/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Problemer med lak på en bil
Fra : M4GIC
Vist : 4051 gange
100 point
Dato : 18-07-10 10:25

Hej alle.

Mine forældre er ved at købe en bil. Det er en Ford Focus TDCi fra 2006. Den ser rigtig fin. inden i, men på højre side har den nogle små afskalninger i yderlakken. (Det skal lige siges, at jeg ikke kender fagudtrykkene )

Hvad kan disse skader skylders og vil der evt. komme flere? Kan de skade bilen med rust senere?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 18-07-10 10:49

Det er det yderste lag klar lak som skaller af.
Det er en meget almindelig fejl på moderne biler.
Det skal undersøges nærmere for at finde den rigtige behandling.

jeg ved faktisk ikke om det også kunne være en nedslidt lak konservering.
I så fald er det en noget billigere operation, da bilen måske bare skal have en ny omgang.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 110 point
Dato : 18-07-10 11:00

af en eller anden,. (for mig),. ukendt årsag sker det tit på ford biler,
(de plejer dog at være noget ældre når det sker)

bilen er 99% sikker malet med en 2-lags lakering,..
dvs. først sprøjtes 'farven' på (i langt de fleste tilfælde metallic/sølv,)
oven på farven sprøjtes derefter 3-4 (eller flere) gange klar lak,

det der 'skaller' af,.. er den klare lak,..
som desværre også er den der beskytter bilen,

at det kun er sket på den ene side,..
skyldes sikkert at denne side har været udsat for mest sol

årsagen er dårlig vedhæftning,..
da det første lag,.. 'farven',. ikke slibes inden klarlakken påføres,
må fejlen skyldes dårlig vedhæftning pgra. fugt,.. forkert temperatur o.lign.

fejlen kan ikke rettes,..
dvs. en ny lakering.............. !!!!!!!!!!!!!
da resten af bilens lak,. højest sandsynlig kommer til at ligne det nuværende,.. med tiden

ps. hvis ikke lakken er blevet rep. i højre side,.. er det meget tidligt det sker.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 18-07-10 11:07

OG,... hvis bilen står hos en bilforhandler,
kan du/i være 100% sikker på at 'fejlen' allerede var repareret,
hvis det kunne gøres for 'små' penge,..

Godkendelse af svar
Fra : M4GIC

Dato : 18-07-10 11:24

Tak for svaret EA_HS.