/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
230v 3700 watt
Fra : tgjtgj
Vist : 670 gange
20 point
Dato : 18-04-10 15:19

kan man til slutte et solarium der bruger 230v 3700watt til 400v stikket

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 18-04-10 15:25

Ja - du bruger 1 fase - 1 nul og 1 jord

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 18-04-10 15:32

og du får hudkræft, tillykke med det

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-04-10 15:36

Det skal bare køre på en mindsg 16 A sikring og det kabel der skal bruges skal kunne sikres med mindst 16A
vh Ben

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-04-10 15:40

En dyr sol, og 10 år efter dyr creme for at fjerne ældningen af huden som den har forårsaget.....

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-04-10 15:48

Interessant at der er behov for at svarer på andet end spørgsmålet...

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 18-04-10 15:50

ja meget interessant

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 30 point
Dato : 18-04-10 16:16

Det kan kun lade sig gøre hvis du også har en neutralleder med i 400V stikket.

Hvis solariet er fuldstændig fasekompenseret kan det lig gå med 230 V og 16A.

Men lysrør har normalt en fasevinkel så strømmen bliver større.

Derfor er det bedre at fordele rørene på to forskellige faser.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 18-04-10 17:19

Hej,

Som Transor skriver er det en rigtig god ide at fordele de to faser i 400V stikket.
Se om ikke du kan køre ansigtssolen på den ene fase og resten på en anden fase.
Nullederen og jordlederen er fælles.

Held og lykke med solen

Michael Holm
Aut. El-installatør

Til alle dem der ikke vil eller kan svare på spørgsmålet, så lad dog være med at komme med jeres ligegyldige kommentarer.
Man må formode at i hverken ryger, drikker, er overvægtige eller går rundt ude i solen om sommeren, når i kan tillade jer at være så hellige

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 18-04-10 17:20

Citat
Til alle dem der ikke vil eller kan svare på spørgsmålet, så lad dog være med at komme med jeres ligegyldige kommentarer.
Man må formode at i hverken ryger, drikker, er overvægtige eller går rundt ude i solen om sommeren, når i kan tillade jer at være så hellige

Ja ja deres hellighed

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 18-04-10 18:26

Her er formlen så du selv kan regne ud hvormange ampere det bruger:

Watt / volt = Ampere..

3700w divideret med 230v er lig 16,086 Amp...

Bassebo....

Godkendelse af svar
Fra : tgjtgj

Dato : 18-04-10 18:44

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : tgjtgj

Dato : 18-04-10 21:10

det er et soolarium med 28 skt 100w og 6 ttk 25w +body cooler