/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Køb af gulplade bil til privat - hvordan
Fra : Mike87
Vist : 4375 gange
100 point
Dato : 14-06-10 18:46

Hej.

Vi har en gammel bil, og ser på en nyere gulplade bil - en Seat Altea fra omkring 2005-2007. Men hvordan er reglerne for køb af gulpladebil til privat brug? Vi er kun min kæreste og jeg, så har ikke brug for mere end 2 sæder.
Hvad er priserne i afgifter osv. årligt, i forhold til hvid-plade bil? Vi har læst hvad Told og Skat skriver på deres hjemmeside, og hvad FDM har at sige - men synes ikke rigtigt vores spørgsmål blev besvaret.

Hvad betyder det når en bil er momsfri? Kan private så ikke købe den?

Er der andre ting man skal være opmærksom på?

På forhånd tak.

Mvh Mike Petersen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-06-10 18:59

Der er altid moms på biler,som købes af en forhandler eller et momsregistreret firma.

Når man siger den er momsfri er det således ikke helt korrekt. Det der menes er at et firma, som køber bilen kan trække momsen fra i deres eget momsregnskab, så de på den måde ikke belastes af momsen. De må så ikke bruge bilen til ren privat persontransport.

Den mulighed har private uden momsregistrering ikke. De må så til gengæld køre til hvadsomhelst i bilen.
Du kan således ikke få en "momsfri " bil.

Kommentar
Fra : bipsen

Dato : 14-06-10 19:03

Hej

Jeg havde en gulpladebil for 2-3 år siden, så jeg kan kun svare for hvordan tingene så ud dengang. Dengang betalte jeg 5000,- om året i "misundelsesafgift" (fordi bilen blev brugt til privat kørsel). Afgiften er afhængig af bilens totalvægt. Jeg mener, at 5000,- om året dækker biler op til en totalvægt på 2000 kg. Afgiften er en ekstra-afgift - ud over den normale grønne ejerafgift mv., som man skal betale.

Hvis en bil sælges som "momsfri", så betyder det, at der er betalt moms på den. Køber du en gulplade-bil, der ikke er momsfri, så skal du betale bilens pris - og dertil yderligere betale 25% af købssummen i moms.

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : bipsen

Dato : 14-06-10 19:05

Omkring momsfri, så er der en generel forvirring omkring brugen af ordet....

Du skal i hvert fald sikre dig, at der er betalt moms på bilen, når du køber den - ellers får du en ekstraregning på 25% af købesummen oveni.....

/Brian

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-06-10 19:26

At bilen er momsfri betyder, at der allerede er indbetalt moms på den, og så må man gerne køre i den privat (typisk hvis en privatperson tidligere har været ejer af bilen)

Hos forhandlere er gulpladebiler typisl Plus moms, altså en pris hvortil så der skal lægges moms.

Firmaer kan få momsen tilbage men så må der ikke køres privat i bilen

Omkring årlig ejerafgift, så betyder det en del hvor stor en gulpladebil det er, altså der regner man vægtafgiften ud efter bilens tilladte totalvægt i modsætning til hvidpladebiler hvor det er brændstofforbtug og egenvægt man går ud fra på nyere biler.

Jeg er ikke helt klar over totalvægten på en Altea, men hvis den er under 2000 kg koster den om året 2710 i vægtafgift på benzin til privat brug. Hvis over 2001 kg og maks 2500 kg koster den (et ordentligt spring) 8180 på benzin..så altså kig nøje på totalvægten, da et sølle kilo over 2 tons koster over 5000 om året i vægtafgift

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 14-06-10 19:28

Hvis du køber en momsfri bil, betyder det at momsen er indbetalt, og du må køre i den, som du ønsker. Men tænk dig lige om, -for du får en årlig misundelsesafgift på typisk ca. 5000 kr. årligt.
Vurd`er lige om ikke du vil betale prisen en gang for alle, med en hvidplade bil, da der ikke kommer nogen ekstra afgift, - og så er der jo plads til familieforøgelse også.
De fleste bilforhandlere vil også kunne svare, og give dig nogle tal du kan tænke over.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-06-10 19:30

Forresten skal du også være obs på første registreringsdato.

Ser lige du skrev årgang 07.

Der blev ændret på reglerne i 2007, sådan at biler under to tons og indregistreret første gang d 25/-4 -07 og derefter er dyrere endnu

Så ser tallene således ud;
Tilladt totalvægt under 2000 kg = 6850 (for benzin)
2001 kg og til maks 2500 kg totalvægt= 8180 (altså samme som før 2007)