/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Selvrisiko ved prøvekørsel ved bilsalg
Fra : dazzle30
Vist : 2323 gange
40 point
Dato : 22-03-10 19:29

Hej,

jeg er igang med at sælge min bil privat. Jeg har i den forbindelse talt med mit forsikringsselskab om hvordan det forholder sig med selvrisiko ved en evt. købers prøvekørsel af bilen. De siger at jeg skal betale dobbelt selvrisiko - i mit tilfælde kr. 8.200,- uanset om køber selv kører eller om jeg er med i bilen (det er fordi jeg har en bilforsikring uden bonustab). Jeg kom så til at tænke på om man kan udforme et stykke papir som evt. køber skal underskrive, hvor han overtager selvrisikoen ved en evt. skade. Kan man gøre dette, eller vil det ikke holde rent juridisk?

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Mvh. Brian

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-03-10 19:38

Citat
De siger at jeg skal betale dobbelt selvrisiko

Betaler du idag dobbelt selvrisiko, hvis du låner din bil ud ??

Ellers kan jeg ikke forstå, du skal det i det her tilfælde.

Hvis jeg skulle ud og købe bil, ville jeg nok ikke skrive under på at jeg skulle dække en evt. skade, eller eks. en selvrisiko på over 8000,- kr
Når jeg går ned til en forhandler, skal jeg ikke underskrive noget som helst. Jeg prøvekører da bare bilen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-10 19:45

Lej et par prøveplader - det er nok billigere.

Kommentar
Fra : dazzle30

Dato : 22-03-10 19:49

Ja det betaler jeg også i dag, hvis det ikke er ægtefælle eller mig selv der er fører. Mht. prøveplader - det kan jeg vel kun hvis der ikke er plader på bilen allerede? Hvis det er tilfældet er bilen jo noget sværere at komme af med, frem for med plader på.

Mvh. Brian

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-03-10 20:06

Ville du selv binde dig til en sådan aftale

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-10 20:15

Citat
Håber der er nogen der kan hjælpe.

Hvad skal vi hjælpe med

Vi kan da ikke ændre DINE forsikringsbetingelser

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 50 point
Dato : 22-03-10 20:28

smuller54: De sidste år når jeg har skiftet bil, og ønsker en prøvekørsel på prøveplader, har jeg måttet aflevere kørekortet, som så er blevet kopieret ind i en formular, som jeg skal underskrive, forinden prøvekørselen.
Det må være en gængs prosedure, som forhandlerens forsikringsselskab og politiet forlanger.

Da jeg i sin tid handlede med biler, hed det sig at prøvepladerne ikke var forsikret hvis ikke jeg selv var med i vognen.
Hvis der skete noget og jeg ikke var med, var det så min egen risiko (Det var mine prøveplader, som jeg betalte forsikring på). Så det er vel det man garderer sig med i dag, ved at videregive forsikringsansvar til køber.
Spørg en forhandler (god/bedre ven) hvordan du garderer dig, hvis ikke du selv skal sidde ved rattet under prøvekørsel.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-03-10 21:10

Citat
Det må være en gængs prosedure, som forhandlerens forsikringsselskab og politiet forlanger.

Nå, men det er nok bare fordi, jeg køber biler ved den samme forhandler, hver gang. Og en mindre by osv. Jeg har ikke gjort noget som helst, andet end at parkere min gamle bil og prøvekørt den nye.

Så det kan jo være jeg må lære noget andet hvis jeg køber hos en anden forhandler.

Jeg vil i hvert fald betænke mig, hvis jeg kan risikere, at skulle betale omkring 8000, - ved en skade.
(nu ikk´fordi, jeg normalt laver skader, men man ved jo aldrig og man kunne være uheldig i en bil, man ikke kender)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-10 22:04

Jeg synes det lyder meget underligt, medmindre det står i dine forsikringspapirer, at selvrisikoen er den dobbelte ved udlån af bilen (altså at en anden kører i den).

Men jeg ville ikke være så betænkelig over at lade nogen prøvekøre bilen, for hvor stor er sandsynligheden lige for der sker noget.

Men tag selv med på prøveturene, for hvis det er en uærlig køber der smutter med bilen under prøveturen, så får du INTET af forsikringen, for så er bilen nemlig ikke stjålet fordi du selv har overladt nøgler og bil til en fremmed.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-03-10 22:10

lyt til Dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-10 22:45

Citat
Men tag selv med på prøveturene, for hvis det er en uærlig køber der smutter med bilen under prøveturen, så får du INTET af forsikringen, for så er bilen nemlig ikke stjålet fordi du selv har overladt nøgler og bil til en fremmed.

Det ved jeg da snart ikke, bilen er måske forsikret, og ejeren har registreringsattesten, så jeg synes da stadigvæk at den er stjålet

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 23-03-10 00:28

Jeg ville under ingen omstændigheder lade nogen prøvekøre uden, at jeg sad ved siden af. Hvis vedkommende ikke kører pænt og ordentligt, kan du meget hurtigt bede vedkommende holde ind til siden, og virker det ikke: Ræk over og drej nøglen (og tænd katastrofeblinket )
Jeg har fået "mit livs køretur" med en person, der åbenbart kun skulle "køre råddent" - i en sådan grad, at jeg har ham mistænkt for ikke, at have kørekort. Så bed om, at se gyldigt kørekort INDEN du overlader rattet til en ukendt. Bed vedkommende medbringe forsikringsbevis, og udfyld så blanketten i fællesskab. Så omregistrerer du selv bilen. Det koster 380 kr, hvis køber skal betale.
Det er den bedste måde, at sikre sig mod useriøse købere og unødvendige "prøveture".
Held og lykke med salget.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 23-03-10 08:31

Et par kommentar.
Citat
Lej et par prøveplader - det er nok billigere.

Prøveplader: Ansvarsforsikret ja. Kasko nej.
Jeg har en selvriseko på kaskoen på 3700 kr.
Ingen selvriseko på ansvarsforsikringen.
Jeg stiger ikke ved skader.
Angående dobbelt selvriseko.
Bliver bilen ført af en person under 25 år, er der dobbelt selvriseco.
Lidt reklame:
Selskab: Alm.brand,som jeg har haft i 10 år,og er godt tilfreds med
vvdriver

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-03-10 12:51

Citat
Det ved jeg da snart ikke, bilen er måske forsikret, og ejeren har registreringsattesten, så jeg synes da stadigvæk at den er stjålet

Nordsted, nej bilen er ikke stjålet i det tilfælde.

Og "tyven" har ikke begået indbrud for at få bilen i hænde.

Selvfølgelig er det uærligt, at en person giver sig ud for at ville købe bilen og derefter kører væk med den, men den vil ikke blive betragtet som stjålet fordi ejer selv har overladt ham bilen, og derfor dækker forsikringen ikke...hvem der står med registreringsattesten er da ligegyldigt, ham der er rendt med bilen kan bare ikke få den omregistreret, men de fleste skal jo også bare bruge sådan nogen biler til stumper.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-03-10 15:50

Citat
hvem der står med registreringsattesten er da ligegyldigt,

Tja, jeg ville nu stadig melde ham til politiet og sige at bilen er stjålet/ranet

Jeg har trods alt et bevis på ejerskabet

Godkendelse af svar
Fra : dazzle30

Dato : 23-03-10 19:12

Tak for svaret stilkene. Har netop forhørt mig hos en ven lidt længere ude som er forhandler. Den eneste måde at gardere sig er efter sigende selv at sidde bag rattet. Om det så er realiserbart i praksis ved jeg nu ikke. Jeg ville ikke selv købe en bil jeg ikke kunne få lov til at køre. Så det er i bund og grund nok bare ens mavefornemmelse man skal lytte efter, når der står en evt. køber og gerne vil prøvekøre.
Mvh. Brian

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-03-10 20:01

Ja, desværre er det nok det sikreste som privatperson.