/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Gastronomisk klamhuggeri
Fra : Krummen
Vist : 1199 gange
10 point
Dato : 19-04-10 02:33

http://www.kandu.dk/tip20879.aspx

Vor herre bevares en gang gastronomisk klamhuggeri. Det er sådan at det gode håndværk "MADLAVNING" uddør, så ingen efterhånden kan lave noget som helst selv.

I øvrigt et ældgammelt stunt, som jeg hørte om for 20 år siden

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 19-04-10 07:53

he he - jeg er enig. Så i øvrigt en anden, der foreslog at man køber en af Karolines karrysupper og jævner som sovs. Tja, og med disse medister-kødboller i så kan retten nok laves på 7 minutter i stedet. MUMS! Hjemmelavet mad - som hvor mor lavede den. Stakkels fremtidens børn.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 10 point
Dato : 19-04-10 08:26

Hej Krumme, vi er enige, jeg køber aldrig færdigretter, jeg vil være helt sikker på hvad jeg putter i munden.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-04-10 10:13

Citat
I øvrigt et ældgammelt stunt,

Hvor er det rigtigt.
Jeg har også hørt om dem der klemmer det ud på stegepanden....og wupti er der "hjemmelavet" frikadeller

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-04-10 11:22

Der er jo en stigende tendens til at al madlavning der tager over 20 minutter er spild af tid.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-04-10 11:49

Adrrr..

I forvejen er medisteren startet som "helt kød". Efter et par dage hakket og forsøgt solgt som fars. Afslutningsvis blandet med fedt og vand og så solgt som medister. Ikke noget jeg ville æde. Så foretrækker jeg en rugbrødsmad.

Skægt som alt skal være lyn-mad, køb på nettet osv osv. Hvor er omhuen blevet af? Folk gider ikke lave mad, købe ind, gå på biblioteket osv osv. "Hvor kan jeg finde dit og dat, helst på nettet". Gud-hjælpemig om ikke man også køber musikinstrumenter på nettet??!??! Og tilmed spørger på kandu og det og det er godt??!?!? Det kan man sgu ikke!!!! Sådan noget skal man prøve at holde i hånden.

Lavede biksemad til mig og sønnen igår. Det tog fulde 50 minutter (det bliver bedst når man giver sig god tid). Blevet lavet af en bacon-rest (steges først). Løg (steges bagefter drysset med lidt grov salt og sukker). Kartofler steges ved middel varme. Ribbensteg, skåret i tern ved, efter at kartoflerne har taget farve. Efter yderligere lidt stegning, på med løg og bacon. Resterne af sovsen, der var tilovers hældes på. Vendes og varmes. Af panden med det. En lille bitte klat smør og to king size æg på panden. Steges ved moderat varme til hviden er fast. Drysses med grov salt og friskkværnet peber. Lægges forsigtigt ovenpå "rusk-om snusket".

Engelsk sauce og ketchup kan udelades, når der som her er en sovse-rest. Efter temperament rødbeder eller andet til.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 19-04-10 12:14

Jeg er en person der virkelig sætter stor pris på rigtig god mad !
Men i modsætning til alle, der har skrevet her, vil jeg ikke gøre mig bedre end at der er dage, hvor man af den ene eller anden grund køber fastfood.

Tja så kan medisterbollerne altså sagtens konkurrere med en dødsyg frossen pizza o.s.v
Dermed sagt det ene udelukker ikke det andet. Jeg er faktisk ekstrem meget interesseret i mad, samtidig kan jeg godt finde på et par gange om året at købe et glas kartofler (så kan i "himle" over det)

Mvh Christa, der kun er overskudsagtig 363 dage om året.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-04-10 12:28

Hmm, nogen har besvær med at multitaske med flere køkkenredskaber på een gang

Hvis jeg skal have hurtig mad smører jeg hellere 4 halve fremfor at spise noget kønsløst fra frysedisken, det er også meget billigere.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 19-04-10 12:33

Ja sådan er vi så forskellige

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 19-04-10 14:12

Som den første skrev "Klam"phuggeri...... Læser I hvad i kommenterer? Her i huset laver vi vores egen "gourmemedister" - det er den vi bruger til boller i karry. Vores medister er lavet efter alle kunstens regler, med lige dele svinekød og hakket Hereford kød.

Mit tips gik udelukkende på, hvor let det er at lave gode og meget nemme kødboller ved at klemme dem ud af en tarm. (bvaard)

Vores erfaring er at det kan væree svært for 2 at spise 10 meter medisterpølse og at det er et bøvl at lave kødboller.

Den absolut nemmeste måde er, at trykke farsen ud af en medister.

Glem da alt det sludder og forhold jer til den forenkling der ligger i "tipset"

Man bliver helt bange for at komme med et godt tips, hvis de der skal bedømme det ikke kan tænke længere end til næsetippen.

Selv for ganske almindelige mennesker vil metoden være at foretrække, frem for at røre fars og forme med en ske....

MVH@ns

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 19-04-10 14:36

Jeg har gennem tiden bemærket mig, at disciplinen"snyd i køkkenet" er typebestemt. Således at forstå, at de personer som laver stuntet med eksempelvis medisterpølse transformeret til boller i carry med en viskositetsreguleret carrysuppe, generelt i andre sammenhæng laver disse "spring over hvor gærdet er lavest" handlinger. Det gælder på arbejdspladsen, privatlivet og relationer til andre mennesker. Så i min verden er der en rød tråd i denne handlingsform, som vel egentlig i sig selv er meget uskyldig. Men min alarmklokke ringer når jeg hører sådan noget.

For nogle år siden havde jeg en maler gående, som på et tidspunkt fortalte mig - da vi talte om mad - at han netop brugte medisterpølsemetoden til boller i carry og til frikadeller. Det fik mig til at gennemgå hans malerarbejde mere minutiøst end jeg ellers ville have gjort. Ganske rigtigt viste det sig, at bollefuskeren brugte samme metode i sit malerarbejde. Så nu har jeg en bekræftet lille fordom, som jeg nidkært dyrker heftigt. LOOOL (brændt barn lugter ilde)

Har i denne weekend været på kursus hos Bi Skaarup i fremstilling og forarbejdning af middelaldermad. Jeg skulle hilse at sige, at der ikke var mulighed for klamfuskeri i fremstilling af mad fra 1.300 tallet. Spændende kursus

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 19-04-10 14:47

Citat
Læser I hvad i kommenterer
Ja jeg og andre har angiveligt læst hvad vi kommenterede, og det fremgår ingen steder i dit tip, at du selv laver din medisterpølse. Det kan da godt være at det er rigtigt, men ærlig talt, så synes jeg den lugter langt væk af, at du lige skal redde situationen, da du opdager at der er nogen, som har en yderst kritisk holdning til dit tip.

Medsiterpølse, gourmet eller ej, kan sagtens fryses, så der er såmænd ingen grund til at masseproducere kitschboller i en jævnet købesuppe, bare for at slippe af med overskydende medisterpølse

Forøvrigt ændrer det ikke på, at alt for mange omgås madfremstilling på denne dovne og ligegyldige måde, som du anviser. Dette sammenholdt med at det er et ÆLDGAMMELT trick og udtryk for dårlig smag, må det siges at være komplet værdiløst

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-04-10 14:50

Hmm, brugte maleren medister til at lappe huller i væggen ???

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 19-04-10 14:52

Citat
frem for at røre fars og forme med en ske....
LOOOL Du får det til at lyde som om Einsteins specielle relativitetsterori, integralregning og differentialregning skal indrages i fremstillingen af fars til kødboller.

Citat
Man bliver helt bange for at komme med et godt tips
Det kan du osse roligt være, hvis ikke de er af mere lødig kvalitet

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 19-04-10 14:53

Luffe...LOOL Din knold Det ville ikke forbavse mig, men havde den så endda været hjemmelavet

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-04-10 14:56

Og iøvrigt skal kødboller, hvadenten de er hjemmelavede eller klemt ud igennem forhuden koges let i vand FØR de hældes i noget andet.

Købeboller smager af hakket kadaver

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-04-10 15:04

At forme boller er heller ikke noget problem.

Man tager en skål vand, dypper den ene hånd samt en ske i det, snupper en bid fars og former så bollen med skeen i den våde hånd.
Samme metode til frikadeller hvis de skal være rigtig pæne.......eller små.

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 19-04-10 15:16

Enten kan I ikke læse, eller så er I flipproletaler udover alle grænser.

Hvad er der galt med medisterpølse?

Hvad er der galt med hjemmelavet medisterpølse?

Hvad er der underlødigt, i at bruge tiden på andet end at stå med en ske og lave boller?

Hvad er der galt ved at springer over hvor gærdet er lavest? Er det smartere at springe over hvor det er højst?

Tror at medisterdiskussionen løber af sporet for jer. Forstår derfor at jeg der indtil videre ikke har noget fornuftigt give jer til... andet end at ævle om hvorvid at det er smart at slippe let om ved opgaver, som ikke har nogen særlig stor betydning her i livet...

Egentlig lidt en skam, for som jeg har opfattet muligheden for at sende tips mellem os der bruger Kandu.

Hvorfor er der altid nogen der skal gøre sig til dommere over hvad andre foretager sig. Jo jeg tror jeg kender svaret. I har ikke noget fornuftig at foretage jeg, andet end at springe over hvor gærdet er højst....

Vorherre bevares....

MVH@ns

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-04-10 15:22

Ih hvor du kan luffe. Det er som en husmoder gør.

Som hjemmegående husmor i mange år, så må jeg indrømme at jeg lavede mad til 2-3 dage. Nogledage lavede jeg mad til en hel uge, og så frøs jeg det i portioner. Men altid gode råvarer.

Det kan jeg også gøre i dag, og i dag køber vi en hel flæstesteg og skærer selv koteletter og småkød og hakker så resten. Det er goså billigere at gøre det på den måde.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 19-04-10 15:43

Citat
Hvad er der galt med medisterpølse
Intet
Citat
Hvad er der galt med hjemmelavet medisterpølse
Intet
Citat
Hvad er der underlødigt, i at bruge tiden på andet end at stå med en ske og lave bolle
Dovenskab
Citat
Hvad er der galt ved at springer over hvor gærdet er lavest?
Dovenskab
Citat
Er det smartere at springe over hvor det er højst
Ja hvis det forbedrer resultatet
Citat
som ikke har nogen særlig stor betydning her i livet
Noget som man gør ca 80.000 gange i sit liv er IKKE ligegyldigt
Citat
Hvorfor er der altid nogen der skal gøre sig til dommere over hvad andre foretager sig. Jo jeg tror jeg kender svaret. I har ikke noget fornuftig at foretage jeg, andet end at springe over hvor gærdet er højs
Nå så blev man tøsefornærmet og kører retorikken i niveau med blå stue, da du opdager at dit kitschtip bliver høvlet ned, hvorefter du fabrikerer en feberredning med hjemmelavet gourmetpølse

Nap en stang tudekiks og accepter, at vi stadig er nogen som ikke snyder og godt gider lave et godt stykke håndværk til glæde og fryd for familie, venner og bekendte.

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 19-04-10 15:53

Ja gu bliver jeg fornærmet, for jeg havde opfattelsen af, at dette sted var stedet - hvor man videregav erfaringer og gode ideer. Var slet ikke klar over at, nogen kunne bruge ordet "gourmet" i forbindelse med medister, som er afledt af tyst og betyder "med fedt".

Underligt som man kan tage fejl - undrer mig til stadighed over, hvad nogen har imod at f.eks. en børnefamilie bruger min genvej til aftensmaden og så bruger tiden, sammen med ungerne -

Kan man købe boller i karry på Jensens boller i karry hus?

Dettte tips har fået karakter af at skyde gråspurve med kanoner....

Nogen der kender en god opskrift på rågebryst - de hænger snart ud af reden og venter på at blive skudt??

Slut herfra

MVH@ns

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 19-04-10 16:22

HansElund jeg kunne lide dit tip.

Jeg laver ikke medister selv, men køber altid kød fra glade dyr og -eller økologisk !
Med hensyn til ældgamle tricks - så kommer der hele tiden unge mennesker til og husrådende er nye for dem.

Jeg har stor forståelse for faglig stolthed og har selv deltaget i en madlavnings -og trøffelrejse til Provence kun med madentusiaster. Men derfor dømmer jeg da ikke folk på, om de gider at lave mad eller bare gør tingene på en anden måde.

HansElund bliv endelig ved med at skrive tips - nogen kan lide dem andre ikke......

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-04-10 16:54

Medister er mange ting.

Stegt og med kartofler og sovs, herligt, men giver smagsløs stegesky på panden.
Stegt med stuvet spinat, mums !
Kogt til gule ærter, ikke lige min smag så jeg nøjes med flæsket.

Og så er det for mig gourmet når medister indgår sammen med frikadeller, flæskesteg og rødkål til julefrokosten........hvis jeg ikke er blevet hønefuld af sildene

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 19-04-10 18:01

Nu er vi nået dertil hvor du må kaldes idiot. For det første var det dig som kaldte din hjemmelavede medister for en "gourmedister", så hvorfor du undrer dig over dette forstår jeg ikke. Ganske vist staver du det uden "t" i gourmet. Men da jeg observerede, at du andre steder staver forkert antog jeg, at du osse her have lavet en stavefejl. Normalt kommenteres stavefejl ikke på Kandu, når teksten er forstålig, men når du selv inddrager ordet "gourmedister" med stavevefejl, er det jo uundgåeligt at kommentere det, hvis det skal give nogen mening

Dernæst skriver du
Citat
undrer mig til stadighed over, hvad nogen har imod at f.eks. en børnefamilie bruger min genvej til aftensmaden og så bruger tiden, sammen med ungerne
I min verden er det også at være sammen med sine unger, når man laver mad. Det er faktisk vildt væsentligt, hvis vores madkultur skal overleve og burde høre med til enhver god opdragelse

Dernæst:
Citat
Kan man købe boller i karry på Jensens boller i karry hus
Nej gu kan man da formentlig ej. men man kan sikkert heller ikke købe en leverpostejmad eller en portion havregrød. Så hvad det har med sagen at gøre, forstår jeg ikke. Men da du nævner dette kitschspisested på niveau med "Den Gyldne Måge" antager jeg at din gastronomiske verden udgår fra disse "8 stjernede Michelinspisesteder".

At Christa.N synes dit tip var godt, kan du jo glæde dig over...Så er du ikke helt alene i verden med din stygge holdning til håndværket kogekunst (hvad jeg desværre godt vidste)

Indrøm for fanden, at det var et lortetip du gav og ikke mindst at madklamhuggertippet er ældgammelt. Har du nogle GODE tip, som er af lidt nyere karakter vil de da være velkomne. Dit lorte tip ligger på højde med folk som stumme af forbavselse og vilde af glæde meddeler i tip, at de lige har lært at dele champignon på en æggedeler, eller at man, hvis pillekartoflerne er for varme, kan holde dem med en lille gaffel mens man piller dem.

Tag dig sammen dit gastroklamhuggerfjog.............

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 19-04-10 18:02

Citat
hvis jeg ikke er blevet hønefuld af sildene
Luffe...hvad hulan putter du i de sild???@

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 19-04-10 18:03

Tak til de sidste indlæg - endeligt nogen der værdsætter gourMEdister......

Husk den kan også grilles, men så skal man nok beholde den i tarmen.....

Det kan være svært at blive ved med at være alvorlig ovenpå den "skide"balle.......

Men forresten, når nu man laver sin egen medister, - bliver man jo nødt til at købe noget tarm... Vi har svært ved at få pølserne til at sige "knæk" når vi bider i den dem. Er det fori vi bruge naturtarm fra BILKA, eller hvad?, hvor køber man tarme til almindelige Frankfurtere? (kan også anvendes til små portioner gourmet boller i karry )))))

MVH@ns

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 19-04-10 19:26

Nu stopper du fjogeøre.... Der er sgu da ingen som anfægter medisterens fortræffeligheder når den er lavet af gode råvarer. Det eneste der blev anfægtet var din klamhuggermåde at fabrikere boller i carry på. Så enkel er det...At du så puster hele historien op og kører alt dit udenomssnak af, er da fordi du godt ved, at det er et skodtip du har lagt ind på Kandu og at derfor hurtigt vil videre. Fint med mig. Du har forlagt dit dårlige tip - jeg har kommenteret det - så knyt dog og kom videre...evt i en anden tråd, hvis du vil uddybe tarmens betydning for medisterpølsen og alt det andet, som ikke har en skid med dit tip at gøre.

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 20-04-10 08:55

Hold da kæft, så hellige folk er. Dit tip er udmærket Hans.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 20-04-10 10:14

Ajiii - endnu en fra klamhuggerbanden

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 20-04-10 10:43

Tak tak, ja tipset er udmærket. Desværre er det blevet behandlet af. ... Nej jeg vil tale i et pænt sprog, bestræbe mig på at stave rigtigt, og undlade humoristiske stavemåder som gour me dister. Bedrevidende og ganske ubehøvlede personer, fatter ikke, at man hvis man ikke kan spise medisterpølsen fra Christian Volstedt i Haderslev, kan lave sin egen - og hurtigt, hvis ungerne forlanger "boller i Karry", kan bruge denne udmærkede fars til retten...

Jeg gider ikke kommentere flere indlæg fra folk, der ikke kan skrive pænt til mig....

Vi bruger fremgangsmåden hver eneste gang vi spiser boller i karry. Ikke for at spare tid, men fordi det er så utroligt let...

Håber at flere vil få glæde af mit tip - og har man løst til at lave mad på andre måder, så gør da det for fanden.....

MVH@ns

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 20-04-10 11:31

Er man også selvmodsigende:

Nu
Citat
Vi bruger fremgangsmåden hver eneste gang vi spiser boller i karry. Ikke for at spare tid, men fordi det er så utroligt let..

Før
Citat
hvad nogen har imod at f.eks. en børnefamilie bruger min genvej til aftensmaden og så bruger tiden, sammen med ungerne

Så sig det dog som det er...hykler...at du er pissedoven, i stedet for af klamre dig fast til dit skodtip

Det eneste du reelt gør, er at opbevare samme fars i en tarm. Men frikadellefars og medisterfars er ikke ens. Medisterfars er typisk federe end frikadellefars. Men hvor skulle du dog vide det fra med det forhold du har til håndværket kogekunst.

At du fik een kogekunstforrædder mere til at rose dit skodtip, er jo blot et udtryk for at du skammeligt ikke er alene om holdningen "mad er mad" (når du selv skal lave det), men godt kan li' når andre tilbereder et ærligt og veltilberedt måltid af gode råvarer, som du skal indtage.

Mener i øvrigt at du tidligere i tråden bekendtgjorde, at du ikke gad diskutere det mere, men du har vel et standpunkt til du tager et andet.

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 20-04-10 11:59

Jeg vil gerne blive ved med at skrive, fordi du er en ikke gastronomisk, men en astronomist NAR, jeg er gift med en KOK, vi bruger oceaner af tid på mad, gamle sønderjyske egnsretter mm. Vi har lige proppet 185 kg. Hereford okse i fryseren, derudover ligger der bå fasaner, hare og råvildt. Så stop bare din selvpromoverende klaphar. Du aner ikke en skid om madlavning. Hvordan vi først laver medister (med fedt betyder det, nar). hvem fanden har udtalt at frikadellefars og medisterfars er det samme som dine latterlige kødklatter??? Hvem siger at din latterlige "sandhed" er den rigtige?

Du er i sandhed en af de narrerøve, der ødelægger "kandu" - Ein Klugscheitzer - eller Hansi Hinterheer.....

Drop det, den eneste måde du får det sidste ord på, er hvis du siger "undskyld" og det er du givetvis for klam i kaleschen til.

Fat da en gang for alle, at ikke alle mennesker gider/har tid til at svanse rundt i køkkenet med løse håndled....

Nogle dage, skal familien blot have noget velsmagende at æde - og hvem siger du har patent på sandheden båtøre....

Stavefejl eller hvad..... JEg kom med en god ide - du nedgjorde den fordig du åbentbart sidder og er ved at kede dig ihjel.

Spænd nu hjælpen og kør i afgrunden - eller accepter at der er andre end dig her....

Venlig hilsen
Og med ønsket om et godt liv

Hansemand

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 20-04-10 12:27

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 20-04-10 12:56

Bare lige så krummeklatten klatøret ved det, så har jeg indlagt ekstra stavefejl bare for at du kan koncentrere dig om at kroekse korektse mig...... Jeg kan faktisk godt stave, men tumper som dig, ja undskyld "Kandu" vel jeg nyde at drille med slavestejl son dy køn rætte

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 20-04-10 12:56

Citat
jeg er gift med en KOK
Jeg var ikke klar over at Mc Donalds uddannede kokke. LOOL

Farvel med dig Pax vobiskum.... ud af kiosken klamhugger. Du er for dum til mig

Godkendelse af svar
Fra : Krummen

Dato : 20-04-10 12:57

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-04-10 15:02

Selv tak.

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 20-04-10 17:40

Citat
Jeg vil gerne blive ved med at skrive, fordi du er en ikke gastronomisk, men en astronomist NAR, jeg er gift med en KOK, vi bruger oceaner af tid på mad, gamle sønderjyske egnsretter mm. Vi har lige proppet 185 kg. Hereford okse i fryseren, derudover ligger der bå fasaner, hare og råvildt. Så stop bare din selvpromoverende klaphar. Du aner ikke en skid om madlavning. Hvordan vi først laver medister (med fedt betyder det, nar). hvem fanden har udtalt at frikadellefars og medisterfars er det samme som dine latterlige kødklatter??? Hvem siger at din latterlige "sandhed" er den rigtige?

Du er i sandhed en af de narrerøve, der ødelægger "kandu" - Ein Klugscheitzer - eller Hansi Hinterheer.....

Drop det, den eneste måde du får det sidste ord på, er hvis du siger "undskyld" og det er du givetvis for klam i kaleschen til.

Fat da en gang for alle, at ikke alle mennesker gider/har tid til at svanse rundt i køkkenet med løse håndled....

Nogle dage, skal familien blot have noget velsmagende at æde - og hvem siger du har patent på sandheden båtøre....

Stavefejl eller hvad..... JEg kom med en god ide - du nedgjorde den fordig du åbentbart sidder og er ved at kede dig ihjel.

Spænd nu hjælpen og kør i afgrunden - eller accepter at der er andre end dig her....

Venlig hilsen
Og med ønsket om et godt liv

Hansemand

Total i orden Hans. Bare giv mad unikummet (Krummen) tilbage af samme skuffe.