at indstille dig til flexjob. Det er din sagsbehandler i kommunen /jobcenter der skal indstille dig til flevjob.

I dag er der mange der er godkendt til flexjob, og det er kommunerne der skal skaffe dem arbejde. Dette er svært, så mange går uden arbejde og får ledighedsydelse. Det svarer til dagpengene. Så måske når du ikke at komme i arbejde.

Du kunne have gjort som os andre, betalt til efterlønnen. Så havde du fået efterløn nu.

Hilsen glad efterlønner.

Men det tager mindst ½ år med hele den godkendelse, så det gælder om at komme i gang.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 22-07-10 21:32

Hvorfor spørger du os ?
Det jo ikke os der skal bestemme om du må få det.
Spørg din kommune.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 22-07-10 21:37

Sørg for at ha lidt/mange flere sygdomme, vær lidt opfindsom.
Læs lidt på netdoktor så kommer det af sig selv.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-07-10 21:38

Citat
Læs lidt på netdoktor så kommer det af sig selv.

Ja - DER er "opfundet" mange "sygdomme"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-07-10 21:46

Hold da kæft en gang klogskidere at høre på. Der er IKKE EEN AF JER, der kan besvare jensviggos spørgsmål!!!!!!

Citat
Du kunne have gjort som os andre, betalt til efterlønnen. Så havde du fået efterløn nu.
Det er jensviggo sikkert glad for at få at vide

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-07-10 21:47

Citat
DER er "opfundet" mange "sygdomme"

Er det også der brorteil er fra

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-07-10 21:47

Citat
Der er IKKE EEN AF JER, der kan besvare jensviggos spørgsmål

Jo jo

Svaret er NEJ (udfra spørgsmålet)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-07-10 22:15

Ærlig talt Refi...Dit svar er arrogant og højrøvet og mig bekendt ligger du ikke inde med den lægevidenskabelige eller socialfaglige ekspertise, der skal til for at kunne bedømme, hvorvidt jensviggo kan få tilkendt en førtidspension eller ej.

Det er kun granner og piaskov som besvarer jensviggos sp seriøst....ganske vist ikke om han kan få tilkendt en FP eller ej - hvor skulle de osse vide det fra? http://www.kk.dk/Borger/Oekonomi/Pension/Foertidspension.aspx

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-07-10 22:20

scootersvinet og brorteil er bare snotdumme som sædvanlig

Kommentar
Fra : jtj45

Dato : 22-07-10 23:44

Det er MEGET svært og få fp idag, kan jeg skrive under på, så er flexjob berettiget 3 timer om dagen, og det er lige så svært og opdrive et sådan job. Held og lykke med din søgning om det bliver det ene eller andet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-07-10 01:26

Ingen herinde er læger, og heldigvis heller ikke sagsbehandlere.

Forhøjet blodtryk er en folkesygdom der kan behandles med medicin, jeg har det selv, dog ubehandlet endnu.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-07-10 02:32

Citat
Det er MEGET svært og få fp idag
Næææ det er såmænd ikke så svært. Man skal blot opfylde kravet om at man ikke kan forsørge sig selv....det er det hele!!
Citat
hvis du er mellem 18 – 65 år og har en varigt nedsat arbejdsevne, som gør at du
ikke er i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde

Problemet er, at før i tiden da staten betalte hele gildet, smed kommunerne folk på FP med skovle og en masse platugler tuskede sig en tidlig og livslang pension til, som de på ingen måde var berettiget til. Dem kunne staten så fodre på i årevis og det kostede en bondegård. Jeg har personligt kendskab til en højt uddannet mag art, som foruden sin pension fra magisterforeningen på ca 30.000 kr om måneden, hæver 15.700 kr om måneden i førtidspension. Så i alt har han en "månedsløn"på 45.700 kr om måneden svarende til 548.400 kr om året, for ikke at lave en skid og dagligt sidde på et bumseværtshus og kyle et par flasker hvidvin i sig. Og hvad fejler subjektet så.... jooo han lider af periodevis migræne.

Goddaw min bare røv. Hvis han skulle søge i dag ville han få et los i røven og en besked...arbejd eller dø. Men nu har han kørt den i 35 år og forstår ikke, at hans FP bortfalder når han bliver folkepensionist. Som han siger....det blir jeg jo ikke rask af LOOOL - Og han er mag art.... det viser blot at en høj uddannelse og IQ ikke altid er ligefrem proportionale. Når han blir 65 har han kostet samfundet, hvad der svarer til godt 6,5 mio kr (minus det som kommer tilbage i skat)

Da kommunerne selv skulle betale hovedparten af gildet, blev de pludselig seriøse og en masse hypokondriske platugler blev sorteret fra. Det synes jeg er helt i orden. Hvorfor hulen skal vi andre gå og betale til en masse subjekter, som bare ikke gider arbejde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-07-10 07:12

Citat
og mig bekendt

Lige netop

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-10 08:24

Citat
Ved ikke om du kan når du er 60 år, men i dag bedømmes en førtidspension MEST efter arbejdsevne

Nej, det gør det ikke
I dag vurderes det UDELUKKENDE ud fra om et par skrankekællinger på kommunen lader deres gode hjerte rende af med sig og tilkender folk en førtidspension, selv om det lyder nok så flot, at det beror på en helhedsvurdering af en person.
Og det uanset hvor mange læge- og speciallægeerklæringer folk så kan fremskaffe.
Og også på trods af, at kommunens revalideringscentre vurderer en person uarbejdsdygtig, eller med så ringe arbejdsevne at de ikke engang kan bestride et 10 timers fleksjob

Jeg har set utallige eksempler på hvor svinagtigt syge personer behandles: eks. en mand på nogen og halvtreds, halvsidigt lammet, og uden evnen til at tale forståeligt efter en hjerneblødning bliver sendt i arbejdsprøvning.

jensviggo.
Det er kommunen du skal ha' fat i.
Proceduren er at du først er sygemeldt.
Så skal det efter en periode vurderes om du kommer tilbage til dit normale arbejdsområde.
hvis ikke skal der så sættes foranstaltninger i gang m.h.t. arbejdsevnevurdering.
Der skal udfyldes en ressourceprofil.

Den slags tager tid.
Forløb på 10-12 år er ikke unormalt i det regi.
Fordi det hele går ud på, at køre dig så langt ud i systemet, at der kan findes en måde at kommunen kan slippe for at gi dig penge.
Først ophør af sygedagpenge.
Og det er så ensbetydende med overgang til kontanthjælp.
Og der ææælsker kommunen folk der er gift, for så kan de fleste nemlig ikke få kontanthjælp. (Kun en ting er bedre, nemlig at personen kradser af, for så har de et problem mindre) ...så altså: Kommunen sparer penge, og det kan de så få mange år til at gå med.
Mange flere end hvis de skulle lade en person få enten et fleksjob eller en pension.
At ægteskaber så går i opløsning, folks huse går på tvangsauktion o.s.v., det er småting, som folk ikke skal lade sig gå på af.
Se det fra den lyse side: hvis manden eller konen skrider, så kan personen få kontanthjælp

Der er dog et par måder at det er lettere at få førtidspension:

1: Sørg for at ende på Grønsagsstadiet, altså det eneste en person kan, er at ligge ned og trække vejret (det trækker dog fra såfremt personen kan det uden respiratorhjælp)

2: Du har et massivt alkohol- eller stofmisbrug

3: Du er under 27, påberåber dig, at grunden til du ikke har foretaget dig en skid siden folkeskolen er, at du har ADHD eller andre psykiske problemer, der gør at det er meget sjovere at blive forsørget og ikke lave noget, fordi arbejde vil tage for meget af din tid.

jensviggo, hvis du har muligheden, så vælg efterlønnen i stedet

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 23-07-10 09:19

Tak for svaret piaskov.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-07-10 09:39

Klumme er inde på noget i indlægget 02:32

Det ligger flere år tilbage, men ganske rigtig gad kommunerne ikke førhen bruge tid på en ung arbejdsløs der måske havde lidt misbrugsproblemer og kunne have været reddet, de blev sendt på førtidspension, slut og prut.

Klaveret spiller heldigvis anderledes i dag, måske lidt for meget til den modsatte side idet kommunerne hele tiden arbejdsprøver folk der er erklæret uarbejdsdygtige af lægerne.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 04-01-11 10:05

jeg vil da bare lige sige, at jeg faktisk har indbetalt til efterløn, helt præcis 447,- pr. mdr. siden jan 1999, altså ca 65000,- men det lader sig ikke sådan umiddelbart lade sig gøre at gå på efterløn, for det første skal man være 100 procent rask, hvilket jeg absolut ikke er, og så skal man i 5 ugers arbejdsprøvning..............verden er i mine øjne.

jensviggo

godt nytår