/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Knækket tand
Fra : Nordsted1
Vist : 1994 gange
50 point
Dato : 20-04-10 22:05

Jeg har idag knækket en fortand

Det skete da jeg spiste syltede ferskner........jeg har læst på deklarationen, og der står intet om, at der kan forekomme sten... jeg fik tykket i en del af en sten, ergo mener jeg at producenten er ansvarlig, udfra at jeg i mit tidligere job, så flere regninger på tandskader forårsaget af kirsebærsten i kirsebærsovs, hvor man så fik tilføjet på deklarationen, at der kunne forekomme sten i sovsen, så man ikke kunne komme bagefter og kræve hjælp til tandlægeregningen.

Nu har jeg gemt stenen, kvitteringen og vil i morgen kontakte forretning og tandlæge

Har jeg ret, eller??

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 60 point
Dato : 20-04-10 22:07

Hej.
Citat
Har jeg ret, eller??

Det håber jeg da meget for dig.
Ejj hvor er det bare ærgeligt.
Held og lykke med det og husk lige at tage kontakt til din forsikring.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-04-10 22:10

Citat
husk lige at tage kontakt til din forsikring.

Ehm... hvis jeg har ret, skal jeg vel ikke bruge min forsikring... det må være forretningens forsikring??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-04-10 22:17

Citat
hvis jeg har ret, skal jeg vel ikke bruge min forsikring...

Nej sikkert ikke ...men de kan rådgive dig .

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-04-10 22:29

Citat
Ehm... hvis jeg har ret, skal jeg vel ikke bruge min forsikring... det må være forretningens forsikring??
Jo men Pia har fat i en pointe, det kunne måske være at din forsikring kunne gøre krav overfor forretningen eller deres forsikring.

Det var dog uheldigt.

Jeg knække en kindtand for år tilbage, her fik jeg tandlægen til at påtegne skadesanmeldelsen til min ulykkesforsikring.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-04-10 22:35

Nu har jeg godt nok en ulykkesforsikring, men hvis jeg nu ikke havde, er det da ikke rimeligt

BentJuul... jeg er færdig med ferskner Det er anden gang jeg har knækket tænder på det skidt... første gang var på en frisk fersken,hvor jeg tog en bid, hvor det så viste sig, at stenen indeni var åben, og selvfølgelig bed jeg lige ned i den åbne sten, og fik knækket adskillige tænder, men det burde jeg måske have forudset, så der betalte jeg bare selv regningen

Jeg fortæller jer resultatet i morgen, havde bare håbet, at en kunne sige, at jeg var dækket ind, når jeg havde gemt sten/dåse og kvittering

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-04-10 22:37

Citat
når jeg havde gemt sten/dåse og kvittering

OG DET HAR DU VEL STADIG ????

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-04-10 22:39

Citat
Har jeg ret, eller??

Øv- sikke noget møj.

Selvfølgelig har du ret- spørgsmålet er om du kan få dem til at indrømme det uden en sag, som kan have dyre omkostninger, hvis du ikke vinder den.

Der må være lign. tilfælde som man kan læne sig op ad. Det ved dit forsikrings selskab sikkert noget om.

En anden god rådgivning får man i forbrugerrådet. De er ret skarpe på den slags.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-04-10 22:45

Jeg VIL have ret... jeg tror ikke jeg er i den dyre afd. med at få den rep. men ih jeg har ikke lyst til at skulle blive ved med de tandlægeudgifter

Havde de bare skrevet på dåsen, at der var mulighed for at finde stenrester, så var de garderet.

I hører nærmere i morgen

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-04-10 22:46

Citat
I hører nærmere i morgen

Held og lykke med det XXXXX alt hvad XXXX 's kan

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-04-10 22:48

http://www.forbrugerraadet.dk/klager/

Der er lige nogle gode råd, som du kan få med på vejen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-04-10 22:52

Pu ha, håber da bare forretningen siger undskyld, hit med regningen, orker næsten ikke en gang ballade, men godt nok at have forbrugerrådet i baghånden - eller Ekstrabladets "vagthunde" de er nu også gode, dvs jeg har ikke brugt dem som sådan, jeg skrev et brev til dem, og sendte en kopi af brevet til en udlejer, det var nok til sagen gik i orden

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-04-10 23:05

Jeg mener det er producentens forsikring du skal have fat i. Du skal ringe til dit eget forsikringsselskab, for du har måske dækning til advokatbistand.

Jeg skal tænke på dig i morgen.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 20-04-10 23:52

sådan er livet det jo dig selv der putter lortet ind i munden.
Hvis jeg får huller i tænderne af at spise slik kan jeg så også sagsøge producenten ?
Eller hvad med benzin hvis nu jeg drikker det og bliver syg for der står jo ik man ik må drikke det vel.
Eller hvad med min hund jeg har lige tørret den i mikroovnen også døde den...

Lad os nu ikke være sådan et landt hvor der er advardsler på alt.
Du må selv undersøge det mad du spiser unden du spiser det.
Og du dør jo ikke at miste 1 tand sådan er livet.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 20-04-10 23:58

Nordsted.....

Jeg synes det er ærgeligt og synd for dig, men er vi ikke ved at nærme os amerikanske tilstande, hvor en producent skal lave en 8 meter lang forbeholdsliste, hvis ikke de skal hives i retten og idømmes 200 mio USD i erstatning, fordi de eksempelvis ikke havde skrevet på brugsanvisningen til husets nye mikroovn, at den ikke måtte bruges til at tørre husets hund, kat, kanariefugl, skildpadde eller baby i.

Jeg mener...hvem kan det komme bag på, at der evt. kan være en sten eller en rest af den i en dåse med "stenfrugt"??

Men selvfølgelig skal du forsøge at få tandreparationen erstattet - det ville være dumt andet. Du får ingen tak for at lade være. Dit eget forsikringsselskab vil muligvis betale for reparationen med regres over for producenten af de syltede ferskener. Hvis ikke, skal du nok bide i det sure æble (pas på kernerne) da det vil koste dig en bondegård at anlægge et civilt søgsmål, som du ikke engang ved om du kan få medhold i. Personligt tror jeg ikke du kan vinde en sådan sag, idet man vil anføre at visse simple handlinger i livet (herunder at spise dåseferskener) sker på eget ansvar og risiko.

Men prøv....Jeg kunne jo, hvor utroligt det end lyder, tage fejl

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-04-10 06:46

Ulykkesforsikringer indeholder i dag (normalt) ikke tyggeskader. Hvis ikke producent eller forretning frivilligt vil betale, er der kun civilt søgsmål tilbage, og får du ikke ret, skal du forvente, at det ville have været billigere selv at betale for skaden - ærgeligt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-04-10 08:07

Ifølge forretningens hovedkontor's medarbejder i kundeservice, Camilla Back, bliver min regning dækket

Jeg skal sende, tandlægeregning, sten, dåse og kvittering på købet

Citat
Jeg mener...hvem kan det komme bag på, at der evt. kan være en sten eller en rest af den i en dåse med "stenfrugt"??

Tja, det kom bag på mig... og det kom endnu mere bag på mig, at der ikke stod noget på dåsen ligesom der gør på kirsebærsoven

Og nej jeg synes ikke det er amerikanske tilstande, at nævne noget om sten, i noget som er stenfrit

Godkendelse af svar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-04-10 08:08

Tak for svaret piaskov. Og ikke noget med min forsikring

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-04-10 08:51

Og tandlægen har ingen tider idag, jeg er blevet skrevet op til et afbud..

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-04-10 09:54

Citat
Ifølge forretningens hovedkontor's medarbejder i kundeservice, Camilla Back, bliver min regning dækket

Hvor er det bare dejligt for dig.
Håber det kan laves pænt men som du selv har fortalt er det en god tandlæge du har ...så mon ikke.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-04-10 10:35

Min tandlæge er rigtig dygtig, så det skal nok blive lavet pænt

Nu må jeg på skånekost indtil jeg kan komme til..............Istedet for Ritter med hasselnødder, må det blive Ritter med nougat

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-04-10 10:51

Citat
..............Istedet for Ritter med hasselnødder, må det blive Ritter med nougat

Jaaaaa det smager
Men det feder

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 21-04-10 10:53

Tillykke Nordsted. Selv om vi ikke er helt enige i dit krav, så glæder det mig, at du får dine omkostninger dækket

Flot af forretningen at udvise denne kulance, for jeg er næsten sikker på, at de ville vinde sagen, hvis den kom i retten

Skånekost...Er det svensk mad??

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 21-04-10 10:58

Citat
Men det feder
Hmmmmm Gu ved om du kan lave samme stunt med chokoladeforretningen. Mener ikke der står på Ritterpakkerne at indholdet feder LOOOOL. Så når du har ædt dig gennem 50 plader Rittersport på et par dage, beder du om en måned med gratis fitness og wellness på Skodsborg Kurbad, da firmaet klart er skyldig i din overvægt.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-04-10 11:16

Citat
beder du om en måned med gratis fitness og wellness på Skodsborg Kurbad, da firmaet klart er skyldig i din overvægt.

Ja det ville da være fedt .... hvis man kunne det ik'`?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-04-10 11:43

Citat
Flot af forretningen at udvise denne kulance, for jeg er næsten sikker på, at de ville vinde sagen, hvis den kom i retten

Og som jeg startede med i mit indlæg, har jeg set mange tandlægeregninger fra folk, der fik tænderne ødelagt pga sten i udstenede kirsebær, og fik dækket deres udgifter, så derfor er jeg lige så sikker på, at jeg ville vinde en retsag når det drejser sig om stenfri ferskner

Jeg tror nu ikke denne regning bliver særlig stor, tanden kan vel klare den med en gang plastic.

Kommentar
Fra : Nordsted1