/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
selvangivelse / befordring
Fra : theill
Vist : 1060 gange
500 point
Dato : 05-07-10 22:43

Hej.

Jeg har endelig fået tid til at lave min årsopgørelse.
Men har lige et spørgsmål til Befordring.

Jeg har en webshop, på hobbyplan.
Jeg henter sommetider vare hos mine grosister. (i min privat bil)
Jeg føre kørebog.

og mener at have fået at vide at jeg kan trække kilometerne fra.
og at det er til takst 3,56,-
Jeg har i alt kørt 1105 km. (27 ture).

Nu er mit spørsmål så.
Er det alle km. jeg kan trække fra?
Og i hvilken rubrik skal det tastet?(er der ikke en mere udover den til private)

Mvh.
theill

Kommentar
Fra : theill

Dato : 05-07-10 22:56

Hov.
Når jeg skriver trækker fra, mener jeg om jeg kan få befordring.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-07-10 23:04

Ja, selvfølgelig kan du det. Du angiver den i en af rubrikkerne for fradrag i dit firma.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-07-10 23:33

Det er selvfølgelig kun de kilometer du kører for dit firma at du må trække fra, og Skat kan kræve at se kørebogen som bevis, i gamle dage kunne vi bønder trække 25% fra som erhverv nu skal vi føre kørebog som alle andre hvis vi vil trække firma udgifter fra

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-07-10 23:35

Der er ingen rubrik for fradrag i firma.
Men du laver vel et firmaregnskab af en eller anden art, og opgiver overskuddet . Det er der en rubrik til .

I firmaregnskabet har du vel nogle omkostninger af forskellig art. Din kørsel er en af dem, De skal være trukket fra inden du angiver overskuddet. Så enkelt er det.
Som et formentlig lille personligt eget selvskab, skal du ikke indsende regnskabet, men have det paratt , hvis skat kommer på besøg og vil se det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-07-10 08:36

Som "transor" allerede skriver....

Din kørsel har INTET med din selvangivelse at gøre men skal indgå i dit firmaregnskab....

Da du skriver du "kører" det på hobbyplan fører du måske slet ikke regnskab med firmaet - eller hvad ????

Så glem ALT om selvangivelsen - det er firmaregnskabet det skal bogføres i...

Overskuddet derfra skal så på selvangivelsen....

Såfremt du ikke kan fremlægge et firmaregnskab, kan du glemme alt om kørte kilometer.....

Kommentar
Fra : theill

Dato : 06-07-10 19:39

Tak for svarene.
Jo der bliver skam ført regnskab.
Mindes bare at jeg en gang have fået vist, at der var en rubrik til det.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 17-07-10 21:27

Der er en rubrik vedr befordring for lønmodtagere, men for selvstændige er der ganske rigtigt kun rubrikken for overskuddet.

Du må lade din 'virksomhed' udbetale til din privatøkonomi hvad du har lyst til for kørsel, men da du som privatperson uden videre og uden skattebetaling kan modtage 3,56 kr pr km (første 20.000 km pr år, 2009 eller 2010), så er denne sats det mest almindelige. Du overfører blot pengene fra firmaet til din private bankkonto og noterer den i regnskabet som en udgift.