/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lægge granithavebord
Fra : Hr.Nielsen
Vist : 590 gange
100 point
Dato : 10-05-10 19:56

Hej!

En gang i denne uge, kommer der et 100 x 200 cm granit havebord. Det er ca. 3 - 4 tykt.
Bordet skal lægges på 2 sokler af granit.

Mit spørgsmål. Hvordan lægger man sådan en plade, så den ikke flækker?

Mv Den bekymrede.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-05-10 20:00

3- 4 mm tykt
Det gåt galt

Kommentar
Fra : Hr.Nielsen

Dato : 10-05-10 20:06
Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-05-10 20:07

Er det et bor der kommer , eller er det kun en plade.

Husk også en ordentlih fumndering for sådan en tung sag.

Hvis sen er 30 mm tyk og 2 m2 plade vejer den ca 150 kg.

Læg en blød trykfordeler mellem søjler og pladen. Så er der bedre chance for at den ikke kommer til at ligge og ride på et par punkter.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-05-10 20:09

Det må være i cm., og da er det vel bare at lægge det forsigtigt på. Hvis det ikke kan holde til det, - ja så kan det vel ikke heller holde til at sidde og drikke kaffe ved. Men regn med at der skal to personer til. Efter hvad jeg kan regne ud må det veje i nærheden af 50 kg.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-05-10 20:12

Ja, Transor jeg må give dig ret med hensyn til vægten. sorry.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-05-10 20:24

Sættet ser flot ud, men jeg ville spørge Bilka, der må da være en vejledning med, og forhåbentlig også noget gummi el lign, til at lægge imellem!

Hvis pladen vejer 150 kg, og soklerne andre 50, skal der enten være nogle meget solide fliser under, eller bedre en sokkel

Men forsigtigt lyder rigtigt, også for ryggen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-05-10 22:15

Sådan som jeg ser billedet, ser det ud til at vægten bliver pænt fordelt på de tilhørende bordben, så jeg ville ikke være urolig for vægtfordelingen

Tillykke med dit nye havesæt, det ser kanon flot ud og vægtmæssigt, får du nok lov til at beholdede det for de langfingrede - her hvor jeg bor, er der nogle som ikke kan kende forskel på dit og mit med hensyn til de dyre havemøbler og webergrill

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-05-10 22:20

Lad os høre fra dig igen når du har fået bordet.
Med det billede og den beskrivelse tvivler jeg på at pladen er af 3 til 4 cm gedigen granit.
Er du sikker på at det ikke er noget andet med en tynd granitskal.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-05-10 04:50

Tjek med en anden plade først om den hviler på alle punkter, granitpladen knækker ikke, men det ville være r**irreterende hvis den vipper.

I har vel ikke købt de rædselsfulde stole med ??

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-05-10 10:08

Efter min beregning vil det nok veje ca 140 kg, hvis det er massivt granit, så der skal vist en særlig transport til med hejseværk eller nogle muskelstærke mennesker til at løfte det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-06-10 10:12

Hvordan gik det så med bordet??