/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hund med diarre
Fra : majbritt05
Vist : 1549 gange
50 point
Dato : 01-05-03 19:39

hvad kan der være galt med en hund, som har diarre med lidt blod i afføringen?
Kan det være orm?

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 01-05-03 19:44

Generelt synes jeg det er bedst hvis ens kælddyrs almentilstand forandres at man så søger dyrlæge.

Et godt råd kan man selvfølgelig godt give herinde, men du skriver jo ikke rigtig noget :

1. Hvor længe har det stået på ?
2. Har den fået anden kost end den plejer ?
3. Hvordan opfører hunden sig - smerter - sløvhed - ændret adfærd osv ?

Der kan jo være et hav af muligheder - måske hvis du beskrev det lidt bedre, det osse ville give nogle mere præcise svar.

God bedring med vupper ....

Karina

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 01-05-03 19:47

Du må gå til din dyrlæge------som vil hjælpe dig til den behandling som din hund skal have
hilsen
Lillian

Accepteret svar
Fra : Fnollerpige

Modtaget 60 point
Dato : 01-05-03 19:53

Ja med så sparsomme oplysninger er det lidt svært - det kan være tyktarmskatar eller tarmbetændelse osv osv .... så er han/hun ikke helt frisk imorgen synes jeg også du skal konsultere dyrlægen - ( medmindre hunden får det værre så er det selvfølgelig klart at du skal ringe til den dyrlæge der har vagten i aften og i nat )

Giv din hund lidt varme og hygge i kurven, ro og fred og fjern evt. dens mad indtil imorgen og se hvad der sker, men husk adgang til rent vand.

Der sker ikke noget ved at fjerne dens mad et halvt døgns tid mens du lurer dens tilstand af.

Karina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 01-05-03 22:40

Ja...det kan bla. være orm..læs følgende artikel, kopieret fra nedenstående link.
Og så ring til dyrlægen imorgen

Tarmbetændelse
Af dyrlæge Knud Dahlgaard

Hvad er tarmbetændelse hos hunde?

Diarré er tynd og ofte også hyppig afføring. Tarmbetændelse er en af de mest almindelige sygdomme hos hunde. Alle hundeejere har oplevet, at deres hund har haft tynd mave en enkelt dag eller to, hvorefter det er gået over af sig selv. Ikke desto mindre skal man altid være opmærksom på hundens almenbefindende, såfremt den har diarre

Hvad er symptomerne på tarmbetændelse?

Symptomerne er hyppig og tynd afføring. I visse tilfælde kan der være blod i afføringen. Hunden kan virke nedstemt og have opkast, feber, manglende appetit og væskemangel (dehydrering).

I mange tilfælde har hunden tarmbetændelse, men er i øvrigt ikke påvirket. Det gælder de mildeste eller letteste tilfælde af sygdommen. I de værste tilfælde af tarmbetændelse vil hunden være meget sløj, afkræftet og dehydreret, og der kan være blod i dens afføring.

Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen tarmbetændelse?

Det er ikke svært at se, at en hund har tarmbetændelse, og behandlingen er som regel også problemfri.

Hvis tarmbetændelsen ikke går over ved behandling, eller hvis den vender tilbage med jævne mellemrum, er det nødvendigt at lave yderligere undersøgelser, f.eks. mikroskopisk undersøgelse af afføringen og eventuelt bakteriedyrkning. Det vil ofte være nødvendigt at undersøge en blodprøve for at se, hvordan blandt andet lever og nyrer fungerer, og hvordan det går med optagelsen af proteinstoffer. En nærmere undersøgelse af de hvide blodlegemer kan give et fingerpeg om, hvorvidt der er tale om en bakterieinfektion, en virusinfektion eller evt. en slags allergi i tarmen.

Nogle gange kan det være nødvendigt at foretage en røntgenundersøgelse og/eller en såkaldt kikkertundersøgelse (endoskopi). Ved denne undersøgelse føres en kikkert (endoskopet) via spiserøret ned i mavesækken og den forreste del af tarmen eller via endetarmen til tyktarmen. Her kan dyrlægen så se, om der er forandringer i slimhinden, som f.eks. hævelse, sår eller svulster. Desuden kan dyrlægen ved hjælp af kikkerten tage små vævsprøver (biopsier) fra tarmen og mavesækken. Prøverne bliver så undersøgt af en patolog, og det kan som regel give præcise oplysninger om årsagen til tarmbetændelsen.

Hvordan behandles tarmbetændelsen?

Hvis hunden kun har tynd mave en enkelt gang og er upåvirket af det, er det måske ikke nødvendigt at behandle. Men hvis tarmbetændelsen fortsætter, skal du faste hunden i et døgn. Mave-tarmkanalen kommer nemlig meget nemmere og hurtigere i orden, når hunden ikke samtidig skal fordøje føde. Efter et døgn kan du begynde at give den skånekost, som du kan købe som tørfoder eller dåsemad hos dyrlægen. En anden mulighed kan være at give hunden ris, spagetti, pasta og lyst brød, syrnede mælkeprodukter og lyst magert kød (f.eks. kylling, kalkun, torsk, sej m.m.). Giv hunden skånekost i tre dage.

Hvis hunden på noget tidspunkt i forløbet virker syg, træt, uoplagt og uden appetit, eller hvis der er blod i afføringen, skal du kontakte dyrlægen.

Dyrlægen vil bl.a. vurdere, om hunden mangler væske, og vil i givet fald give den væskebehandling (drop). På baggrund af dine oplysninger om sygdomsforløbet vil han desuden vurdere hundens tilstand og tage stilling til, om yderligere undersøgelser er nødvendige.

Hvordan er fremtiden for din hund, hvis den har tarmbetændelse?

Fremtidsudsigterne for hunde med tarmbetændelse er generelt gode, men i nogle tilfælde kan der være tale om et meget akut og livstruende forløb. Hvis hunden har en kronisk tarmsygdom, skal den måske have medicin hver dag og skånekost konstant.

Hvorfor får hunde tarmbetændelse?

Der kan være mange årsager til, at en hund får tarmbetændelse.

Årsager, der har med foder at gøre, kan være:

Fordærvet foder (fra skraldespande, ådsler og lignende)
Pludseligt foderskift
Overfodring
Andre årsager kan være:

Ormeinfektion
Infektioner, f.eks. parvovirus, camphylobacter og salmonella
Forgiftning, f.eks. foderforgiftning, affaldsforgiftning eller plantegifte
Tarmbetændelse kan være et led i anden sygdom, f.eks. hundesyge og nyresygdom

Hvad er risikoen for, at din hund får tarmbetændelse?

Risikoen for tarmbetændelse hos hunde er stor. Langt de fleste hunde får på et tidspunkt tynd mave, og som regel er det helt ufarligt. Tarmbetændelse er derfor i almindelighed ikke noget, man skal være bange for, men man skal dog være opmærksom på hundens almenbefindende..

Hvilke racer er særligt udsatte for at få tarmbetændelse?

Alle racer er udsat for at få diarré, og ingen racer er specielt udsatte.

http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_diarre.html

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 02-05-03 08:17

Tak for alle jeres gode svar. Det er dog ikke min egen hund det er galt med. Men vedkommende, som ejer den vil også til dyrelæge idag. Øv.... jeg ved virkelig ikke, hvem jeg skal give pointene til. Hvorfor kan man ikke dele pointene endnu???!!!!!!!

Kommentar
Fra : mccracken

Dato : 26-05-03 00:07

Giv pointene, til den der først kom med det svar du kiggede efter! voilla!!

McCracken

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 26-05-03 08:37

at gå til dyrlæge med sit dyr når det virker sygt, må sgu da være lige så naturligt, som at gå til læge med sit barn.
At det så koster penge ved dyrlægen,- det er noget man vidste da man anskaffede dyret. Det er ikke forsvarligt at lade sit dyr lide, mens man venter på svar ved Kandu, eller i f.eks en dyrlæge brevkasse i et ugeblad.
VÆR ANSVARLIG !!!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-05-03 08:44

nå ja...nu er det jo ikke maibritts hund, det drejer sig om, så det hjælper nok ikke at skælde hende ud..men derudover er jeg da enig! Spørgsmålet blev stillet den 1 og hunden skulle til dyrlæge den 2., det må siges at være ok!
Mvh Christina, der synes spørgsmålet skal lukkes nu, eftersom hunden formodentlig er blevet rask igen!!!

Godkendelse af svar
Fra : majbritt05

Dato : 26-05-03 09:11

Tak for svaret Fnollerpige.

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 26-05-03 09:18

Hej.

Jo hunden er blevet rask igen. Og Dullermaren, den var til dyrelæge dagen efter. Jeg havde bare ikke fået lukket spørgsmålet endnu - havde glemt det. Jeg vil give dig ret i, at man skal gå til dyrelæge med sine dyr, hvis de er syge. Men det er da rart nok lige at høre om der evt. er nogen, som vidste, hvad det kunne være. Når vi sad der en torsdag aften og blev spurgt af nye hundeejere (som aldrig har haft hund før), vi rådede dem også til at gå til dyrelæge, hvilket også var deres plan.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-05-03 09:29

hej dullermaren...det tror jeg faktisk også folk gør, så det var nok ikke nødvendigt at lægge det ud som tip...især ikke fordi de mennesker der færdes på disse sider er yderst ansvarlige dyreejere...

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 26-05-03 09:31

Enig

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 26-05-03 10:00

Hej Majbritt - det glæder mig at hunden er frisk igen

ang. det med at dele point - det kan de garanteret fortælle om hos Kandu ... de har da haft snakket om det længe.

Karina

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 26-05-03 10:16

Ja, jeg har faktisk haft skrevet til dem for noget tid siden. Og da sagde de, at de var ved at undersøge mulighederne for det. Det kunne nu være rart. For tit får man flere lige gode svar. Jeg synes godt det kan være lidt et dilemma at give point nogle gange.