/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Tilslut digital-TV til flere TV'er?
Fra : cristian2
Vist : 1247 gange
50 point
Dato : 19-05-10 12:30

Vi er ved at overveje at få digital-TV (digital/analog converter, tror jeg nok det hedder). Vi kan forstå at man skal have en kasse som forbindes til telefonnettet og til TV'et via scart-stik.
1. Hvor mange TV-apparater kan en sådan kasse trække?
2. Hvis man på et tidspunkt vil have flere tv-apparater tilsluttet, hvordan tilslutter man dem så? (Skal man købe et scartstik som splittes op - og får man både billede og lyd med derved?)
3. Hvis den ikke kan trække flere apparater, kan man så købe en større "kasse" et sted der kan trække mere, eller eventuelt en ekstra "kasse"?

Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 19-05-10 12:41

Du kan kun slutte et tv til, da programvaælg foregår direkte via boksens fjernbetjening.

Du kan selvfølgelig godt forbinde flere apparater, men de kommer til at vise samme program alle sammen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-05-10 13:46

Citat
Vi kan forstå at man skal have en kasse som forbindes til telefonnettet og til TV'et via scart-stik.

Du har så forstået forkert....

Et scart kan IKKE levere digitalt TV

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-05-10 13:50

Citat
1. Hvor mange TV-apparater kan en sådan kasse trække?

Teoretisk alle dem ledningen kan bære - men de viser ALLE det samme billede

Citat
2. Hvis man på et tidspunkt vil have flere tv-apparater tilsluttet, hvordan tilslutter man dem så? (Skal man købe et scartstik som splittes op - og får man både billede og lyd med derved?)

De bliver ikke digitale og viser STADIG det samme billede

Citat
3. Hvis den ikke kan trække flere apparater, kan man så købe en større "kasse" et sted der kan trække mere, eller eventuelt en ekstra "kasse"?

Ja da - men glem scarttilslutninger......

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-10 14:54

Vi har TDC og for for 59 kr pr mdr. har sønnen lejet en dims, så han også kan have et fjernsyn på værelset, hvor han selv bestemmer hvilke programmer han vil se uafhængigt af os andre

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 19-05-10 16:38

Nordsted1, det må være en selector, men der kommer kortafgift på så det bliver 89 kr pr mdr. har selv en, virker super især hvis man tilslutter internet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-10 16:49

prosat vi betaler 59 pr mdr, og har gjort det i det år vi har haft den

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-05-10 17:35

Der "blandes" lidt her

Både TDC og Stofa sender det digitale signal (gratis) i deres pakker - så "specielle" bokse er IKKE nødvændige (generelt) hvis fjernsynet har mpeg2 eller 4 modtager.

Det der er tilfældet i "Nordsted1"´s tilfælde er nok blot en boks til nummer 2 TV - der skal IKKE noget kort til.

Det der er tilfældet i "Prosat"´s påstand er nok i forbindelse med Boxer...

Nå - det ved I vel bedst selv...

Men dette til trods får du altså IKKE noget digitalt i et scartkabel (det er analogt) - og det var vel det der var spørgsmålet

Kommentar
Fra : myg

Dato : 19-05-10 18:09

En lille sjov ting

Vi har fiberkabel og efter fiberboksen fremføres det digitale signal til settopboksen via et TP kabel med RJ45 stik.
Selskabet påstår hårdnakket, at man ikke kan fordele tv-signalet via en ganske alm. edb-switch, men det virker nu udmærket her hos mig
Selvf. har jeg en settopboks for enden af kablet ved hvert TV.

Bare sådan til alm. orientering

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-05-10 18:12

Citat
Selskabet påstår hårdnakket

Selvfølgelig - de vil tjene penge

Bestiller du til flere TV hos udbyder - får du det samme - blot til 10 x prisen

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 19-05-10 18:39

Tak for alle svarene ind til videre!

Citat
Bestiller du til flere TV hos udbyder - får du det samme - blot til 10 x prisen

Vik det sige, at man alligevel kan nøjes med én boks til flere tv, eller har det noget med dette "fiberkabel" at gøre? (Jeg beklager, men jeg er utvivlsomt den på tråden der har mindst indsigt i teknikken).

Jeg talte i øvrigt med en fagmand, inden jeg stillede første spørgsmål, som sagde at det ikke var noget problem med at gammelt tv, da det bare skulle tilsluttes scart-stikket. Det er derfra snakken om scart-stik stammer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-05-10 18:51

Citat
som sagde at det ikke var noget problem med at gammelt tv, da det bare skulle tilsluttes scart-stikket.

Jamen det er da også korrekt - blot er signalet ikke længere digitalt men analogt

Citat
Vik det sige, at man alligevel kan nøjes med én boks til flere tv,

NEJ...

Hvert TV sin boks - ellers ser de det samme da det er boksen der bestemmer kanalen....

Selv din evt. videooptager skal have sin egen med mindre du SER det du optager.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-05-10 18:53

PS...

Dette gælder så for analoge TV - nye TV med dvb-c tuner behøver IKKE nogen boks.....

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 19-05-10 19:42

Hej Christian
der er nogle ting at lære først!!!
hvor får du TV fra?

1 TV via coaxkabel
2 tv over internet (telefon net)
3 tv over internet (lysleder elselskabet)
hvilket fjernsyn har du?
1 billedrørs TV
2 fladskærm TV

ikke mindst over scart stik kan man ikke få digital TV

Hilsen Steen

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 19-05-10 21:10

Citat
hvor får du TV fra?

tv over internet (telefon net)

Citat
hvilket fjernsyn har du?

billedrørs TV

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-05-10 21:16

Citat
tv over internet

Altså via din browser

Det får du da aldrig over på dit billedrørs-tv

Citat
Vi er ved at overveje at få digital-TV

IKKE på det TV....

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 20-05-10 09:38

hej Christian
Det er lidt svært at holde tungen lige i munden her.

Hvor får du TV fra? = tv over internet (telefon net)

Hvilket fjernsyn har du? = billedrørs TV.

Altså må dit TV være tilsluttet en box med et scartkabel!
Fakts: 1. Dette TV kan ikke vise digitalTV
2. Et scarkstik giver analog TV (er sagt et par gange).

Dette gør ikke at du ikke kan se TV på denne måde. Du vil få et betydeligt bedre billede uden støj og skygger på denne måde.

Du må altså have en fjernbetjening til denne BOX, som du skifter kanal med??

Det virker på den måde at 4mb af dit internet er reserveret til en digital TV kanal.
BOXen omdanner denne til analog TV på scartstikket.
Din fjernbetjening sender via BOXen besked til Centralen om at sende dig en anden kanal, når du skifter kanal.

Du vil godt kunne købe en dims der laver 1 scart til 2 , men de 2 fjernsyn vil altid se den samme kanal, der er kun den i stikket.

Boxen leverer også Digital signalet ud på HDMI stikket.
1 HDMI stik er altid digital
2 Fladskærme er altid digitale og har HDMI stik.
Altså skift dit fjernsyn til en fladskærm !!!

Hvis du vil have 2 kanaler skal du købe 2 BOXe og de skal sættes til internettet begge.
Det betyder også at du reserverer yderligere 4MB af din internetforbindelse til denne.

Dette betyder at hvis du skal surfe med PC også skal din internet forbindelse være minimum
10Mb bred, så har du 2MB at surfe på. Derfor er det ikke alle steder du kan få BOXe til 2 fjernsyn. Altså hvis afstanden fra central til dit hus er for lang og kun kan køre 6-8 MB.

Nok for nu, det lyder som du læser hvad jeg skrev.
Så spørg videre om nødvendigt.
hilsen Steen
Pentioneret TDC tekniker.