/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sætningsskade
Fra : michaeljm
Vist : 3544 gange
100 point
Dato : 16-05-10 15:13

Jeg skal til at udbedre en sætningsskade i vores murstensvilla. Jeg har tænkt på om jeg skal ilægge jern nu hvor jeg har skrabet fugerne fri, eller skal jeg bare fylde fugerne med ny hård mørtel? Vil det overhovedet have en betydning at lægge jern i? Det tyder på at det er en gammel skade da den ikke har rykket dig i 2 år(den periode vi har haft huset) Revnen svinger mellem 1-2 mm i brede, så det er ikke alverden.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 16-05-10 15:19

Du skal fylde op med gips - det går aldrig i stykker igen.

Kommentar
Fra : michaeljm

Dato : 16-05-10 15:25

gips? Det er udvendigt skaden er?

Kommentar
Fra : ejay1982

Dato : 16-05-10 15:35

Jeg ville sige at du ikke skulle lægge jern i (kan ikke se hvordan de skulle ligge for at hjælpe noget).. Desuden tror jeg ikke du skal bruge en hård mørtel men en elastisk... Jeg tror dog en
KC 50/50/700 er ok, men jeg er ikke murer...

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-05-10 16:14

I murværk skraber du ud, og fylder op med mørtel, og ikke med en ekstra stærk, men almindelig, - og hvis du skal reparere sætningsskade i soklen, vil det være en god ide at udskære vandret tværs over revnen og indstøbe armering (jern).

Kommentar
Fra : michaeljm

Dato : 16-05-10 16:21

Ok hvad blandingsforhold er almindelig?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-05-10 16:30

http://www.bolius.dk/ekspertsvar/spoergsmaal-og-svar/browse/16/back/2/artikel/moertelblanding/

Læs dette og det vil også være mit svar, under givne omstændigheder. Men kender du ikke en murer? Ellers ty til hvad der står på posen. (Bakkemørtel)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-05-10 17:16

Hvis du bruger en meget hård mørtel , eller kommer jern i vil det bare gå ud over stenene i stedet.

Vær hellere glad for at revner kommer i mørtelen.

Det er vigtigt at finde ud af om det er en sætningsskade der k0ommer helt nede fra en revnet sokkel, eller det bare er noget med murværket.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 16-05-10 21:52

Michael - du skal ikke bruge mørtel. det går i stykker igen. Brug gips - det holder.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 16-05-10 22:19

Citat
Michael - du skal ikke bruge mørtel. det går i stykker igen. Brug gips - det holder.

FLash77 Find lige noget andet at "rådgive" om for dette emne har du da tydeligvis ikke en brik forstand på....

Hvis ikke revnen arbejder skal man ikke gøre mere end at krasse fugerne ud og fuge dem om med samme mørtletype som der var/er, er det soklen også så bank løst beton/puds af og puds op med samme beton/pudsemørtel der var/er...

Hvis den arbejder i soklen skal du snakke dem en mure om det, da ingen af os ka give reele svar på om der ka gøres mere/skal gøres noget yderligt...