/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Afledning af vand sivebrønd faskine m. v
Fra : Oldboston
Vist : 4592 gange
100 point
Dato : 11-06-10 16:23

Jeg bor i en lille andelsboligforening i Udkantsdanmark, hvor vi har pæne mængder regn. Alle huse er udstyret med udmærkede tagrender og afløb, det gælder også redskabsskurene. Men en del af afløbene - måske 20 steder i alt - fører kun ned i en sivebrønd. De ældre, der har boet her siden byggeriet blev opført for 25 år siden, fortæller, at sivebrøndene kun er en meter dybe, og i denne regnfulde sommer kan de slet ikke tage vandmængderne. De har vistnok aldrig været renset i de 25 år, så der må gemme sig en hel del formuldede blade m. v. I alt fald står vandet ud over bede og plæner, og det svupper lystigt, når man går på græsplænerne.

Spørgsmålet er nu: Vil det hjælpe noget, at få en slamsluger til at give alle CA. 20 afløb et sug? Og hvad koster den slags? Eller skal det gøres anderledes= Bør man måske grave op de værste steder og anbringe en faskine? Hvor stor skal den være og hvad koster det? Det skal bemærkes, at vi er for gamle til selv at lave håndværkeropgaverne, vi plejer at betale os fra det ved at bruge professionelle håndværkere.

Vi synes, der er blevet mere regnfuldt de senere år, og efteråret plejer at være meget vådt. Så måske er der noget, vi kan nå at udrette?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-06-10 16:46

1 meter dyb, er ingen dybde, men hvis jeres grundvand ikke ligger længere nede er det selvfølgelig dybt nok.
Har de ligget i 25 år, ville jeg da åbne en sivebrønd, og se hvordan den virker, og så vil det jo også fortælle jer en del om, hvad der så skal gøres.
I en andelsboligforening kan det ikke være den store udgift, da i er flere til at betale, - og endelig kunne det være i havde lidt på kistebunden.
I må have nogle møder/generalforsamling, hvor der drøftes den slags sager, eller i har en formand i foreningen, som du kunne drøfte det med, i første omgang.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-10 17:40

måske har du misforstået noget.
Sivebrønd er bare et godt dask ord for faskine.

Hvis det er lavet på den gode gamle måde går tagrenden ikke direkte ned i sivebrønden , men til en rensebrønd, som meget vel kan være ca. 1 m dyg. Den er til at fange skidt og møg i , og vil hvis den aldrig renses kunne stoppe til så vandet ikke kan komme over i selve sivebrønden.

Få renset disse rensebrønde , det gøres men en speciel renseskpvl, som har form af en stang med en grab som kan åbnes og lukkes oppefra med et håndtag. Det er nemt at gøre selv for ældre , som ellers ikke er til gravearbejde.

Fra rensebrønden er der godt halvvejs oppe et afløbshul i siden som fører ud til sivedelen. Den er fuld af sten o evt groft grus. Den burde være dækket, så der ikke kommer jord eller ler i den.

Dybden er ret ligegyldig. Det er volumen også. Det er dens længde eller rette overflade til omliggende jord, som tæller. Der er jorden omkring, som skulle opsuge vandet. Det går selvfølgelig træet, hvis jorden allerde er mættet med vand fra lang tids rejnvejr og jorden er leret med langsom nedsivning.
Selve sivedelen vil det være meget omstændigt at gøre noget ved.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-06-10 21:34

en slamsuger vil koste ca 2000 kr hvis alle brøndene ligger rimeligt samlet. hvis du bor i nordjylland kan jeg anbefale firmaet nki i aalborg. de kommer over det meste af jylland og har flere afdelinger rundt om.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 12-06-10 09:06

Når vandet står på græsplænen og svupper... tyder det på at jorden ikke kan trække eller suge den mængde vand der kommer.

Så hjælper der ikke meget at lave en faskine lige under græsset....

Det handler om at komme af med vandet. Jeg tror du skal tale med nogen der kender geologien i dit område og grundvandshøjden. Det vand der står på græsset er jo ikke kun vand fra dine tage, men også det der naturligt sammels på græsset.

vh Ben

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 09-07-10 11:51

Tak for svaret Benjamin.Hansen. Det er nok meget realistisk, hvad du skriver. Jorden her er stærkt leret, den kan næsten ikke tage vandmængderne. Så vi må nok tale med en, der kender stedets geologi, som duskriver, og se hvordan der eventuelt der kn sættes ind nogle få steder, hvor problemet er værst.