/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Ventiler til erstatningsluft toilet/bad
Fra : steenfibiger
Vist : 5012 gange
400 point
Dato : 24-06-10 12:37

Det er vigtigt at få erstatningsluft i badeværelset, men der er ingen ventiler, huller eller spalter i min toiletdør og i min badeværelsesdør. Hvad hedder disse bunventiler i døren, som skal skaffe erstatningsluft for den luft der ventileres elelr suges ud. Hvor kan man købe disse ventiler?

Kan du vil hjælpe mig videre med at få spurgt efter disse ventiler. Eller skal jeg hellere bore to huller nederst i døren og med en stiksav save en spalte ud mellem disse to huller?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 24-06-10 13:07

- hvis du har normal udluftning i loft eller væg, behøver du ikke gøre mere. Luften skal nok finde ind...

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 24-06-10 13:57

Jeg har ventilations- og udluftningsrude eller udsugning, men det er en ventil til erstatningsluft i bunden af døren, jeg efterlyser. Det sagde arkitekten var et krav i dag, og at det ville blive bemærket på en tilstandsrapport, hvis den manglede.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 24-06-10 14:18

- det lyder som en ny dør Steen. Hvis du har en massiv dør, så kap 20 mm af den i bunden...

Mvh Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-06-10 16:47

Du kunne bore nogle huller i bunden af døren. Når du bruger et spadebor eller hulskærer - så bor fra begge sider, når du kan se søgespidsen eller søgebordet viser sig på den anden side.

Nu kan du sætte en skærm (eks. dem der bruges til brevkasser invendig på hoveddøren)

Eller sådan her:
http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/c43adac5f572d388c12568e2004811f1/2fac3dc7ce17381f802569f30051219f%21OpenDocument&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem%28%22Huset%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHUSETALT_OM_HUSETBOLIGTEMAMILJOE_OG_OEKOLOGI%26Region%3D%22%29%3B%20

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-06-10 17:09

Hej.
Hvis du går i XL Byg og fortæller dem dit problem har de en rist du kan sætte i døren forneden.
Det satte vi i netop af samme årsag som dig.
Det hjalp helt fantastisk ...så bare afsted.
P.S. Hvis du er lidt ferm kan du sagtens selv sætte den i.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-06-10 18:16

det er ikke normalt at man sætter ventiler i døren. man skærer ca 1 - 1,5 cm af døren i bunden. så er problemet løst og det ser ordentligt ud.

tømreren

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-06-10 19:10

Citat
man skærer ca 1 - 1,5 cm af døren i bunden. så er problemet løst og det ser ordentligt ud.

Lige netop ...og sætter en rist i

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-10 19:54

Du fjerner da bare "dørtrinnet"

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-06-10 20:53
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-06-10 20:58
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-06-10 21:08

Citat
Man kunne jo bruge så'n en her

Lige præcis...det var sådan en vi sætte i.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-06-10 00:53

Ifølge byg og bo-anvisning (eller hvad de nu hedder) nr. 200 skal du have mindst 100 kvadratcentimeter åbning til indgående luft. Selv skar jeg en fin åbning forneden i dørbladet - så var den ged barberet!
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 400 point
Dato : 25-06-10 16:05

I dit byggemarked kan du få både runde og aflange riste, så tager du det der passer dig bedst og monterer i bunden eller toppen af døren som du vil. Flere runde riste istedet for en lang holder døren stabil, der er ikke så meget gods i en dør, medmindre den er massiv.
100 cm2 er jo altså ikke ret meget.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 28-06-10 08:53

Mest effektivt - og billigst - gør som Stouenberg skriver, sav fx de 2 nederste cm af døren. Vi gjorde det ivores forrige badeværelse, og det virkede rigtigt godt.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 28-06-10 19:39

Jeg er mest tilhænger af den med dørtrinet for det løser to ting, for det første luft til badet og den anden er hvis man bruger rollatoren kan de også komme på toilet....

Bassebo...

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 23-07-10 09:28

Tak for svaret stig54. Jeg tror eg vælger din løsning inden spørgsmålet bliver fjernet af Kandu. Tak for tipset