/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Død, færdig, og lidt til
Fra : ZuljiN
Vist : 401 gange
90 point
Dato : 30-04-03 19:28

Hey alle!

Jeg har en Piaggio Zip 30km/t, som hverken vil fra eller til. Jeg har tjekket op på følgende:

- Tændrøret gnister
- Dyserne i karb er der hul igennem
- Indsugnings-membranen ser cool nok ud, ikke noget der
- Alle ledninger og slanger ser ud til at have kontakt osv.

Hvad der sker er at når jeg drejer for hanen på tanken ( så benzinen kan strømme igennem ) så ryger det ned i karben ( self ) og derfra videre ud i indsugningsfilteret... så vidt jeg ved skal det direkte modsatte vej. Jeg aner ikke hvad problemet skyldes.

Håber i kan hjælpe med en afklaring.

Ved godt at dette er meget dårlig forklaring, men håber nogen kan tage et udgangspunkt i dette, og jeg vil så løbende besvare jeres spørgsmål omkring maskinen og hvad der er pillet ved osv.

Mvh Nicholas

PS: Den vil sq heller ikke starte, men har højst sandsynligt noget med ovenstående at gøre, da jeg tror at der stortset kun kommer benzin den forkerte vej.
Det er heller ikke Zip2000 modellen. zip 96-99

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-04-03 19:32

Den flyder over - din svømmer i karburatoren hænger eller der er skidt i svømmerventilen (lukkeventilen.)
Emesen.

Kommentar
Fra : ZuljiN

Dato : 30-04-03 20:11

Lukkeventilen er hvor? Hvordan renser jeg den? Hvis den hænger, hvad skal jeg da gøre? Købe ny, en pakning eller ? ( er mega n00b til scootere osv :D )

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-04-03 20:25

Der er en "kop-lignende form" i karburatoren lige under hvor benzinen kommer ind i karburatoren. Der inde sidder en svømmer med en svømmerventil, nærmest en synål.
Det er den der ikke lukker. For du har velsat benzinslangen det rigtige sted.
Emesen.

Kommentar
Fra : ZuljiN

Dato : 30-04-03 20:45

Hmm ... så ikke nogen nål, da jeg kiggede der sidst... men går da lige ud og kigger en gang til så :) Det er svømmerhuset det kaldes right? :D

Kommentar
Fra : ZuljiN

Dato : 30-04-03 20:54

Damn.. det pisser jo ned :D ( Regnen altså :D ) Er nok tilbage om 15-20 min så..

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 30-04-03 20:54

Det kan også være en kugleformet ventil der løftes og presses op mod benzintilførslen.
Emesen.

Kommentar
Fra : ZuljiN

Dato : 30-04-03 22:25

Hmm... har lige været ude og kigge på det... der er 3 dyser... den ene mindre end den anden... 2 i center ( den største og den mindste ) og 1 op til indsugningsmembranen som er meget lang. Alle er clear, hvilket de hele tiden har været. Svømmeren kan jeg ikke umiddelbart se noget galt ved, den kan køre op og ned som den skal. En kugleformet ventil siger du? Den sidder måske bag den største dyse eller?

Kommentar
Fra : ZuljiN

Dato : 30-04-03 22:26

Jeg har lige været ude og kigge på skidtet... fandt nålen.. den kører fint op og ned i takt med svømmeren... så hvad kan det så være? Har dog ikke lige checket om den lækker benzin mere... kigger på det imorgen når jeg kommer hjem... så vi snakkes forhåbentlig Emesen.. =)

Mvh Nicholas

Godkendelse af svar
Fra : ZuljiN

Dato : 02-05-03 17:42

Mange tak. Vis jeg ikke var så newbie til det, havde jeg nok fået det til at virke første gang du svarede =) Men den kan starte nu, og den kan sørme osse trille rundt... næsten... opretter lige et nyt spørgsmål om lidt... nu kan svinet nemlig ikke li at den får over X antal rpm, for så begynder cylinderen at "ryste".. Håber du ved noget.

Mvh Nicholas