/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan maler jeg lofterne uden striber?
Fra : WEBlance
Vist : 6804 gange
100 point
Dato : 21-07-10 11:28

Hej.

Efter 10 år trængte mine lofter gevaldig til at blive malet, så jeg har lige malet lofter i min stue og køkken/alrum. Der er i alt ca 50-60 m2 lofter. Det jeg har gjort er:

1. Vasket lofterne ned med grundrens
2. Startede med en helt ny rulle
3. Brugt den samme maling (fra samme spand) til alle lofter, knækket hvid med lidt glans (kan ikke huske hvad)
4. Brugt rigeligt med maling så der er malet "vådt-i-vådt"
5. Malet 3 gange og fulgt vejledningen på spanden om at malingen skal tørre i 8 timer mellem hver overmaling

Problemet er at der kan ses striber der hvor rullen har været, og jeg orker faktisk ikke at male en 4. gang hvis det ikke bliver godt nok. Hvordan kan jeg undgå striberne?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 21-07-10 11:38

Uha - Min erfaring har været, at man skal bruge maling af rigtig god kvalitet (dyrt) og med høj pigmentering. Her i byen har vi en farvehandler, der også er proff. maler. Ham spørger jeg altid til råds. Det er sædvanligvis ikke den billige løsning, men formodentlig den bedste.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-07-10 11:53

Du undgår striberne ved at male stille og roligt, og du skal sørge for at rulle trækkes fra den ene side til den anden i et langt strøg. Det skal være nok maling på loftet og til sidst trækkes så rullen hen over malingen så det overskydende fjernes og der hvor der mangler kommes der på. Sådan gør jeg og jeg har ingen striber på loftet.

Og så brugte jeg en ordentlig maling.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-07-10 13:16

Eller hvis du gør som med pensel: først lange strøg på den ene led, og så korte strøg på tværs for at fordele godt - men det kræver enten ret fortyndet maling eller væsentlig lavere temperatur end nu, hvor skidtet begynder at tørre før man har sluppet med pensel eller rulle. Og de fleste har for meget og for ujævn fordeling af maling før de begynder at rulle. Det gælder selvfølgelig ikke dig. Rigtig oliemaling har lært mig, at det gælder om at dække så stort areal som muligt med en strøget penselfuld maling. det kan man desværre ikke med plasticlatexmaling undtagen nede omkring dens laveste temperaturgrænse.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-07-10 13:26

En del af problemet er malingen, at det er med glans.

Loftmaling skal være mat, ellers ses den allermindste uregelmæssighed meget tydeligt fordi lyset reflekteres og fremhæver evt. striber o.s.v..

Og derudover tyder det på, at malingen er for tyktflydende

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 21-07-10 18:24

Løsningen er at købe maling af en god (læs: dyr) kvalitet. Spørg en rigtig farvehandler og glem Silvans den billigste maling.....

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-07-10 21:23

Striber hvor rullen har været, kan også være fra en af de tidligere gange loftet er blevet malet.....

Så hvis disse er meget "høje" kan de være svære at male over. så skal de slibes væk inden du maler loftet.

Hvis det er striber du selv laver, skal du gøre dig mere umage med at fordele mængnden af malingen som du påfører.

vh Ben

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 21-07-10 23:59

hmm!!.. har du taget højde for lysindfaldet?.. du skal altid male imod et vindue, og aldrig på tværs. har du mere end èt vindue maler du imod det med mest lysindfald. start med kanterne, sæt så en rullebane 40-50 cm ude på loftet og mal indad mod kanten. igen 40-50 cm fra den første rullebane og indad imod det du allerede har malet.. (gir`det overhoved nogen mening det jeg skriver)
held og lykke med projektet