/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Anlægning af ny græsplæne
Fra : sks009
Vist : 3267 gange
100 point
Dato : 17-03-10 09:49

Hej alle,

Da haven i vores nye hus er i en (meget) sørgerlig forfatning - græsset er ca 60 cm langt og ligger ned i store driver, især efter at sneen har presset det ned, og mange steder er der bare mos/jord tilbage, vil vi gerne have gjort noget ved det.

Plænen er desuden meget ujævn, der er store "buler" mange steder.

Der er 2 træer på plænen, som totalt er ca 600 m2 vil jeg tro (grundareal = 875 m2 minus hus og carport, terrasse m.v.)

Mit spørgsmål er derfor (to-delt):
1. Et familiemedlem foreslog mig simpelthen at sprøjte græsset med roundup, og lade det være et par måneder så det kunne gå ud, og derefter fræse den, plane den og anlægge ny plæne selv.
Er der nogen der har erfaringer med sådan en løsning? Jeg er ikke bange for at spytte i næverne, men er det en løsning der er tidssvarende?

2. Er der nogen der har erfaringer med hvad det ville koste at få en professionel til at komme og grave græsset af, plane og lægge en ny plæne på?

Håber nogen kan give et bud.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-03-10 10:44

Uden round up - ville jeg fræse den, plane den og anlægge ny plæne selv.
Et havecenter kan fortælle dig hvad du så skal med hensyn til behandlig af jorden med gødning o.s.v

Kommentar
Fra : sks009

Dato : 17-03-10 10:59

Tak for input Eyvind. Men hvis græsset ikke "dræbes" med roundup, skal der så ikke enten graves et lag jord (græs) af, eller fræses meget dybt for at komme det til livs så der kan anlægges nyt?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-03-10 11:14

Jeg ved ikke så meget om det, udover at jeg bare fræsede min græsplæne og anlagde en ny for en del år siden.
Nu er der masser af mos igen og den får nok noget kalk til foråret, og så håber jeg at det hjælper.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 17-03-10 11:52

Jeg foreslår.
Sprøjt med roudup,når græsset er visnet,fræs,når du skal planer plænen,spænde en eu palle efter havetraktoren,stik knægten en hund,lad ham køre rund på plænen til den er jævnt.
vvdriver

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-03-10 12:03

hvis du får et firma til at fræse og så græs, skal du regne med min. 80 kr/m2 + moms. det med at sprøjte med roundup er jo også et spørgsmål om miljø og samvittighed, men det virker udmærket.
dog kan du ikke sprøjte græsset før det er i god vækst. og det varer nok en måneds tid endnu.

Kommentar
Fra : sks009

Dato : 17-03-10 12:59

Tak for alle jeres input.

vvdriver - er det nødvendigt at fælde vores træer og buske m.v. for at få alle rødder m.v. op, eller kan der fræses "rundt om" dem? Jeg har ikke noget tilhørsforhold til vores træer så har ikke noget imod at gøre det, det er udelukkende fordi at det er jo et større arbejde at jeg spørger.
Altså, skal vi ned til bare en basal plæne/mark før vi kan gå igang med fræseren?

trimare46 - så vidt jeg ved har man aldrig fundet roundup i grundvand hvor der er blevet sprøjtet med det, og det er heller ikke skadeligt for dyr/mennesker da det virker ved at forhindre dannelsen af nogle aminosyrer i planten, og det skulle være aminosyrer som vi mennesker ikke selv danner og dermed ikke skadeligt for os/dyr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-03-10 13:11

Desværre tager du fejl, når du mener roundup ikke går i grundvandet

http://ing.dk/artikel/22159-roundup-er-gaaet-i-grundvandet

Noget helt andet er, at selv hvis du får den gamle græsplæne slået ihjel, vil det ikke slå de frø der ligger i jorden ihjel, så du vil opleve at mange ting spirer. Heldigvis er det stort set kun græs, der kan tåle at blive slået regelmæssigt, så problemet er ikke stort.

Jeg ville gøre som Eyvind froeslår, fræse nu og så når det er blevet lidt varmere (ca 10 grader), og huske at vande, så har du en plæne til sommer. Hvis du venter til efteråret slipper du for at vande!

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 100 point
Dato : 17-03-10 14:16

Hvis du fræser uden af først dræbe det med Round-up, får du virkelig et problem. Du vil så få en masse græstotter med rod, som du bliver nødt til at afrive, og du kan selv tænke hvilket arbejde det må give dig.
Gør du lige netop som vvdriver foreslår, får du det nemmeste og bedste resultat.
Hvis du er i tvivler, -så prøv da med et lille overskueligt stykke først.
Hvis du er god med en rive, kan du undlade at jævne af med en palle, men det er ellers meget effektivt.
Lykke med foretagenet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-03-10 14:17

Hvis man absolut skal slå noget ihjel, vil jeg foreslå eddikesyre fortyndet med vand 1 + 1 spredt ud med vandkande med spredebom. Eddikesyren er ret så uskadelig og noget, mange alligevel putter i munden med sild, agurker, asier, rødbeder og rødkål.
Men hvorfor ikke bare slå det med en rotorklipper med opsamler til kompost før der køres med fræser.
Stil om muligt fræseren så grundt, at der kun bliver løsnet et afretningslag i stedet for noget, der skal jokkes på plads i timevis/ugevis.
Det ny græs, der kommer op og bliver slået, skal nok overdøve det lange, som ikke tåler at få hovedet kappet regelmæssigt.
Det eneste sted på mit ferieterræn, der er fint græs, er den tætklippede sti ned til badepladsen. Resten af arealet er bevokset med kvik. Og det er ikke fordi jeg har sået noget! På den baggrund er det tæt på, at jeg foreslår, du bare afretter/topdresser med en blanding af sand og muld eller sphagnum, så fladen bliver plan og så klipper, når gevæksterne bliver over 5-6 centimeter høje.

Godkendelse af svar
Fra : sks009

Dato : 19-03-10 11:06

Tak for svaret stilkene.

Der var mange gode bud og jeg ville gerne give flere af jer point.

Det bliver næste gang.

God weekend til jer alle.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 20-03-10 11:51

Til sks oo9
Hvad er forskellen på svaret fra stilkene,og min forslag?
Bortset fra jeg svarede godt to timer først ??
vvdriver