/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
manuel regulering af co2 på Peugeot 405
Fra : kurtmoeller
Vist : 1482 gange
253 point
Dato : 18-06-10 10:41

Har en 405 fra 1992 med ny udstødning, nyere katalysator og OK lambdasonde, men vognen kan ikke synes fordi co2 målingen viser 0,5, og max er 0,3. Kan man på nogen måde manuelt justere motoren, så dette tal falder?

Kommentar
Fra : kurtmoeller

Dato : 18-06-10 10:45

PS: Vognen har desuden lige fået skiftet den elektroniske tændspole, fordi motorlampen lyste med fejl 57. Fejl i kredsløb i tændspole. Der var absolut intet at mærke på motorgang og trækkraft.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 18-06-10 11:20

Nej du kan ikke justere co2 på denne bil, det eneste du kan gøre er at sørge for at tændrør og luftfilter er nye og tændkabler er iorden så forbrænding bliver så optimal som muligt.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 18-06-10 16:35

Tjek kølevandssensoren.
Den bestemmer om ECU'en skal give benzin tilskud og let forhøjet tomgang.

Hvis kølevandssensoren afbryder, opfatter ECU'en det som om motoren er dybfrossen og motoren kører derfor konstant med "choker" funktion.
Det vil give for høje værdier i tomgang.
Kølevandssensoren sidder i termostathuset og har 2 stikben, til forskel fra de andre følere.
Sensoren skal normalt måle ca. 300 ohm med varm motor og ca.2500 ohm med kold motor.
Det skal opfattes som meget runde tal, da virkeligheden kan afvige ganske meget.
Du er ikke i tvivl når sensoren er defekt, så er den nemlig afbrudt, aldrig noget med "midt i mellem" ohm på den.

Vær opmærksom på, at selv den mindste utæthed i udstødningsmanifold og pakning, før katalysatoren, også giver mærkværdige miljømålinger.
Der skal bogstavelig talt kun et lille nålehul til, før udstødningsmålingerne ændrer sig.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 18-06-10 18:36

Og det samme kan en defekt map -sensor. Hvis temp sensorerne er ok, ville det være min næste tanke, ud fra lidt dyrekøbt erfaring, og en fa..... masse udskiftede dele, - UDEN VIRKNING!
På værkstedet viste den perfekt lambdaværdi, men i synshallen var den over tre gange det tilladte ( en relativt kort tur ) altså lige til den "lille lede tingest" blev skiftet: Bingo!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-06-10 18:54

Det er jo computeren som styrer insprøjningsmængden. Det gør den udfa en række måleværdier, herunder topstykkets temperatur , indsugninsluftens temperatur, indsugel luftmængde og der er så en mindre korrektion ud fra målt lambda.
Fejlen kan derfor ligge i en eller flere af alle disse målere.
Det er virkelig dumt og uprofesionelt at skifte dele fra en ende af. Find hellere fejlen ved at måle med en tilsluttet analysator.
Det kan være du skal skifte værksted.

For der er vel ikke en tosse, som har lavet chiptuning ??

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-06-10 00:08

Er det ikke CO-tallet, der ikke må være for højt, da det indikerer for fed blanding?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 19-06-10 10:18

Citat
Er det ikke CO-tallet, der ikke må være for højt, da det indikerer for fed blanding?

Det kan næsten ikke lade sig gøre, da det er indikation på at kat'en ikke virker eller er stærkt overbelastet af uforbrændt brændstof.
Kat'en har jo lige præcis den funktion at ilte CO'en så den bliver til den langt mere ufarlige CO2.

Det kan derfor være lidt kompliceret at fejlsøge på en motorstyring med kat, da det ikke altid er "logisk" det man ser, lige præcis fordi kat'en gør sit arbejde.
F.eks. har jeg stadig meget svært ved at tolke målinger på udstødningen, når der er hul - FØR - kat'en, så der kommer ekstra ilt ind gennem hullet.
Det forekommer pr rygrad ulogisk i forhold til den verden man er opvokset med - uden kat ...