/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Elvandvarmer
Fra : DISKEN_revised
Vist : 965 gange
50 point
Dato : 02-07-10 21:15

Hvor varmt kan/burde denne kunne varme vandet op til.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5035&Grp=&n=10
Har lige monteret en´ og den smider ikke mere END 59,6* af sig.
Og som sådan opfylder den ikke kravet? om en mindste temp på MIN 60*

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 02-07-10 21:17

Og temperaturen er målt, efter 24 timer på fuld blus.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-07-10 21:24

Vandtemperatur efter termostaten har afbrudt: fra 60°? til 75°?.
! Ved modeller med justerbar termostat gælder det ovennævnte
temperaturinterval, når termostaten er indstillet på maks.
opvarmningstemperatur af vandet (se nedenfor).

http://www.harald-nyborg.dk/pdf/5035.pdf

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 02-07-10 21:33

JA_tak?
Har læst den, men den kommer IKKE over 60* efter at have stået tændt 24 timer

OG ????

Nu har jeg JO SÅ AFLÆST resultatet, med et DIGITALT

ude termometer

Og ved ikke om DET__ så kan måle over 60*
SÅ_ det er sikkert en OMMER.

Kan sige, at det skolder mig = vandet altså
+
det DAMPER som en Finsk sauna, MEN
selv på beholderen, kan den ikke nærme sig de 60*

TAKKER indtil videre...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-10 21:47

Vandet skal strømme ned i et glas eller lign. for at du kan måle digitalt.
Et ude-thermometer...............går det så højt op i temp.

Du har vel ikke under monteringen, byttet om på koldt og varmt.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 02-07-10 22:03

Citat
Vandet skal strømme ned i et glas eller lign. for at du kan måle digitalt.

Brugte kummen, med vandet på FULD afløb.

Citat
Et ude-thermometer...............går det så højt op i temp.

Aner det IKK______men når el_fidusen,
på varme installationenheller ikke engang, kommer over de 60*'
MEN prøver SG_ lige at lægge det i OVNEN...

Citat
Du har vel ikke under monteringen, byttet om på koldt og varmt.

Tror du JEG tager livet af HELE vandværket_ DE kan jo ikke engang levere
FRISK GENBRUGS_VAND til mig, uden de værste pestisider og ANDET I..
Men BETALE skal MAN.
(Det er kun en gennem gangs????? fra koldt, der skal laves LIDT varme på/
fra KOLDT til et LOKALT varmerør, ikke den store inginør kunst)
Der sad en gammel Metro 100L som er blevet udskiftet_ MED DENNE

OG det er UDLUFTET_ under/ efter/ og FØR den sidste slange blev tilkoplet

Men kan nu ikke rigtig se hvad vandet´s LØBE_vej har med en temperatur at gøre/
på selve vandvarmeren..

Men hører gerne MERE.
Jeg kan bare ikke få den over de 60*
og den skal vel ikke ligefrem tilkøres

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 02-07-10 22:04

Citat
Tror du JEG tager livet af HELE vandværket_

TROR jeg tænkte på NOGET ANDET...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-10 23:19

I alle elvandvarmere er der et langt og et kort rør inde i vandvarmeren.

Udvendig er de to rør som regel mærket med blå (kold tilgang) og rød osv.

Det rør der er mærket med rød er det længste som går op i varmtvandsbeholderen hvor også det varmeste vand befinder sig. Bytter man om på de to rør vil temperaturen opføre sig mærkeligt.

Alle beholderfabrikanter sætter ikke absolut de rør på samme måde.

Dette gælder for vandvarmere som sidder med rørene vendt nedad.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 02-07-10 23:58
Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 03-07-10 08:07

Er vandvarmeren monteret med 2 faser??

Du skal helst holde en temp. på 55 grader, ellers kalker det!!

Elektrikeren

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-07-10 08:47

55 grader er det som anbefales som vis...... også skriver

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-07-10 10:40

Vi har monteret sådan en fuldstændigt magen til i datterens lejlighed, og der bliver vandet så til gengæld så meget varmt, at hvis der ikke blandes koldt i, får man røde brændmærker bare af dråbesprøjt når vandhanen åbnes.

Så hvis din vandvarmer fungerer magen til, tror jeg det er din måling der er forkert

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-07-10 13:58

Det varme brugsvand skal varmes op til 60 gr.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-07-10 05:13

Accepteret svar
Fra : Bassebo

Modtaget 50 point
Dato : 04-07-10 17:19

Iht. DS 439 'Norm for vandinstallationer' (Dansk Standard, 2009d) skal varmtvandsforsyningen kunne holdes på 55-60 °C for at undgå bakterievækst.
Over 55 grader for at undgå sygdom og under 60 grader for at undgå kalk...

Bassebo...

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 09-07-10 21:49

Citat
Vi har monteret sådan en fuldstændigt magen til i datterens lejlighed, og der bliver vandet så til gengæld så meget varmt, at hvis der ikke blandes koldt i, får man røde brændmærker bare af dråbesprøjt når vandhanen åbnes.

Så hvis din vandvarmer fungerer magen til, tror jeg det er din måling der er forkert

Jeg har ikke skrevet at den IKKE varmer, og sætter stadig ikke mine FINGRE ind under den/ VARME.

Men når tempen ikke kan komme over 59* på selve EL_VANDVARMEREN´s temp måler/ + lokalt termometer
HVAD jeg troede var minimun kravet, (60*)
for den type EL_varmere/ eller alle andre, syntes jeg der er noget galt.
Og JO_ vandet er FISE varmt, men ikke mere end 59*
-
Citat
Iht. DS 439 'Norm for vandinstallationer' (Dansk Standard, 2009d) skal varmtvandsforsyningen kunne holdes på 55-60 °C for at undgå bakterievækst.
Over 55 grader for at undgå sygdom og under 60 grader for at undgå kalk...

Findes der en GYLDEN mellem vej =
min, den virker åbentbart efter hensigten.

Godkendelse af svar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 09-07-10 21:51

Tak for svaret Bassebo.
Ville gerne dele dem med ´dova' men hun får lidt senere.