/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Moms
Fra : vvdriver
Vist : 945 gange
100 point
Dato : 16-03-10 11:58

Jeg lever træ til en lokal forretning.
De får en kvitering på beløbet jeg får.
Jeg er ikke momsregistreret.
Forretningen er moms reg.
Når jeg sælger til dem for 100 kr.
De sælger det for 200 kr.
Hvad har forretningen så tjent?
vvdriver

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 16-03-10 12:40

80 kr.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 16-03-10 12:53

75.00 kr.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 16-03-10 12:54

74,89 Kr.

Accepteret svar
Fra : Busken

Modtaget 110 point
Dato : 16-03-10 12:55

Forretningen skal betale 40 kroner moms af sit salg - 160 x 25 % = 40 kroner = 200 udsalgspris.

De har haft en udgift til dig på 100 kroner. De har intet momsfradrag, da du ikke er momsregistreret.

+ Salgspris 200
- Udgående moms 40
- Købspris 100

Fortjeneste 60

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 16-03-10 13:00

Citat
Fortjeneste 60

Yderst pinlig regnefejl...naturligvis. 60 kr.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 16-03-10 13:00

Eller man kan forklare det ved at holde momsen helt udenfor:

salgspris uden moms - køb af dig: 160 - 100 = 60.

Hvis en møbelhandler køber meget af private, kan han bruge de særlige brugtmomsregler, men det er vist ikke aktuelt her.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 16-03-10 13:03

- dejligt at vi nu er to på samme bud.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-03-10 13:33

De køber for 100 kr, de sælger for 200. Der skal beregnes sådan at momsen er 40 kr og derfor er fortjenesten 60 kr.

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 16-03-10 13:59

Ud fra de oplysninger du kommer med kan du ikke f? det korrekte svar.
De 200 kr. forretningen s?lger varen for er det med eller uden moms?
De 100 kr hvad er det?

Med venlig hilsen
HUGO-B?RGE

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 16-03-10 18:23

De køber for 100 kr, de sælger for 200. Der skal beregnes sådan at momsen er 40 kr og derfor er fortjenesten 60 kr.

De 100 kr, den lokale forretning, købte for kan vel trækkes fra i regnskabet, selvom det er uden moms.
Dvs at de kun har en udgift på 50 - 60 kr i indkøb.

Dermed er fortjenesten vel nærmere 110 - 120 kr ????

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 16-03-10 18:50

Til Hugo Børge
Citat
Forretningen er moms reg.

Selvfølgeligt afregner de moms.
Os Jyder er ærlige mensker
vvdriver

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 16-03-10 19:30

Citat
Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 16-03-10 18:23

--------------------------------------------------------------------------------
De køber for 100 kr, de sælger for 200. Der skal beregnes sådan at momsen er 40 kr og derfor er fortjenesten 60 kr.

De 100 kr, den lokale forretning, købte for kan vel trækkes fra i regnskabet, selvom det er uden moms.
Dvs at de kun har en udgift på 50 - 60 kr i indkøb.

Dermed er fortjenesten vel nærmere 110 - 120 kr ????

Sådan kan man slet ikke stille det op.

De tjener 60 kr. - vel at mærke hvis salgsprisen på de 200 kr. er inkl. moms.

Alt med om ting er trukket fra eller ej har intet med fortjenesten at gøre i den her sammenhæng.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 16-03-10 19:49

Hvad er MOMS ???

per

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 16-03-10 22:44

Fra bibsamie
Citat
Hvad er MOMS ???

Mer Omsætning Mindre Skat
hilsen
vvdriver

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 16-03-10 23:10

Citat
Hvad er MOMS
Storebror til OMS

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 16-03-10 23:47

aha altså STU

STU = Suplement Til Ugelønnen

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 17-03-10 05:53

Citat
Eller man kan forklare det ved at holde momsen helt udenfor:

Ja Busken...det kunne man godt hvis der var moms i salgsbeløbet på de 100 kr. Man kan sgu da ikke holde noget ude, som ikke er der LOOL - At du når frem til det rette resultat skyldes talmanipulation.

Regnestykker ser sådan ud for den lokale forretning:
Indkøbspris = 100 kr (sælger er ikke momsregistreret og opkræver derfor ikke moms)
Salgspris incl. moms = 200 kr.

Moms af 200 kr = 200 kr minus 20 % = 40 kr. (baglæns moms)

Fortjeneste = (salgspris minus moms minus indkøbspris) = (200 kr minus 40 kr minus 100 kr) = 60 kr.

Fortjenesten på de 60 kr forudsætter, at den lokale forretning sælger varen med moms (og afregner til Told & Skat). Gør den ikke det er fortjenesten 100 kr

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 17-03-10 06:56

Talmanipulation vil jeg ikke kalde det - faktisk bare hvad der sker, når man bogfører - momsen bliver fjernet (afløftet med et fint ord) fra tallene, så de tal, der står tilbage i regnskabet er uden moms - det er sådan ethvert finansprogram virker - og sjovt nok får vi jo også det samme resultat (det rigtige) - nemlig 60 kroner i fortjeneste.

Indrømmet - forudsætningen er, at spørger mener at forretningens pris er 200 kroner inklusive moms. Men nu står der i spørgsmålet at forretningen er momsregistreret, og den kaldes en "forretning" (modsat grossist, eksportør eller lignende), så efter normal dansk sprogbrug, tror jeg, at spørger mener det sådan - og ellers fremgår det jo af besvarelsen, at jeg har denne forudsætning.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 17-03-10 08:29

Jeg skriver det bliver solgt af en moms reg. firma.
Den lokale Coop butik. Når kunden køber,betaler de ved kassen,varen går ind på bonnen som alt andet,så der bliver afregnet moms.
Citat
aha altså STU

STU = Suplement Til Ugelønnen

Hvad tror du
Så Busken kom først med svaret.
vvvdriver

Godkendelse af svar
Fra : vvdriver

Dato : 17-03-10 08:35

Mange tak for hjælpen.
Grundet til jeg spørger,at jeg tænker på at sætte prisen lidt op,men forretningen skulle gerne have en chance for at sælge til en fornuftig pris.
vvdriver