/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mosegrise
Fra : BertelBrander
Vist : 4437 gange
200 point
Dato : 12-07-10 16:48

Vi har mosegrise/jordrotter i vores have
De undergraver det hele og spiser vores gulerødder og kartofler og rødderne på vores små træer og buske.
Jeg har søgt lidt på google efter en god metode til at komme af med dem, men har ikke fundet noget brugbart.
Mange anbefaler muldvarpesakse til at fange dem med, jeg har også fanget en enkelt, ved et tilfælde, men det batter ikke. Jeg har ikke svært ved at fange muldvarper.
Nogen skriver om gift, men jeg ved ikke om man kan købe det eller hvor jeg kan købe det, eller om det må bruge det i køkkenhaven.

Jeg efterlyser praktisk erfaring og konkret viden, jeg kender godt google og kan godt finde ud af at søge.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-10 17:06

Citat
Nogen skriver om gift, men jeg ved ikke om man kan købe det eller hvor jeg kan købe det, eller om det må bruge det i køkkenhaven.

Det mås du IKKE.....

Det er KUN aut. bekæmpere der må den slags....

Så fælder er reelt din eneste mulighed....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-07-10 17:12

hej og ØV ØV.
Se her.
Citat
Muldvarpesaksen

Den eneste lovlige metode til bekæmpelse af mosegrise og muldvarpe i haver er muldvarpesaksen, og har man først lært at bruge den rigtigt – det vil sige sætte den rigtigt i dyrenes gange – kan man med denne nå ganske gode resultatet. Man må dog være forberedt på, at skulle rykke ud flere gange om året. Det er vigtigt for et godt resultat, at

•saksen sidder så dybt i hullet, at den smækker omkring dyret, når det kravler gennem gangen, hverken højere eller dybere.
•hullet, hvori saksen sættes, ikke bliver for stort, så dyret kan kravle uden om saksen.
•jorden under fælden er løsnet, så den ikke hindrer fælden i at smække.
•fælden dækkes med løs jord uden sten, så den ikke hindrer fælden i at smække.
Begyndere skal nok øve sig nogle gange, men når først man har fundet håndelaget, kan man med et par fælder eller flere holde bestanden i ave. Dog skal man være forberedt på, at gangsystemer, der bliver ledige, fordi de faste beboere fanges, hurtigt overtages af beboere i nærliggende systemer. Det vil derfor være gavnligt, hvis naboer kunne gå sammen om at bekæmpe dyrene samtidig, så de fik udtyndet i bestanden over et større areal. Fælder kan købes i byggemarkeder. Der findes adskillige husråd om bekæmpelse af muldvarpe og mosegrise ved hjælp af enten lyd eller diverse ildelugtende stoffer. For lugt-midler gælder, at virkningen ophører, når lugten er væk. For lyd-midler gælder, at de ikke virker. Således har forskere i det britiske haveselskab, The Royal Horticultural Society netop aflivet det husråd, der gik ud på at sætte en tom plasticflaske i skuddene. Så skulle vindens tuden i flasken forplante sig til dyrenes gange og skræmme dem væk. Men det nytter intet, siger forskerne ved RHS, som regnes for de ypperste eksperter inden for europæisk havebrug. Tidligere har man kunnet købe elektriske apparater, der udsender en angiveligt særligt irriterende lyd – beregnet til at sætte ned i gangene. Men heller ikke disse apparater har nogen dokumenteret effekt. En haveejer har henvendt sig til Det Grønne Rejsehold med ønske om at få fjernet nogle misfarvninger på fliser. Misfarvningen skyldtes, at fliserne gennem mange år har været begroet med lav. Rejseholdets fagmand kunne fastslå, at lavet kunne skrabes, skures og børstes af, men misfarvningerne kunne ikke fjernes. Talrige haveejere har henvendt sig til Det Grønne Rejsehold og bedt om råd om bekæmpelse af mos i græsplænen. Rejseholdet taget emnet op og givet en grundig vejledning i næste udsendelse 6. april.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-07-10 17:12

Mine bedste resultater var med en benzingræsslåmaskine, hvor jeg satte et rør i udstødningen og gassede kræene.

Desværre røg toppakningen to gange, så jeg måtte stoppe, mosegrisene var tilbage på et par uger.

Men hvis du har en gammel motor er det måske ikke så dårlig en ide at prøve.

Såvidt jeg ved kan man ikke bare købe muldvarpegift, man skal have et kursus først

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-07-10 17:16

Glemte at sige, at en ilder (albinoform af fritte) er effektiv, men det har jeg ikke prøvet selv, havde rigeligt med dyr i haven uden at købe flere.

http://www.skovognatur.dk/DyrOgPlanter/Artsleksikon/Pattedyr/Gnavere/Mosegris/

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-07-10 17:22

Problemet med fælder og at gasse dem er at gangene ikke er regulære som ved muldvarpe, de er som regel lige under jordoverfladen og meget løse og de laver hele tiden nye gange. Så det er svært at få sat fælderne rigtigt og jeg tror at gassen ville forsvinde ret hurtigt, hvis jeg forsøgte at gasse dem.

Kommunerne har pligt til at bekæmpe rotter, hvad med mosegrise?

At få en professionel til at fjerne dem var nok også en løsning, selv om det sikkert bliver meget dyrt og dyrene vil sikkert bare vende tilbage efter kort tid.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-07-10 17:31

Når man læser om mosegrise læser man ofte om skud, vores mosegrise laver næsten aldrig skud, de graver bare gange lige under jordoverfladen, så der bliver en lille forhøjning der hvor gangen er, den kan man så bare træde ned igen. Men græsplænen biler alligevel ujævn med tiden.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-07-10 17:46

Du kan tegne et abonnement, men det løber hurtigt op

http://www.skadedyrene.dk/mosegris.htm

Det er nok billigere at tage et kursus og selv klare ærterne!

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 12-07-10 17:51

Giv dem en scooter hver så ser du ikke dem mere.
Haha kunne ikke lade være.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-10 18:03

Citat
Giv dem en scooter hver så ser du ikke dem mere.
Haha kunne ikke lade være.

Nå det er sådan du har fået din

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-07-10 22:28

http://mosegrise.dk/

Alternativt kan man forsøge med en mere økologisk gift, nemlig planten kejserkrone, der lugter så forskrækkeligt, at både dyr og mennesker holder sig langt væk.

Nu er jeg igang med at google så ... http://www.mortalin.dk/files/pdf/Muldvarpe_og_mosegrise.pdf

Hvad kan holde muldvarpe og mosegrise væk????
olie­planten Ricinus mener nogle virker mod disse væsner. Andre mener det er gavnligt at fodre gangene med hvidløg.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-07-10 22:36

Rent faktisk må man heller ikke tage gas på kræene, men min far gjorde det nu og da med knallerten og en gummislange.

Det er ellers en human død da de blot sover ind..

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-07-10 06:20

Kejserkrone har det til fælles med de andre husråd, virker ikke.

Jeg satte kejserkrone ved mosegrisenes "motorvejs"tunnel langs en betonmur, måske generede det dem lidt, for næste år havde grisene? (det var i hvert fald ikke mig) flyttet dem en 10 meter væk, så de stod lige midt i køkkenhaven

Der stod de også pænere, så måske stødte de mosegrisenes æstetiske sans?

Ricinus kunne være sjovt, det er den man laver amerikansk olie af, så ville kræene virkelig komme på skideren

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 13-07-10 06:22

Karbid, ser ud til at kunne købes i håndkøb, nogen der har erfaringer med det?

http://www.tinasverden.dk/default.asp?id=455&gclid=CJnjwKTU56ICFcmFzAodqWQnjA

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-07-10 06:45

Når karbid kommer i kontakt med vand, dannes den eksplosive luftart acetylen, som nogle af os sikkert husker fra vores drengetid, karbidbomber.

Gassen er såvidt jeg ved ikke giftig, så hvis den skal udrydde kræene skal gangene fyldes med acetylen, så kræene kvæles.

Kulilte, fra en motor, er langt mere effektivt (og mere dyrevenligt), der skal kun ganske små koncentrationer til for at man dør af det, på rimelig fredelig vis. Det var det der gjorde den gammeldags bygas rigtig farlig.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 13-07-10 16:26

I går aftes satte jeg igen fælderne i en mosegrise gang, to timer efter havde jeg ganget en muldvarp...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-07-10 16:41

Få fat i nogle jernplader, 30-40 cm i højde og xxx lange og grav dem ned hele vejen rundt, så kommer der garntrisse ikke flere kræ ind.

Det så jeg faktisk i et par gamle haver da jeg var i aktivering med at ordne pensionisthaver.

Men det gør nas i hånden når man hugger spaden ned uden at vide at der er jern nede i jorden

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 200 point
Dato : 13-07-10 17:01

Mosegrise (en slags studsmus) klatrer som andre mus glimrende, jeg har hørt om mosegrise der er klatret ind ad åbne vinduer (ikke i gulvhøjde), om vinteren graver de ned i frostfri dybde, så jeg tvivler på de kan holdes ude med lidt jernplader i jorden.

De ville, hvis de ikke lige gnavede i hele havens rødder, kartofler mv., være nogle fascinerende dyr.

For at par år siden, da jeg (lidt forsinket) gravede kartofler op, så jeg at de havde lavet deres tunneller lidt som en stige, et ben på hver side af kartoffelbedet, trinene lige under hver række.

Ret effektivt, jeg fik stort set ingen kartofler, eller også var der gnavet i dem, så jeg overlod resterne til kræene

Godkendelse af svar
Fra : BertelBrander

Dato : 16-07-10 00:46

Jeg har fanget en muldvarp mere, men stadig ingen mosegrise...
Konklusionen er vist at jeg skal have købt nogle flere fælder og være mere aktiv med at flytte dem, evt lave et skilt til dyrene så de kan lære hvordan de udløser fælderne.

Tak for alle bidrag.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-07-10 07:10

God fornøjelse med jagten.

Jeg har for længst kapituleret i vores sommerhus, der ligger lige ved vandet, mosegrisen hedder jo ikke vandrotte for ingenting, så det er som at kæmpe mod den græske hydra.

Så jeg må nøjes med det, som mosegrisene ikke har spist