|
| Kommentar Fra : CiviC |
Dato : 16-03-10 22:04 |
|
Så vidt jeg ved, skal følgende være ens:
Afstanden og mellem hullerne og antallet af dem (PCD)
Afstanden fra midten af fælgende til ydersiden af fælgen (ET)
Diameter på midterhullet (HUB SENTER)
Du kan se hvad der passer til din bil her:
http://www.dkfritidbil.dk/diverse/faelge/Boltcirkel.htm
Jeg plejer at overføre til excel-ark, så jeg kan sortere efter min type
Mvh
CiViC
| |
| Kommentar Fra : CiviC |
Dato : 16-03-10 22:12 |
|
Gjorde det lige for dig. Følgende biler har samme data (Har også taget ET 45 med, men ved ikke om de passer):
Bilmærke BILTYPE TYPEBETEGNELSE PCD ET HUB SENTER BOLT/MUTTER
LEXUS LS400 90-94 F1 5-114,3 50 60,1 12x1,50
LEXUS GS300 96- S1 5-114,3 50 60,1 12x1,50
TOYOTA Supra 93- A8 5-114,3 50 60,1 M12x1,50
TOYOTA Previa 90- CR-R 5-114,3 50 60,1 M12x1,50
TOYOTA Camry 91-96- V10-V10W 5-114,3 45 60,1 M12x1,50
TOYOTA MR2 90- W2-W20 5-114,3 45 60,1 M12x1,50
TOYOTA RAV 4 94- XA 5-114,3 45 60,1 M12x1,50
TOYOTA Picnic 97- XM1 5-114,3 45 60,1 M12x1,50
Mvh
CiViC
| |
| Kommentar Fra : CiviC |
Dato : 16-03-10 22:19 |
|
Sorry. Glem ovenstående. Så forkert med din årgang. Kunne ikke finde nogen der passede med ET-nummer (37), så jeg ved ikke om følgende passer til.
Se mere om ET her: http://stylingshoppen.dk/?p=23#more-23
Bilmærke BILTYPE TYPEBETEGNELSE PCD ET HUB SENTER BOLT/MUTTER
LEXUS LS400 90-94 F1 5-114,3 50 60,1 12x1,50
LEXUS GS300 96- S1 5-114,3 50 60,1 12x1,50
TOYOTA Supra 86-93 A7 5-114,3 37 60,1 M12x1,50
TOYOTA Supra 93- A8 5-114,3 50 60,1 M12x1,50
TOYOTA Previa 90- CR-R 5-114,3 50 60,1 M12x1,50
TOYOTA Camry 91-96- V10-V10W 5-114,3 45 60,1 M12x1,50
TOYOTA MR2 90- W2-W20 5-114,3 45 60,1 M12x1,50
TOYOTA RAV 4 94- XA 5-114,3 45 60,1 M12x1,50
TOYOTA Picnic 97- XM1 5-114,3 45 60,1 M12x1,50
Mvh
CiViC
| |
| Kommentar Fra : CiviC |
Dato : 16-03-10 23:23 |
| | |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 16-03-10 23:48 |
|
Nej det er ikke nok at huller til bolte og midten passer.
Hjulet skal have den rigtige diameter.
Og så skal indpresningsdybden også passe til bilen.
Det sidste er der en del som overser eller ser stort på, og det er dumt.
Det drehjer sig om den asstanden mellem dækkets midterplan og opspændingsflanchens plan.
Hvis der er forkert får man vedvarende skæv belastning af nav og hjullejer, så de holder dårligt.
Værre er at man også kan få farlige køreegenskaber, så man nemmere ender i en ulykke.
| |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 17-03-10 00:54 |
|
Citat Sæt ikke større hjuldiameter på bilen end fabrikanten anbefaler . det kommer den kun til at køre dårligee af. Det ser måske blæret ud, men bilkyndige synes det ser dumt og brian-agtigt ud. |
Den med hjulets størrelse er en lidt for løs definition transor.
Du kan for så vidt sætte den diameter alufælg på du har lyst til, bare dækkene slutter af med at have den rigtige rullediameter, altså den samme som bilmodellen er typegodkendt til.
Dvs. man først forelsker sig i det fælg design man gerne vil se på sin bil, dernæst vælger man diameter på fælgen (15", 16", 17" eller 18"), så tjekker man at fælgen rent faktisk kan fås med den rigtige hjulboltecirkel (PCD) -- sporingsforskydning (ET målet) -- centerhuls diameter (Hub Center) -- og til sidst må man så vælge den dækstørrelse som giver den rigtige rullediameter på den udvalgte fælg. I mange tilfælde er der kun et enkelt eller 2 standard dæk størrelser at vælge imellem.
Den endelige rullediameter er i udstyrs bekendtgørelsen lovbestemt til at den skal passe indenfor +/- 3,5 procent i forhold til den typegodkendte rullediameter.
Denne maksimal afvigelse er givet til hovedsaligt at tilpasse ændring af diameter pga dækslid i løbet af dækkets levetid og speedometer fejlvisning. Der er ikke taget højde for kosmetiske ændringer der giver andre ønsker til dækdiameter.
Dog kan bilen være typegodkendt med en anden fælg og deraf følgende afvigende rullediameter, men det gælder kun fabrikstypegodkendte afvigelser, som forhandler eller importør kan dokumentere. I disse tilfælde kan der yderligere være krav om ændringer til speedometer visning efter forhandlerens anvisning.
Sporvidden (ET målet) er i udstyrs bekendtgørelsen lovbestemt til at det skal være det samme som bilen er typegodkendt med, da selv små ændringer af sporvidden har dramatisk indflydelse på styre egenskaberne, fordi bilen kan blive direkte lumsk at håndtere under særlige forhold.
Der skal nok være en hel del lovkyndige pedanter der meget gerne vil rette yderligere i denne udlægning, men i praksis er det hvad man er nødt til at forholde sig til.
Og der bliver løbende strammet op på synshallernes tjek af, at disse regler overholdes, da vores politikere hele tiden slår ned, når et eller andet tilfældigt færdselsuheld pludselig skriger ud i dagspressens forsider og prime time.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 17-03-10 16:03 |
|
Ja din er faring passer lige med teorien hjkoefod.
Beestone har ikke fattet pointen.
Det er ikke bare huller og rullediameter, det kommer an på. Fælgenes diameter, bredde og indpresning, skal svare til fabrikantens anbefaling, men ikke nødvendigvis præcis som de der var monterede da vognen var ny.
| |
| Kommentar Fra : CiviC |
Dato : 17-03-10 17:12 |
|
Transor:
ET er fælgens indpresning. Skrev lidt forkert tidligere, men vedlage senere et link til forklaring.
Mht. størrelse, kommer det vel an på hvor "brian"-agtig han selv vil ha den.
| |
| Kommentar Fra : rocoolsen |
Dato : 17-03-10 18:34 |
|
SPORVIDDE:
I Danmark er det lovligt, uden nogen form for dokumentation, at forøge en bil's sporvidde med 20 mm (10 mm. pr. side). Man skal dog være opmærksom på, at man regner ud fra den mindste sporvidde, som er anført på bilens standardtypegodkendelsesattest. Dvs. at bilen kan være godkendt med flere forskellige fælge, som hver især giver bilen forskellige sporvidder. Her benytter man så fælgen med den mindste sporvidde som udgangspunkt.
Hvis en given fælg giver en endnu større sporviddeforøgelse, eller hvis sporvidden formindskes, kan fælgen stadig godt være lovlig, hvis der foreligger en TÜV-attest som dokumentation
SKÆRMREGLEMENT:
Udover sporvidden, skal de nye hjul også overholde skærmreglementet for at være lovlige. Det betyder, at hele hjulet skal være indenfor skærmen inkl. dæksidens runding. Hvis dette ikke er opfyldt, vil hjulet ikke være lovligt, uanset om de er lovlige med hensyn til sporvidde
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|