/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
32 bit eller 64 bit i bærbar comp.
Fra : Eyvind
Vist : 535 gange
100 point
Dato : 26-06-10 09:53

Indtil nu er jeg gået langt udenom 64 bit styresystemer, men ser at de fleste bærbare comp. leveres med win 7 64 bit.
Er det stadig et problem at køre ældre programmer på en 64 bit comp.
(min viden om 64 bit er kun noget jeg har hørt)

Mit problem er, at jeg har fået til opgave indkøbe en bærbar comp. (ca. 4000 kr. ) til en af mine venner - det er en gave fra hans kone så derfor kan jeg af gode grunde ikke snakke med ham om det.

Mine foreløbige valg er landet på HP / MSI / Lenovo

Ps. Det er meget sjovt, at blive omtalt som computernørd - men straks værre at skulle leve op til det.

Jeg vender tilbage senere på dagen.

Accepteret svar
Fra : edison

Modtaget 110 point
Dato : 26-06-10 10:02

Det er ikke noget problem at køre 32 bit programmer på en 64 bit win 7. Fordi win 7 64 bit. kan køre i kompatibel tilstand med 32 bit programmer.
Så bare klø på.
Og hvis maskinen er født som 64 bit, Så får han en fin maskine.
God Sommer.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 26-06-10 10:08

ja, på en 64bit kan du kun afvikle "dos" programmer enten via virtuel Pc eller
dosbox.

Dosbox kan være vanskelig at få programmer ud i fuld skærm.

32bit programmer er der ingen problemer med.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-06-10 10:20

Ja det er jo sagt flere gange!
Jeg har selv en del ældre 32 bit programmer, som fint lader sig afvikle (uden at blive indviklet) i min 64 bit maskine.

Fordelen ved 64 bit, er at den arbejder hurtigere end 32 bit (med de rigtige programmer) ved den samme processor hastighed.
Det er som forskellen mellem at køre på en 64 og en 32 sporet motorvej.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 26-06-10 11:43

både Coop og Bilka har gode tilbud i næste uge, på Acer
jeg har en sådan og er meget tilfreds
pris ca. 44-4500 Kr

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 26-06-10 17:46

Tak for svaret edison. Ja alle er enige om at det ikke er noget problem - så jeg vil anbefale en maskine med 64 bit.

Og tak for de gode input som hjælper mig til at vælge.