/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Lændge og vægt for personbil
Fra : zoik
Vist : 3977 gange
50 point
Dato : 15-07-10 10:28

Hej.

Jeg har ledt forgæves uden at kunne finde noget, derfor dette spørgmål til alle jer.
Hvordan ser det ud med regler for personbiler. Hvor lange genstande må jeg transportere på min tagbagagebærer? Og yderligere hvor meget vægt må jeg smide ind i bagagerummet?
Der må findes et sted på nettet hvor det står jeg kan bare ikke i finde det, så et link vil være lækkert.

Thomas

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 60 point
Dato : 15-07-10 11:02

Der står i registrerings attesten hvor meget din bil må laste, der kan så være noget med lastens fordeling at du ikke bør have tunge ting helt bagude, føreren har ansvaret for last og fordelingen af lasten også for lange ting på taget, det vil være livsfarligt at have 12 meter lange genstande bundet på tagbagagebærenen, men det er faktisk lovligt at transportere 12 meter lange genstande med en personbil, der står ikke (jeg kan ikke finde noget) at det ikke må være på taget, her træder fører ansvarligheden i kraft og du vil helt sikker blive stoppet hvis politiet ser en sådan transport, det samme hvis du har hele lasten langt bagude og bilen har tynget bagenden ned, det vil du også blive stoppet for og det er ulovligt selv om du ikke har har overlæs efter registrerings attesten
Husk at afmærke genstanden hvis den rager mere end 1 meter ud forud eller bagud, hvis genstanden reger mere end 2 meter uden for for - eller bagenden af bilen, så skal du have en person med som går foran og advarer trafikken når du skal over et kryds jernbane overskæring eller svinge

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-07-10 11:31

Ikke helt det samme som dig, men prøv alligevel at læse indlægget

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/6/aft/156905/afv/topic

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-07-10 11:53

Øh hvor er vi uenige? 12 meter hvis bilen er alene og det er det der bliver spurgt om,
er der en trailer bagefter så er det et vogntog og så må total længden være 18 meter, stadig er det førerens ansvar at lasten er forsvarlig anbragt på bil eller hænger, det kan der sikkert komme en del diskution ud af om det er forsvalig med en 12 meter lang flagstang på taget

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 15-07-10 12:41

Det er altså basal lærdom når man tager kørekort.

Bilens vægt må aldrig overstige 3500 kg (med kørekort kategori B) og på reg attestens står altid det konkrete køretøjs tilladte totalvægt samt egenvægt.

Et køretøj må ikke være længere end 12 meter, og når man læsser bilen skal man tage hensyn til køretøjets bremse egenskaber.

Kommentar
Fra : zoik

Dato : 15-07-10 13:28

Tak for jeres svar, så blev jeg lidt klogere.

>>Kortoververden: Ja jeg er klar der på et tidspunkt for 12-13 år siden blev nævt noget om det da jeg tog mit kørerkort, men detaljerne hang ikke helt fast, derfor spørger jeg, "better safe than sorry"

Med hensyn til uddeling af point venter jeg lige et par timer og ser, ellers tilfalder pointene o.v.n. der var hurtigts på aftrækkeren men et rimleigt præcist svar.

T

Godkendelse af svar
Fra : zoik

Dato : 15-07-10 20:36

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-07-10 20:41

Selv tak - husk at det er dig som fører der har ansvaret for lastens fordeling og fastgørelse