/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Retsag i udlandet
Fra : zyberchief
Vist : 758 gange
500 point
Dato : 08-07-10 15:55

Hej alle juraeksperter

For over et år siden kom jeg slemt til skade ved et motorcykeluheld i de Østrigske bjerge, da en tysk motorcyklist laver en pludselig U-vending foran mig. Jeg brækket min højre arm, mine fortæller, og min motorcykel samt mange ejendele er smadret. Det skete altså 3/7 2009.

Netop i dag har jeg aftalt med "min" advokat, at han fratræder sagen, da jeg ikke har penge til at betale ham, og jeg selv er ret aktiv i sagen.

Mit største problem er, at det for både mig og alle andre herhjemme, der har hørt om sagen, står helt klart, at det er min modpart, der har skylden i ulykken; men med tiden er der fremkommet en tvist, idet min modpart kræver at skylden bliver ligeligt fordelt.

Det er ET ÅR SIDEN ulykken skete, og det er stadig ikke fastlagt, hvem der har skylden. Min modpart er så vidt det vides blevet pålagt en bøde, men skyldspørgsmålet står stadig åbent.

HVAD KAN JEG GØRE FOR AT FÅ SKUB I SAGEN??

Yderligere info: Der var flere vidner til uheldet, og jeg blev afhørt af politiet, da jeg lå på hospitalet i Østrig.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 08-07-10 16:06

- hvad ville det koste at "din" advokat rådførte dig, inden han steppede ud af døren?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-07-10 16:17

Kan Dit forsikringsselskab ikke hjælpe ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-07-10 17:14

Jeg forstår ikke helt hvad du skal med en advokat....

Det er da et forsikringsspørgsmål og da der er personskade var der vel politi på

Citat
Mit største problem er, at det for både mig og alle andre herhjemme, der har hørt om sagen, står helt klart, at det er min modpart, der har skylden i ulykken

Det kan da ikke bruges til noget - det er jo dig der giver sagsfremstillingen.....

Så lad du forsikringerne ordne det

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-07-10 17:25

Hvis du har (havde) en kasko forsikring, indebærer det også at forsikringsselskabet behandler sagen for dig, også selv om du ikke har noger erstatningsansvar. Uden kaskoforsikring, må du sejle i din egen sø.

Uden advokathjælp er det nok meget svært for dig at gøre noget som helst i Østrig.

ellers må du skrive til politiet, på tysk engelst eller fransk og spørge hvordan det går med sagen og om politiet på nogen måde kan hjælpe med hensyn til erstatning. Bed også om en kopi af politirapporten. I Danmark ville du næppe få kopi , men en advokat eller forsikring får normalt. Spørg alligevel i Østrig,du kan højest få afslag.

Hvad folk du fortæller om ulykken mener om skyld er fuldstændig ligegyldigt.

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 08-07-10 17:27

Detalje: Jeg havde følgende forsikringer: Ansvar, familie og ulykke.

Familie dækkede ødelagt rejsegods samt hjemtransport.

Ulykke er igang med at vurdere min invaliditetsgrad, idet min højre (og primære) hånd ikke virker så godt mere.

Ansvar... ja, nu får vi se, hvad retten bliver enig med politiet om.

Jeg havde altså ingen kasko, og føler det derfor ikke særlig bekvemt at læne mig tilbage og lade forsikringerne ordne det.

Er der nogen, der har gode råd og fif til, hvem jeg skal kontakte og hvad jeg dog skal sige til dem for at få skub i sagen?

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 08-07-10 17:30

Når jeg siger folk, så mener jeg advokater, forsikring og sagsbehandlere. Det kan godt være deres mening ikke tæller i sagen, men måske giver det et hint om, at det er en smule underligt, at der pludselig opstår et tvist... eller er det? Det er vel klart, min modpart og hans forsikring vil have så mange penge ud af min forsikring som muligt, men hvordan går jeg imod dem?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-07-10 17:41

Citat
Det er vel klart, min modpart og hans forsikring vil have så mange penge ud af min forsikring som muligt, men hvordan går jeg imod dem?

Det kan du da være ligeglad med

Det koster da ikke dig noget.....

Citat
Ansvar... ja, nu får vi se, hvad retten bliver enig med politiet om.

Nemlig - det kan du ikke ændre på

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 09-07-10 14:46

Siden sagen lader til at være blevet for dyr for dig at varetage, bør du kontakte en af de mange gratis muligheder for retshjælp herhjemme. Det kan tit lyde let med den slags sager, men logik er ikke altid logik, når vi snakker jura og international jura er endnu sværere for os normalpersoner at tolke/forstå.

Du har en liste over stederne her:

Københavns Retshjælp
Tietgensgade 31 C, Tlf. 3311 0678, Man-tors 19-21, fre 19-20.
Kritisk Retshjælp
Enghavevej 57, 1674 Kbh V, Tlf 3322 3344, Tir+tors 19-21.
Gellerupparkens Retshjælp
Dortesvej 1, 8220 Brabrand, Tlf 8625 7135, Man-ons 10-14+16-1830, tors 10-14.
Retshjælpen i Vestergade
Vestergade 51, 5000 Odense C, Tlf 6612 0944, Tirs-tors 13-16, tors 15-18.
Arbejdernes Retshjælp
Drewsensvej 1 C, 8600 Silkeborg, Tlf 8681 0300, Man 8-16, tirs+tors 8-12.
Østertorv 1 B, 1, 7800 Skive, Tlf 9752 0389, Tirs 16.15-18.15.
Århus Retshjælp
Vester Allé 8, 8000 Århus C, Tlf 8619 4700, Man,ons,tors: 13-16, tir: 16-19, Fre: 10-13.

Hjemmesider med andre hjælpeinstanser:

http://www.advokatsamfundet.dk/Default.asp?ID=11780
www.djsr.dk
http://www.friproces.dk/ngr/index.html

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 09-07-10 22:23

Jeg ringede i dag direkte til den østrigske retsinstans, der har tidligere har skrevet til mig på tysk. Jeg fik kontakt til den dommer (eller hvilken titel han nu har haft), som har haft min sag, og efter at have snakket lidt grebrokken engelsk, fik jeg ham vist til at sende en brev til mig, hvor der står, det er min modpart, der har skylden. Min modpart er allerede blevet pålagt en bøde, og det lyder til, at sagen faktisk er lukket, men det er sgu noget kringlet noget at blive klog på, når folkene man snakker med ikke er helt skarpe til engelsk og ens tyske evner er lig meget lidt!

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 250 point
Dato : 10-07-10 10:31

Du har fået erstattet ejendele og tranport.

Tilbage er motorcyklen , svie og smerte, afbrudt ferie, og hvad der ellers er som modparten (hans ansvarsforsikring) burde betale dig.

Når du ikke havde kaskoforsikring , er det din egen sag , at få erstatningen.Det var det jeg mente med at sejle i egen sø. Det vil nok kræve advokat og trussel om civil retssag . Regn ikke med at nogen anden instans hjælper dig.

Hvis du er fdm medlem, kunne du få dem til at rådgive om hvordan man bedst takler sagen i Østrig. De kan spørge deres østrigske samarbejdspartner

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 27-07-10 16:57

Efter at have modtaget brev og politirapport fra den østrigske dommer, har jeg nu haft fat i min modparts forsikrings danske repræsentant og opsat mine krav.

Det er godt nok svært at vide, hvad man kan kræve erstatning for. Der er sket mange ting i tidens løb, som er pga. ulykken.

Er der nogen, der har en god liste?

Godkendelse af svar
Fra : zyberchief

Dato : 17-08-10 16:09

Tak for svaret transor.

Jeg føler ikke, jeg har fået direkte svar på mine spørgsmål, men du har givet mig nogle hints til, hvad jeg skal huske i det videre forløb.

Til andre i samme situation:
BLIV VED med at kontakte de involverede advokater eller forsikringer, når sagen synes at være gået i stå. Det er nemt at sylte en sag, så husk at minde dem om, I stadig er der og ikke bare forsvinder.

Jeg har nu fået kontakt til Erstatningsadvokaterne i Århus, som virker til at kunne gøre noget ved sagen. De har nogle tyske samarbejdsparter, som de kan trække på, da det nok kommer til at gå videre i tyskland.

Og så har jeg endelig fået nyhed fra min modparts repræsentant, om at der vil ske noget med min motorcykel nu. Bliver spændende, HVAD der kommer til at ske.

God vind til jer alle