/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hva' er det for en plante?
Fra : Klaudi
Vist : 4833 gange
500 point
Dato : 16-05-10 19:55

Er der mon nogen der ved hvad denne plante hedder, der kommer ingen blomster i den,
den gror som ukrudt, står i østvendt vindue hele året.
http://peecee.dk/upload/view/245298

Min formand mener det er en klatrefigen, jeg syn's nu ikke at det ligner sådan en!

Kig evt her:
http://www.haveabc.dk/frontpage.aspx?id=14&type=26&dbid=d78632bf-2fae-40cf-8464-c78bde59e370

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-05-10 20:24

Længe siden jeg har set en sådan
Vores gamle havde dem i vinduet, meget almindeligt.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-05-10 20:27

Det er os nogle gamle planter, har fået dem for maaange år siden af min mormor...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-05-10 20:33

Min gamle mor kaldte den Rør mig ikke, men det er vist ikke det rigtige navn, en søgning på nettet viser mimoser under det navn og det er ikke din plante, den her blev kaldt navnet på grund af hvis man fingerede på et blad så visnede det, mon ikke en eller anden Kandu bruger kan hjælpe dig med det rigtige navn

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-05-10 20:41

"Rør mig ikke" er vist chlorophytum (væddeløber)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-05-10 20:58

Tak det blev så dig som hjalp mig og ikke omvendt men den ligner da din plante:
http://www.elicriso.it/it/come_coltivare/chlorophytum
min søster har vist nogle endnu

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-05-10 21:25

Væddeløber kan man købe tid efter anden, men smid moderplanten ud når den er blevet for stor, rødderne gror som bare.....

Jeg havde engang en plante der lignede Klaudis, blot havde den mørkerøde blade, den groede sgu hurtigere end skvalderkål.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-05-10 21:26

Jeg kender den plante, jeg har arvet den fra min afdøde farmor, men den er afgået ved døden. Og jeg kan simpelthen ikke huske hvad den hedder. Jeg skal nok komme på det, men ved ikke hvornår.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 500 point
Dato : 16-05-10 21:35
Kommentar
Fra : 1133

Dato : 16-05-10 21:48

den hedder chlo`rophytum co`mosum på latin
den er i familie med liljer vi kalder den væddeløber og rør mig ikke
det er en grøn plante og den trives næsten over alt og er let at formere
håber du kan bruge dette vi ser den ikke så meget mere

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-05-10 22:00

Den plante kaldes også af nogen for "kaffesladder"..fordi den efter sigende vokser lige så hurtigt som sladderen ved et kaffebord

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 16-05-10 22:04

den har jeg aldrig hørt før men kan godt følge dig dova
den er hurtig voksende

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-05-10 16:10

Godt gået granner det var jo lige den

Godkendelse af svar
Fra : Klaudi

Dato : 17-05-10 16:13

1000 tak for svaret granner01, nu kan jeg lige fortælle min formand hva' det er for en,
hun holder stadig på det er en klatrefigen og det er fordi min plante er en gammel en at den ser anderledes ud...

1000 tak til jer andre også

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-05-10 17:07

Selv tak og hvis du får en i overskud vil jeg meget gerne aftage den. Som sagt så er den fra min farmor væk.