/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
VW Golf 3,Koblingskabel, udskiftning af
Fra : steno
Vist : 7177 gange
500 point
Dato : 06-06-10 16:58

Hej

Jeg skal til at skifte koblingskabel på min Golf 3, jeg har til at starte med prøvet at se hvordan det gamle sidder, jeg kan inde fra kabinen se en fjeder på bagsiden af koblingspedalen og selve kablet der sidder oppe over fjederen..

Men så er tanken lige "hvordan faen' skal jeg komme ind til det kabel uden at splitte hele bilen ad.

Skal det hele udføres udefra, og i så fald hvor i hvordan ?

Håber i kan give nogle gode bud og ideer..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-06-10 17:40

Jeg kender ikke lige din bil.

På de fleste er det sådan at koblomgskablet Førsst justeres meget løst, og så hægtes af ude ved koblingen og yderkappen køsnest . Når så indrelederen skubbes helt tilbage er det nemt at hægte af inde ved petalen og hele kablet så kan trækkes ud på motorrumssiden. Genmontage er i omvendt orden. Du skal ikke ind og afmontere pedalen eller lignende.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 06-06-10 18:19

Jeg kan ikke umiddelbart se hvordan man kommer til kablet. Det sidder helt oppe under instrumentbordet og man kan ikke se en skid (Det ville være nemmere at se, hvis man fjernede instrumentbordet) - men det skal man nok ikke. Hvor justerer man ?
Forhøjer point i håb om flere bud - Gerne fra en der kender Golf 3, hvis den er speciel ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-06-10 18:42

Orkk, forvent flere klogeågesvar fra Transor, uanset at han intet aner om bilen. Det er meget normalt fra hans side (at svare på noget man intet ved noget om).

En løsning kunne være et besøg på biblioteket og se om de har en Haynes bog på sådan en Golf. Kender kun lidt til Golf'erne og har vist kun fået skiftet kabel på mine biler på værksted. Dvs jeg har ikke prøvet GDS og kan derfor dårligt hjælpe. På en PUG 205 diesel, justerede man ude foran, mellem maskine og gearkasse. Men sådan behøver det ikke være på en Golf.

Prøv lige at afvent nogle af mekaniker-kandu'erne. De burde måske kunne komme med et indspark.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 06-06-10 18:50

Sværhedsgraden for udskiftning af koblingskabel ligger på 2 ud af 5. (T.Hansen)--så det burde ikke være svært. Jeg har nok gloet mig blind på opgaven og mangler en, der kan forklare mig fremgangsmåden. Trin for trin.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-06-10 18:55

Alt hvad man kan er nemt!

Nu er det ikke så simpelt at de gode mennesker fra T Fusk har en bette tegning???? F. eks på knallerter har de jo vældig mange tegninger de forærer væk?!??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-06-10 18:59

Selv ringer jeg til en mekaniker og spørger, når tingene ikke er indlysende.

I "gamle" dage hvor vi lavede Kadett C, Renault 5, 12 og 14 pillede vi uden blusel både motorer og alt muligt ud. Men der var ingen computere i bilerne og dobbelt så meget plads. Det er lidt mere bøvlet idag.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 06-06-10 19:15
Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 06-06-10 21:02

Der sidder en klem-lås på koblingsarmen, og er noget skod selv for mek. Der er udløser på kabel som aktiveres/fjernes efter montering, og ikke før, da det er selvjusterende,

Kommentar
Fra : steno

Dato : 06-06-10 21:38

Jeg har Autodata v.3.18 men den hjælper da ikke m.h.t. mit spørgsmål/problem. Indtil nu er jeg ikke kommet nærmere på løsningen. Tendensen peger mod mekanikerbesøg, hvor jeg søger en GDS løsning.
Håber stadig på et brugbart svar.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-06-10 22:57

Løsningen er at starte ude i den anden ende af kablet hvor det er forbundet med koblingen.
Det skrev jeg måske ikke tilstrækkeligt tydeligt.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 07-06-10 00:35

Det er stadig ikke klart for mig, hvordan man får monteret kablet til pedalen !----- Noget andet er...

Problemet startede med, at jeg kunne træde koblingspedalen helt ned til fjederen. Der stoppede den og kom ikke op igen, før jeg havde været ude i motorrummet og hive i kablet. Det var ligesom den store gummimanchet hængte fast på kanten. Så virkede koblingen igen indtil den satte sig igen.

Altså der ligger for mig to fejlmuligheder. Jeg burde nok have nævnt ovenstående problem i indledningen. Sorry.

Jeg håber derfor på problemløsninger på begge muligheder. Samt hvordan jeg fejlfinder, så jeg kan udelukke den ene.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-06-10 05:15

Det lyder som om det kan klares blot ved at smøre kablet.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 07-06-10 09:33

Hej.
Jeg har kun skiftet kabel på en Golf 2, men efter Haynes skal du også skrue panelet af på en Golf 3, du kan læse her hvordan du skal gøre.
http://peecee.dk/upload/view/250025

Jes

Kommentar
Fra : steno

Dato : 07-06-10 12:00

Hej pabloj,

Er det link du gir (http://peecee.dk/upload/view/250025) fra Haynes. Rep.håndbog Golf III 1,4-2,0 11/91-7/97
Varenummer: 501214910120 (T.Hansen)
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3653160364&n=987449223&pn=943121251

Hvis ja, kunne jeg så få dig til at scanne hele koblingsafsnittet og sende det det som PM - eller er det for besværligt ?

Det kunne måske gøre det lidt mere forståeligt.

Steen

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 07-06-10 12:27

Hej igen.
Bogen er Haynes VW Golf og Vento 1992 til 1996.
Jeg skal prøve at scanne det ind og sende det til dig.
Det er sandsynligvis et selvjusterende kabel, så lad være med at tage låsen af før det er monteret.

Jes

Kommentar
Fra : steno

Dato : 07-06-10 12:37

Hej,

Det vil være super. Du får så lige min PM >>>ste-ca@hotmail.com
Håber det vil kaste lidt lys over land, osse om det er det ene eller det andet problem.

Steen

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 07-06-10 12:42
Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 07-06-10 12:45

Nå, der krydsede vi vist hinanden.

Jes

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 07-06-10 12:54

Jeg har sendt en mail til dig.

Jes

Kommentar
Fra : steno

Dato : 07-06-10 12:59

Til transor,
Hvordan kommer man til at smøre kablet. Åbninger vender jo ned af. Hvilket smøremiddel er bedst ?

Kommentar
Fra : steno

Dato : 07-06-10 21:42

Hej

Jeg har indtil nu fået mange forslag samt lidt print fra Haynes. Der er dog endnu ingen med erfaring fra Golf 3, der har meldt sig på banen med viden/egne erfaringer. F.eks. hvordan kommer man ned og hægter på inde i kabinen.

På clubgolfdanmark kan jeg se spørgsmål og et svar på: " Er der nogen der har et lille trylletriks til af få koblingskablet sat fast til pedalen på en rimlig let måde ?

Jeg har problemer med at på den runde dims for enden af kablet ned på plads
SV
Problemet løst ved at pille den skive/spilt af der holder pedalen.
Det gør at pedalen kan komme ret langt til venstre og vippes så meget at kablet er ret let at sætte på."
Er der nogen der kan bekræfte dette. ? Og stadig hvordan kommer man der ned ?

En step by step vejledning med forklaring er stadig meget velkommen ! (Gerne med eksterne henvisninger med billedmateriale)

Kommentar
Fra : steno

Dato : 17-06-10 22:07

Hej igen

Jeg har i dag sammen med min søn brugt 4 timer, i forsøg på at få kablet sat fast inde over koblingskablet. Min søn kan kun få 2 fingre op bagved. Hvad gør vi galt ?
PS Vi har fjernet instrumentbordet under ratstammen og sikringskassen.
Det store problem ligger måske i at vi ikke kan se, hvordan det ser ud.
Bilen har nu stået i 3 uger uden at kunne køre og det er ikke sjovt.
Mer hjælp ønskes

Kommentar
Fra : steno

Dato : 19-06-10 20:59

Hej
Vi har selv løst problemet ved at fjerne "Golf 3 Schutzplatte Verkleidung 1H1 971 825" http://cgi.ebay.nl/Golf-3-Schutzplatte-Verkleidung-1H1-971-825-/300351928571
Da den plade blev skubbet op og kom af, gav det udsyn og problemet blev løst.
Tak for de svar, der er kommet.