/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Aircon hysterese!
Fra : npra
Vist : 1556 gange
200 point
Dato : 08-05-10 00:50

Hej. Jeg har et klimaanlæg (aircon) som er indbygget i loft (Toshiba 4-way kassette). Hysteresen er opgivet til 2 grader. Dvs. -1 til +1 grad mellem hhv. varme og køling fra setpunkt. Det er åbenbart meget normalt, mne jeg vil gerne have en lavere hysterese på anlæget. Helst -0.5 til +0.5 grad. Min leverandør siger at det ikke kan lade sig gøre - men det må da være muligt at ændre på denne indstilling? Enten ved at ændre i styringsenheden eller "snyde" temperaturføleren! Jeg er med på at en lavere hysterese vil slide mere på anlæget, men det er mindre vigtigt i denne forbindelse.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-05-10 06:33

Hvis der ikke er en drejeknap og skala og/eller display og "tastatur " hvor du kan indstille setpunkt og ønsket hysterese, må du nok ind og skifte div i elektronikken ( normalt modstand /kondensator )det kærver diagram og printudlægmed komponenter. At snyde ved koble modstand i serie eller parrallett over følemodstand ændrer kun setpunkt ikke hystrese.
Har du et typenr og model nr på styreenheden?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-05-10 10:13

Formentlig har man derforuden indbygget genstartsforsinkelse på anlægget for at forebygge haveri. Får en kompressor ikke lov til at trykudligne inden start, kigger du ind i et snarlig haveri.

Anlægget er ikke egnet til at køre close control. Og skal du køre med nøjagtigheder +/- 0,5 gr gøres dette normalt på anden facon.

Så hvis det er kalibreringsrum skal du udføre øvelsen med en anden anlægtype.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-05-10 14:21

Svis hysteresen gøres for lille risikerer man at systemet bliver ustabilt. hvor det hele tiden skifrter mellem køling og opvarmninf.
En ting er selve temperaturmålingen , som kan gøres meget nøjagtig. Men både køle og varmefunktionen vil have noget eftervirkning som gør at målet ikke nås helt præcis.

Hvis leverandøren kan klare reguleringen med +- 1° synes jeg det er flot klaret.

Men vi mennesker er følsomme og ville sikkert genne have det mere præcist.
Sådan er det med den slags.

Kommentar
Fra : npra

Dato : 08-05-10 19:56

Det er helt oplagt at vi skulle have valgt en anden anlægstype og jeg er bekendt med risikoen, men nu går øvelsen altså på om der ikke kan justeres på controlleren så hysteresen bliver mindre...
Så vidt jeg kan se i manualen er det muligt at ændre på køle-/varmetemperaturen, og hvis kompressordelen ellers for lov til at hvile 15 min mellem hver aktion, så burde det muligt at køre med mindre hysterese... Det skal tilføjes at rummet er isoleret og indeholder en kæmpe metalkonstruktion (25kg stål/m3 rum), så varmekapasiteten er noget anderledes en et alm. kontorrum. Der forekommer med andre ord ikke pludselige temperaturændringer som kunne få anlæget til at gå amok.

Til lham: har aflæst følgende på anlæget: RAS-M13SMUV-E (controller kort: MCC-5056-02)

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-05-10 07:29

Har "bladret" vedrørende de sendte numre.
Desværre er der på controllerkortet kun angivet en kasse mrk."Motor drive curciut" så der kommer man ikke videre !
Jeg har selv et boligfrostsikringsanlæg ( elvarme) kørende via en DEVIREG 316 regulator.
Den har hysterese ned til 0,2 grader C ( o,2 til 6 ) og fungerer fint uden selvsving ved 0,2 graders hyst.men om det kan kobles sammen med dit Aircom anlæg aner jeg ikke.

http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=1722

Husk : hvis din føler er "pakket ind " i noget med stor varmefylde vil det hæve hysteresen ( altså feks er den monteret termisk tæt til din store metalkonstruktion får du stor hysterese ),"afklædning giver lavere hysterese, også afstand fra føler til kulde/varmekilde har stor betydning for hysterese.
Faktisk er det ikke hystere det har betydning for men over og underudsving udfra setpunkt, men det er jo lige galt hvis temp ikke må nå disse værdier. Skal det undgås skal du have en PID regulator,ikke billigt og tidskrævende at "køre ind"

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 09-05-10 18:13

Uden at have nærlæst eller pløjet vejledninger, kan jeg med nogenlunde sikker garantere at close control ikke kan laves med AC anlæg. Det kræver adgang til reguleringslogikken og det giver ingen fabrikanter. Flere ting taler stærkt imod. Den ene er risikoen for kompressorhaveri. Muligheden for pendlinger. Riskikoen for diskomfort (anlæggene er lavet til brug i personbelastede rum).

Skal du lave close control påtrykker du enten køling konstant og finjusterer med varme, eventuelt omvendt. Varme kan reguleres utroligt præcist, f. eks ved anvendelse af PI eller PID regulator sammen med f. eks bølgetogsregulator (SOLID STATE relæ) sammen med en elvarmeflade. En vandvarmeflade kan bruges hvis man kan regulere den ind. Hystereser er nødvendige, men ned til 0,1 grad er opnåeligt uden det bliver rædselsfuldt dyrt. Samme regulering kan laves ret pæcist på selv kølingen vha Siemens (tidligere Stäfa) hotgasventil.

Til komfortformål er den slags vildt at skyde over mål og derfor kan standard anlæg slet ikke den slags. Faktisk bør man i et personbelastet rum anvende omkring 21 grader som sætpunkt ved opvarmning og omkring 23 - 24 grader som sætpunkt ved køling. Det giver mindst diskomfort.

Snakker vi burn-in skabe eller rum, laves det med konstant køl og justering vha el. At forsøge med en klimavarmepumpe er amatøragtigt og dødfødt.

Godkendelse af svar
Fra : npra

Dato : 16-05-10 12:53

Tak for svaret 3773. Der er noget at gå videre med.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-05-10 15:10

Fortæl hvad projektet går ud på og du skal få et forslag!

Kommentar
Fra : npra

Dato : 16-05-10 20:24

Jamen det tilbud vil jeg da tage imod...
Det er til et klimatiseringsrum (ca. 30 m2). Kravet har tidligere været 23+/-2 grader, hvorfor et alm. airconanlæg har virket tilfredsstillende. Nu skal rummet anvendes til en anden opgave hvor kravet er "bedre end +/-1". Dvs. jeg jagter +/- 0,5!
Der er ingen ventilation af rummet udover aircon. Rummet er alm. isoleret murstenvægge og loft, og heldigvis uden vinduer. Temperaturudligning (fra gulv til loft) har jeg fået styr på (<0,2 grader) ved at lave en effektiv opblanding, men så var der lige varmepumpen, som ikke gør det bedre end +/-1.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-05-10 21:42

Hvis du kun sloges med ganske marginale forskelle i varmebelastning, vil en dimensionering af køl meget tæt på max belastningen. Lav kølingen i eet trin. Lad denne køre konstant. Husk kondensatortryksregulering, sådan dette ikke "spiller" med. Monter en elvarmeflade, enten større end kølingen (sådan du også magter at tilføre varme ved negativ belastning - altså varmekrav).

Så er du tilbage ved kun at skulle finde dig en god PID regulator og et solid state relæ. Så er kunsten bare at få stillet parametrene.

Hvis ikke rummets belastning bimler for meget kan du opnå noget i retningen af +/- 0,1 måske endda mindre.

Dette har vi anvendt masser af gamle i klima-kamre. Absolut ikke specielt energibesparende, men vanvittig præcist.

En anden løsning, kunne være en kaskade regulator. En kølemaskine med HOTgas bypass, hvor tæt på 100% nedregulering tillades (dette dog lidt problematisk) og et passende varmebatteri.

Denne har dog lidt problemer, da du gerne skal have lidt dødzone mellem køle/varme. Ligeledes bør kølingen helst have en anelse at lave, når denne startes. Dette kan dog fikses hvis du har en mikroprocessor baseret, programmerbar styring. Dette vil medføre nogen trimning.

Ultimativt har du et isvandsanlæg og selvfølgeligt et varmeanlæg. Ordentlige ventiler og en ordentlig regulator og du burde kunne komme ned på nogle få tiendedele mellem køle og varme.

Opgaven kræver en kølemand med VE viden eller omvendt. Helst en der også er hjemme i regulatorer og programmering af disse.