/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
HJÆLP HJÆLP
Fra : Dumbo2
Vist : 797 gange
100 point
Dato : 17-07-10 13:25

Hej.

Jeg har en havedam på ca. 2500 L, dertil har jeg en Hozelock easyclan 4i1. Men Uvlyset ER kun på 9W. Nu vil jeg hører om der er en som kan fortælle, hvad jeg max må sætte I af W ?? Samt hvor jeg kan købe en UV pære billigt

Hilsen Dumbo2

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-07-10 13:40

http://www.tlc-direct.co.uk/Main_Index/Pumps_and_Aquatics_Index/Hoze_Uv_Lamps/index.html?source=adwords&kw=hozelock%20lamp&gclid=CM2Oi4i-8qICFQT92AodB133lA

Du kan formentlig ikke sætte andre i end en i samme størrelse, da der er noget elektronik der er afstemt til den lampe du har i den i forvejen.
vh Ben

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-10 14:46

Du kan skyde et UV filter ind efter snavsfilteret eks. 11 eller 18 watt

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-07-10 20:40

Øøøøøh - hvad er problemet? Jeg har en havedam på 1400 kvadratmeter, uden slangelås/hoselock. Det eneste problem jeg oplever, er at trækfuglene har fiskerogn med, så jeg skal fiske ynglen op, så fiskene ikke æder ønskeinsekterne.

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 18-07-10 08:29

Til pbp_et : Mit problem er at jeg har meget grøn (Alger) vand og det er jeg meget træt af. Kan jo ikke se mine fisk

Men hvis I har nogle forslag, hvad jeg skal gøre og hvor jeg kan købe det. Skal de være meget velkommen

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 18-07-10 10:48

Hej.

Kunne det være en god idé at sætte dette uv lys på min pumpe ?

http://www.nettobuild.dk/shop/pond-uv-lys-18w-23382p.html

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 18-07-10 15:02

Få fat i en sæk (ikke en plastpose men af åbent stof), læg et par nævestore sten i og fyld op med halm. Sækken bindes til og kastes i vandet. Det tager nogle dage inden den er helt sunket, og så vil halmen bruge næsten al det tilgængelige nitratkvælstof i vandet. I denne varme tid fungerer det ret hurtigt, og det tager et par måneder inden halmen er så nedbrudt, at den ikke fungerer mere. Alt det grønne i vandet bliver sultet og vandet bliver klarere. Om et par måneder kan du smide den brugte halm på komposten og putte frisk i, som så kan blive liggende til foråret.
vh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : Dumbo2

Dato : 19-07-10 16:25

Tak for svaret pbp_et. Det vil jeg prøve Tak for hjælpen