/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
el og vandafregning samt depositum
Fra : susduf
Vist : 3419 gange
75 point
Dato : 13-04-10 20:52

Hvilke krav er der til et regnskab for vand, el og varme?

Jeg er udlejer og har fået et brev fra LLO, hvor de skriver at min opgørelse ikke opfylder kravene i lejeloven??

Jeg udlejer et hus med 2 lejligheder og der er bimålere både på vand og el til hver lejlighed, og jeg har derfor bare nedskrevet forbrugstallene fra hvert kvartal og sendt en regning herpå.

Jeg har taget udgangspunkt i en årsafregning, divideret de faste afgifter med 365 dage og gange med 90 dage. (-det har jeg dog ikke udspecificeret men blot skrevet forbrug x afregningsfaktor).

Derudover skriver de at jeg skal tilbagebetale min lejer hele depositumet på 7500 kr fordi jeg ikke har fremsat krav om istandsættelse i tide. Det er også rigtigt, jeg kan godt læse i lejeloven at der er en tidsfrist herfor, men hovedårsagen til at lejeren ikke har fået sit depositum tilbage er at lejeren har opsagt sit lejemål og er fra flyttet lejligheden, 1 mdr. efter. Jeg har lejet lejligheden ud 2 mdr. efter opsigelsen, men jeg mener stadig at hun skylder leje for 2 mdr + manglende vandafregning fra sidste kvartal.

Leje er 2500 kr/mdr og manglende vandafregning er 2300 kr.

I skrivelsen fra LLO har de overhovedet ikke nævn at lejeren skylder penge for de sidste 2 mdr.

Hvis jeg ikke betaler 7500 kr til tidl. lejer inden 10 dage, vil de indbringe sagen for Huslejenævnet.

Hvad skal jeg gøre som udlejer...

Hvad sker der hvis sagen indbringes for Huslejenævnet?

Hjælp, hjælp....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-04-10 21:13

Forbruget er vist en mindre brik i det regnskab, og istandsættelsen må Du selv æde da fristen er udløbet.
Jeg fraflyttede selv en almennyttig 1½ måned før udflytningsdagen, boligselskabet betalte så varme i perioden, jeg efterlod boligen opvarmet idet der jo ikke måtte springe noget i frosten

Men den fraflyttede lejer skal bevise at han har betalt lejen, enten fremvise kvitteringer, eller bankopgørelser hvis huslejen er overført direkte til Din konto, ydermere hænger han på de sidste to måneders husleje i opsigelsesperioden, medmindre nogen flytter ind hurtigt...... men så heller ikke mere, nogen private udlejere har forsøgt at bøffe en fraflytter for flere måneder, men den går ikke

Jeg vil mene at Du står godt med den manglende husleje hvis der ikke kan fremvises dokumentation, om forbrugsregnskabet er gjort på den rigtige måde skal jeg lade være usagt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-04-10 21:46

Skriv det hele ned, det er meget vigtigt med dokumentation. Skriv sagen som du har skrevet den her. Du har en god sag i boligretten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-04-10 23:13

Citat
men hovedårsagen til at lejeren ikke har fået sit depositum tilbage er at lejeren har opsagt sit lejemål og er fra flyttet lejligheden, 1 mdr. efter. Jeg har lejet lejligheden ud 2 mdr. efter opsigelsen, men jeg mener stadig at hun skylder leje for 2 mdr

Husleje og forbrug må ikke modregnes i depositum, så kort og klart kan det siges.
Du har ikke i tide fået ordnet regnskab o.s.v. med istandsættelse, så derfor kan du heller ikke der igennem beholde depositum.

Og m.h.t. at lejeren er flyttet før opsigelsesperioden er udløbet, så er det jo sådan, at du har pligt til at genudleje hurtigst muligt, og det har du gjort og så skal den fraflyttede jo ikke betale husleje for den del af opsigelsesperioden hvor der lejes ud til en ny, da du får lejeindtægt fra den nye lejer.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 13-04-10 23:34

DU KAN TRYGT AFVENTE HUSLEJENÆVNET.
DER ER EN REPRÆSENTANT FOR UDLEJER OG EN FOR LEJER SAMT EN FORMAND.

SKRIV DIN SAG SÅ FYLDESTGØRENDE SOM MULIGT, UDLEJERREPRÆSENTEN SKAL NOK SØRGE FOR AT TALE DIN SAG, OG AT REGLER OG LOVE BLIVER OVERHOLDT.

DET ER IKKE SIKKERT DE KAN AFSIGE NOGET I SAGEN, SÅ VIL DEN BLIVE HENVIST TIL BOLIGRETTEN.

DER KOSTER DET DIG PENGE AT FØRE SAGEN, HVIS IKKE DU HAR EN FORSIKRING IGENNEM
DIN GRUNDEJERFORENING, DER KAN DÆKKE SAGSOMK.

HELD OG LYKKE MED SAGEN.
VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-04-10 00:26

>Dova

Huslejerestance må gerne modregnes i depositum, lejeren SKAL betale husleje til den dag lejemålet er opsagt til, altså medmindre som Du skriver at det bliver lejet ud igen i opsigelsesperioden.
Mange lejere stopper indbetalingerne den dag de fremsender opsigelsen (3 måneder før), måske grundet pengemangel.....fandens til situation.....men den går altså ikke

Hvis så fraflytter skal have "penge tilbage" grundet hurtig genudlejning vil det fremgå af slutopgørelsen som skal være ham i hænde senest 14 dage efter opsigelsesdatoen.

Det lejemål der er omtalt i denne tråd er muligvis opsagt til 1-4, opsigelsen har været udlejer i hænde 1-1, og lejer er flyttet i weekenden 30-31 januar, og har ikke betalt husleje mandag d. 1 februar og heller ikke for marts.
Det må man ikke

Jeg opsagde selv en lejlighed til 1-3 i år, jeg flyttede midt i januar men betalte alligevel 1-2 da jeg vidste at jeg skulle, den blev så ikke lejet ud 1-2.....øv øv

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-04-10 09:57

LuffeA:

Citat
Lejelovens § 86 Stk. 3. Fraflytter lejeren inden opsigelsesvarslets udløb, skal udlejeren bestræbe sig på at genudleje det lejede. Hvad udlejeren indvinder eller burde have indvundet ved genudlejning, skal fragå i hans krav over for lejeren

Udlejer kan altså ikke kræve, at lejer forudbetaler lejen for hele opsigelsesperioden.

Og en udlejer kan ikke lade en lejer "bo" depositummet op ved at modregne ubetalt husleje deri.

Som jeg forstår udlejers forklaring:
Lejer har opsagt lejemålet, den lovpligtige opsigelsesfrist er 3 måneder, altså tales der om en 3 måneders periode.
Af den 3 måneders periode bor lejer i boligen i en måned., som hun selvfølgelig skal betale for, og så er der to tilbage.
Udlejer genudlejer boligen efter yderligere en måned, så boligen har stået tom i en måned formodes det, og den måned skal den fraflyttede lejer betale.

den sidste måned af de 3, skal den nye lejer betale.

Så hvis lejeren vel at mærke har betalt for den måned af opsigelsesperioden hun boede i lejligheden, så kan det aldrig bliver mere end 1 måned hun skylder nu.

OG, den må ikke modregnes i depositummet, men den skal udlejer selv sørge for at kradse ind.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-04-10 10:27

Boligen blev jo ikke udlejet den sidste måned, og det skal fraflytter betale, der er jo heller ikke tale om forudbetalt leje for 3 måneder, men terminerne med den 1. i hver måned skal overholdes.

Da jeg opsagde min hos KAB og tillagde en bemærkning om at jeg ville flytte omkring to måneder før medførte det omgående at de ringede til mig og sagde at eventuelle nye lejere skulle kunne bese boligen ret hurtigt, så kunne de måske få udlejet den mens den stod tom og derved spare mig for en måned....og dem for huslejetab selvfølgelig.
Den er så ikke udlejet endnu, krisen har gjort at flere af de store lejligheder der hvor jeg boede står tomme.......men det er ikke mit problem.

Nu bliver jeg i tvivl om restance kontra depositum, men alt fornuft siger at det skal modregnes, hvordan skulle udlejere ellers kunne kradse de penge ind som de ville tabe hvis det drejer sig om udsmidning ?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-04-10 12:44

Varme, el og vand, skal afregnes én gang årligt, med spedificeret forbrug af enheder. Måler aflæses ved fraflytning sidste dag for lejer. Evt. opgørelse over forbrug kan efterfølgende først afsluttes, når regningra fra værkerne fremsendes, så varmeregnskab kan opstilles og afsluttes.

Ved fraflytning skal der foreligge regning senest 14 dage efter, eller taber udlejer sine rettigheder i forbindelse med istandsættelse.

Husleje efter fraflytning skal ske indtil opsigelsesfristens udløb - eller til boligen er udlejet før fristens udløb.

susduf, jeg syntes, at du skal kontkate den LLO afd. som har skrevet til dig, og høre om de vil hjælpe dig = de hjælper deres medlem.

Som tidligere formand i en LLO afdeling, tog vi også udlejere ind som medlemmer, da det kan være svært, at kende til alle de regler/love der findes på området. På den måde hjalp vi med at få løst de problemer der opstod - inden de udviklede sig for både lejer og udlejer, det er alle bedst tjent med - her ser vi helt bort fra bolighajerne!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-04-10 13:44

Der står heller ikke varme og vand i den slutopgørelse jeg har fået, elregningen har jeg afsluttet.
Varmeregnskabet bliver først afsluttet i Juli med afregning i Oktober, her er jeg fraflyttet i den kolde tid så jeg skal nok af med penge.....igen

Apropos kender jeg en dame der slås med en privat udlejer som ikke har fået udlejet igen og vil tørre flere måneders el og varme af på hende. Sagen ligger hos LLO, udlejer har forsøgt et høfligt "privat" forlig da han har smidt sine bilag væk, men løbet er kørt, han skal ned med nakken.

Kommentar
Fra : susduf

Dato : 14-04-10 17:14

mange tak for jeres kommentarer

Problemet er ikke manglende istandsættelse efter fraflytning, -det er højst 200 kr, så det betyder ikke noget, -men det er den manglende husleje (2 mdr, da den sidste måned er udlejet) og manglende betaling for vand og el.

LLo skriver så bare til mig at jeg skal tilbage betale depositumet fordi jeg ikke har gjort krav på istandsættelse i tide (-men det er jo ikke derfor depositumet ikke er tilbagebetalt, -det er jo pga. manglende husleje og manglende betaling af el og vand.)
-samtidig skriver LLO at opgørelsen over vand og el (den sidste som lejer har betalt) ikke opfylder lejelovens krav og at jeg derfor skal tilbagebetale dette også.
Jeg har læst et eller andet sted at der er en frist for indsigelser til forbrugsafregninger, -er det rigtigt?

Jeg HAR prøvet at kontakte LLO, -men damen var MEGET uvenlig!

Skal jeg skrive til LLO og forklare at manglende tilbagebetaling af depositum ikke har noget at gøre med manglende istandsættelse? -eller skal jeg bare vente til sagen går videre?

Kommentar
Fra : nullbit

Dato : 23-04-10 14:20

Hej susduf, jeg kan godt forstå at du er frustreret. Men lejeloven er fuld af den slags smuthuller. Sprænges en frist … så er løbet som udlejer kørt!

Det letteste for dig vil være hvis du fandt nogle blanketter inde på http://www.blanketkiosken.dk/shop/den-store-lejeboligpakke-545p.html eller et tilsvarende sted. Med sådanne blanketter følger brugsanvisninger, hvor f.eks. tidsfrister og lignende detaljer bliver detaljeret gennemgået.

Jeg ved godt at DKK 2.075 også er en slags penge, men det er endnu mere surt at have ret, men ikke få ret på grund af en ubetydelig fodfejl.

Det er min oplevelse af LLO’s sagsbehandling er af meget svingende kvalitet. I bagatelsager har de for det meste ret, men det er bestemt ikke hver gang.

Min lærer er, at alt går efter bogen. Jeg benytter ovenstående dokument-pakke og den har utvivlsomt sparet mig for penge.

Det er f.eks. et ufravigeligt princip i lejeloven at lejemålet ikke skal afleveres i en bedre stand end da det blev overtaget. Det oversætter jeg til, at det er et ufravigeligt princip i mine lejemål, at der SKAL males og istandsættes ved fraflytning. For ellers står jeg på et tidspunkt ”med sorteper”.
Al kommunikation foregår via e-mail og brev. Så slipper man også for de historier om at man ikke har overholdt en frist. Tryk avler modtryk. Når man som udlejer har tabt et antal sager på fodfejl, så går efter reglerne og lige efter reglerne.

Og som du sikkert har læst i diverse indlæg … så bliver du med tiden en bolighaj fordi at du følgerne reglerne og det kommer beklageligvis til at udover nogle end dem som det burde have gået ud over.

Hvis LLO havde lidt skam i livet, så ville de tale med dig om sagen og få den bragt ud af verden.

Men der er vigtig detalje du ikke skriver. Hvilken dato flyttede lejeren? Den dato jeg spørger til, er den dag hvor lejemålet blev genudlejet OG IKKE den dag hvor lejeren flyttede sine ting (uanset at nøgler f.eks. blev afleveret). Fra denne dag løber tidsfrister såsom krav i forbindelse med istandsættelse, varmeregnskab med mere.