/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Estimeret P/E, US-aktier?
Fra : cristian2
Vist : 613 gange
50 point
Dato : 17-05-10 14:18

1. Hvordan finder man estimeret P/E for fx S&P-aktier?
Jeg har prøvet finviz.com, google finance, yahoo finance - men er usikker på om ikke tallene gemmer sig et sted på disse sites, og jeg bare ikke er i stand til at finde ud af hvor.

2. Hvad er i øvrigt forskellen på "Estimated P/E", "Forward P/E" og "P/E ratio"?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-05-10 15:54

Se man kan beregne hvad PE i den sidste periode frem til udbyttet.
Men alle de der tror at man kan forudberegne udbyttet af en aktie er ikke troværdige.

Verden er fuld af analytikere og programmer . Folkene bag dem er i familie med spåkoner , troldmænd og alkymister. du skal ikke tro på dem og du leder helt forgæves på nettet for at finde kurser eller udbytter i fremtiden.

Nå PE estimat duer simpelthen ikke.

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 17-05-10 21:15

ad 1. næste års P/E tager udgangspunkt i den aktuelle pris/kurs divideret med den forventede indtjening - da det er svært at spå om den forventede indtjening, så har adskillige cand.merc. hovedopgaver gennem tiderne dokumenteret, at det mest kvalificerede gæt er, at indeværende års indtjening er lig med sidste års indtjening. Der findes helt sikkert mindst 50 hjemmesider, hvor der er gæt på P/E flere år frem i tiden - jeg har en gang skrevet et ugebrev om de bedste amerikanske hjemmesider, som jeg kan finde frem til dig, men de er ikke så detaillerede, at der står, hvor man finder alt på de enkelte hjemmesider - dine sider har helt sikkert de ønskede oplystninger, så du må bare fumle lidt.

ad 2. Nøgletallet P/E ændres, hver eneste gang kursen/prisen ændres. En aktie er dyr, når aktuel P/E ligger over den gennemsnitlige P/E set over 5 år, og billig, når aktuel P/E ligger under den gennemsnitlige P/E set over 5 år. Der er ingen forskel på P/E og PER - ratio betyder blot "forholdet mellem". Der er heller ingen forskel mellem Estimated P/E og Forward P/E.

Mvh

Claus

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 19-05-10 12:09

Citat
Folkene bag dem er i familie med spåkoner , troldmænd og alkymister

Jeg var af den overbevisning at estimeret P/E var faktuelle tal som beroede på analyser opgivet af virksomhedernes selv, som en del af "forventninger til fremtiden/det nye regnskabsår". Dette skulle efter sigende være valide talt, da virksomhederne vil miste deres troværdighed, hvis de bare slynger pæne tal ud som år efter år ikke holder stik.

Dansk Aktionærforening skulle have fået estimeret P/E for C-20 som løbende bliver opdateret .

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 19-05-10 22:42

Selskabernes forventninger til indeværende års indtjening indgår naturligvis i enhver aktieanalytikers overvejelser omkring næste års indtjening, men dels er det ikke længere "lovpligtigt" for selskaberne at fremkomme med forventninger til indeværende års indtjening, dels er det generelt svært for selskaberne at gætte rigtigt mht den fremtidige indtjening. Typisk har det enkelte ordreproducerende selskab kun en ordrebeholdning, som strækker et kvartal frem.

Mange private investorer har en fuldstændig urealistisk forventning til analytikernes evner mht at estimere næste års indtjening.

Endelig har bankernes analytikerne ofte flere dagsordener, herunder at fremkomme med "købsanbefalinger" baseret på positive/lavere forventede p/e tal. Det genererer større handelsaktivitet blandt kunderne og dermed større indtjening til banken.

Mvh

Claus

P.S. Lovpligtig er i anførselstegn, fordi det er fondsbørsens kodeks, der er tale om.