/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Optage digitalt på harddisk
Fra : zxcvbnm1
Vist : 932 gange
50 point
Dato : 03-04-10 15:25

Jeg har en DVD-optager med HD og digital tuner indbygget (DVB-T).
Mit antenneselskab har indgået aftale med YouSee og sender nu i DVB-C.
Jeg overvejer at købe en DVB-C boks (fx Triax C-HD415CX eller Smart MX83 DVB-C PVR) da ingen af mine fladskærme har DVB-C (alene DVB-T).
Vil jeg være i stand til at optage de digitale programmer, der bliver sendt via antenneforeningen (ukodet), hvis jeg tilslutter boksen til min DVD-optager.
Er der i øvrigt nogen, der har erfaring med de to bokse?

I håb om lidt hjælp i DVB-junglen.

mvh
René

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-04-10 18:34

Hvis du får Yousee er der der særdeles mange af kanalerne der stadig sendes via analogt signal.

De øvrige bokse har jeg ingen erfaringer med.

men prøv at se på http://yousee.dk/ eller ring og spørg der.

vh ben

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 03-04-10 22:24

Jeg tror, at du får svært ved at finde et svar. Jeg tror ikke, at der er ret mange der ved, at man kan få DVD-optagere med digital tuner. I so ein ding blev de efterlyst for ikke så længe siden fordi han ikke kunne finde dem. Årsagen er netop, at de ikke laver dem, da hver antenneudbyder sender med sin egen standard og der er tre af dem. Det er jo så det problem du løber ind i nu og næste gang du flytter får du sikkert samme problem igen.

Kan du vedhæfte et link til din maskine eller et navn?

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 03-04-10 22:25

Jeg mener i øvrigt, at DVB-T og DVC-C ligger så langt fra hinanden, så din DVD-optager ikke vil kunne læse et DVB-C signal.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 04-04-10 01:30

Så vidt jeg ved, må du / vi, ikke optage digitalt,.. heller ikke fra radioen,
af samme årsag er DR, underlagt ’visse’ regler, der forpligtiger dem til at kode
det digitale, + HD signal,........... så vidt jeg ved,. og indtil videre,...

jeg modtager mit signal fra stofanet,. gennem en antenneforening,
da mit TV har mpeg4 tuner indbygget,. kan jeg se alle kanaler digitalt + DR-HD,
uden nogen form for box,. kort,. eller CAmodul, (dejlig nem og bekvem)

derimod kan min DVD optager KUN optage analog signalet,
den opskalerer dog signalet til ’1080p’ som det så fint hedder,
dvs. resultatet bliver en mellemting af digital og analog tv,

der er ikke mange brugbare informationer på nettet, men prøv at læs her,
http://servicenyt.aovnet.dk/2009/11/de-nye-dr-kanaler.html
eller søg efter digital optagelse her,
http://www.dr.dk/DigitaltTV/20081109180638.htm

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 04-04-10 09:56

Tak for svarene.
Til ben: Jeg ved godt, at der udsendes analoge signaler, men det er de digitale, jeg gerne vil se og optage.
Til Marc43: Så må jeg være en af de heldige, der har en DVD-optager med digital tuner Min model er en Sony. Den har et par år på bagen, men har fungeret upåklageligt med DVB-T-signal. Link til vidunderet her:

http://www.sony.dk/product/dvd-recorder/rdr-hxd870

Det er korrekt, at DVB-T og DVB-C ligger langt fra hinanden, men hvis et fladskærms-TV med DVB-T-tuner kan vise et DVB-C-signal via en boks fx Triax 415, så burde en DVD-optager teoretisk vel kunne optage det samme signal - stadig gennem boksen naturligvis.
Til EA_HS: Du har ret i, at der kan være visse juridiske begrænsninger, men det fører nok for vidt at komme ind på det
Som sagt har min DVD-optager tidligere fungeret upåklageligt på det "gamle" DVD-T-signal. Jeg har ikke prøvet at optage DR-HD, men de andre digitale signaler har den håndteret uden problemer. DR-HD har den formentlig ikke været i stand til at optage, da den - så vidt jeg ved - kun har MPEG 2.
Tak for de to links. Jge har været omkring dem.

PS: den ene af de to bokse, jeg har kig på reklamerer for, at der er mulighed for at optage via en tilsluttet ekstern harddisk eller på en medfølgende USVB-nøgle - så det kunne tyde på, at muligheden er der.

Jeg håber, at mit spørgsmål er blevet lidt tydeligere, selvom svaret sikkert er svært at finde.

Med venlig hilsen

René

Kommentar
Fra : falc

Dato : 04-04-10 10:52

Gode kommntarer.falc

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 04-04-10 12:03

Tak falc - jeg håber de kan være til nytte