/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Olie eller vandbaseret maling??
Fra : århushansen
Vist : 16734 gange
100 point
Dato : 03-05-10 20:49

Jeg skal til at male mit hus udvendigt. Der skal males vinduer og facader. Træværket er gammelt og tidligere malet med oliebaseret maling.

Nu er spørgsmålet hvilen type maling jeg skal bruge? Skal jeg vælge en oliebaseret eller en vandbaseret? Jeg mener at have hørt at man ikke må bruge vandbaseret maling ovenpå oliemaling. Jeg overvejer at bruge Gori 100 Advance
http://www.dyrup.dk/gori/produkter/traebeskyttelse%20daekkende/gori%20100%20advance.aspx
Er det ok? Eller har i andre og bedre forslag?

På forhånd tak for jeres input...
Mvh Henrik

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-05-10 21:06

Min maler siger at vandbaseret maling hænger på alt mens oliebaseret skal have god hæftegrund og kan ikke males på vandbaseret uden forbehandling.

Hvis du har malet hus med oliebaseret så ville jeg bruge det. Min erfaring er at det holder sig pænt længere.

Og hvis du bor på Sjælland så kan du med fordel købe det i Sverige. Der er det billigere.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-05-10 21:10

Fint produkt men listeprisen er urimelig høj.
Se dig godt omkring efter gode tilbud.
Fås undertiden til meget lavere pris.

Et tip er at en lysere farve på tilbud, kan tones til det du vil have.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 03-05-10 21:17

Glemte at skrive det tekniske og svært forståelige.

Rigtig vandbaseret maling er farvelade, som ikke duer udendørs-.

Men det de fleste kalder vandbaseret er i virkeligheden emulsionsmaling.
Det er oftest acryl emulsion i vand. Nærmest en plastmaling.
Det kan også som Gori prodiúktet være en olieemulsion i vand.
Det kan fortyndes med vand, og det kan vaskes af med vand og sæbe, selv om det er en oliemaling.
Når vandet er tørret væk er der oliemaling tilbage.
Som sagt et fint produkt , meget bedre egnet end de billige acrylmalinger .

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 03-05-10 21:23

Jeg har brugt det til vinduer udenfor og det holdt i ti år. Det er SUPER og alle pengene værd, hvis det kan holde så længe.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-05-10 21:25

Du må godt bruge vandbaseret ovenpå oliebaseret, bare ikke omvendt.
Det bedste du kan få i dag er som Transor skriver emulsionsmaling. Samme egenskaber som terpentin baseret, men værktøjet kan rengøres i vand.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-05-10 21:28

Gori 100 fåes ikke bedre.....

Silvan har dem jævnligt på tilbud til omkring 6-7-800 for 5 liter.....

Det kan tones i alle farver

Listeprisen er vist omkring 1000-1100 kr.

Men IKKE ovenpå plastmaling - da Gori 100 er en maling der "ånder".....

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 03-05-10 21:28

Jeg ville til enhver tid vælge olie udendørs og ofte også inde. Det holder bedre og er smukkest, men du skal jo ikke drikke det.
Linoliemaling er fint ude og samtidig en god behandling af dit træ.
Du skal under alle omstændigheder sørge for, grunden /bunden/emnet er fri for flager og tørt.
Hvis man stadig kan få svensk gele-maling og det kan bruges udendørs, bliver det utroligt smukt.
Jeg synes, du skal læse disse to links grundigt.

http://www.gamle-huse.dk/Default.asp?m=28

http://vot.teknologisk.dk/1962

Rigtig god arbejdslyst !

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-05-10 21:39

Dertil skal siges at oliebaseret maling falmer i de lyse farver, det gør vandbaseret ikke.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 03-05-10 22:10

du kan godt male vandbaseret oven på oliemaling men ikke det modsatte
men køb en maling der er en blanding af olie og vand så er du sikker på et godt resultat
ved godt det modstrider alle love men kan ikke stave til det

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-05-10 14:48

Hvis du bruger en ægte linoliemaling, behøver du ikke en gang at sniffe terpentin, mens du smører det på. Til gengæld skal det stryges m e g e t tyndt, ellers tager det en evighed om at tørre. I det sidste strøg kan du med fordel hælde 10 % GORI 22 i, så slipper du for angreb af overfladeskimmel/mug.
mvh
pbp

Foreslået læsning:
Søren Vasegaard: Bogen om huset
Søren Vadstrup: Huse med sjæl

Godkendelse af svar
Fra : århushansen

Dato : 05-05-10 11:07

Tak for svaret til alle - så kan jeg godt gå igang med arbejdet

Kommentar
Fra : knma

Dato : 05-06-10 13:21

Hos A-Maling.dk kan du købe Sigmalife træbeskyttelse. Sigmalife Dæk til almindeligt træværk og Sigmalife Vinduesmaling begge på vandbasis samt Sigmalife Kon til almindeligt træværk og Sigma Amarol Vinduesmaling begge på terpentin / oliebasis til fornuftige priser. De er alle 4 heldækkende.

Husk at rense ordenligt i bund først.

A-Maling.dk fører hele Sigma's vare sortiment, hvor der også er transparente malinger og lakker.

Holdbarhed op til 10 år på olie og op til 8 år på vand.
Anbefalet genbehandling efter 5 - 6 år.

Du kan godt male vandbaseret oven på terpentin / olie, men ikke omvendt.

http://www.a-maling.dk/group.asp?group=36

Kommentar
Fra : yujoki

Dato : 16-07-12 11:56

Kan man male alkyd maling oven på linolie maling?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-07-12 15:00

>yujoki: Det kan du sagtens. Problemet er, om det bliver hængende. Som ved alt andet malerarbejde skal bunden være i orden, altså ren, støvfri, affedtet og helst afslebet med slibepapir. Og brug så oliemaling, hvis du kan få fat i det!

Kommentar
Fra : Kebb

Dato : 05-01-13 13:03

Hej Henrik o. andre

Du kan se de grundlæggende fordele / ulemper for vand- vs. oliebaseret maling online på http://www.malinglagersalg.dk/content/6-acryl-vs-alkyd-maling. Held og lykke med malerprojektet!

Mvh. Kevin

Kommentar
Fra : Kebb

Dato : 05-01-13 13:06

Ups, der gik noget galt med linket:

Du kan se de grundlæggende fordele / ulemper for vand- vs. oliebaseret maling online på http://www.malinglagersalg.dk/content/6-acryl-vs-alkyd-maling

Held og lykke med malerprojektet!