/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Fiske-frokost.
Fra : OnkelJoachim
Vist : 4431 gange
40 point
Dato : 08-03-10 15:14

Hej alle.

Jeg står for at skulle arrangere en frokost menu, til et selvskab på en ca 12.pers her i weekenden. Jeg har besluttet mig for, at det skal være en form for fiske-frokost, med flere/mange forskellige små fiske anretninger, men her kommer "problemet" jeg mangler nemlig en masse ideer til, hvad dette kunne bestå af.

Så har i nogle gode ideer/erfaringer ville det være rigtig fint. :)

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 08-03-10 15:24

Fiskefileter det er klasisk, det er superlækkert alle elsker det.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-03-10 15:34

Måske du kan finde noget der passer dig her ?

http://www.2gangeomugen.dk/index.php?id=3

Det er kun fiskeretter

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 08-03-10 15:51

Det er stenbidersæson, så røget stenbider med røræg, stenbiderrogn med creme fraiche er et must.

Gode hjemmelavede sild er ikke svære fx denne Sild i Stout

Dobbelte sildefileter fra fiskehandleren, 1 til hver, smøres med sennep på indersiden, krydres m. salt og peber, hver filet lægges sammen hoved mod hale, vendes i rugmel, brunes i smør på panden, de skal ikke gennemsteges, lægges i et lag i et fad. I samme pande steger du løgringe af 2-3 rødløg til de bliver klare, hælder 200g puddersukker (mørk farin) på løgene, 2 dl eddike og 1 porter/stout, koger op og hælder straks det hele over sildene, så de er dækket. Trækker køligt til næste dag, hæld lagen fra og lun lidt inden servering.

Så er der selvfølgelig gravad laks, rejer mv, en god fiskefrikadelle er heller ikke at foragte, øl/snaps heller ikke, lidt ost bagefter.

Velbekomme

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 08-03-10 16:00

Disse retter gad jeg nok blive præsenteret for:

http://translate.google.dk/translate?hl=da&langpair=en%7Cda&u=http://www.proper-spanish-tapas.com/tapas-recipes-fish.html (google oversat)

og denne kunne man hente lidt inspiration fra:

http://ekvinde.dk/forum/index.php?act=recipes&CODE=02&id=9

Vielen glück

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 09-03-10 16:42

Skriv: Sildeopskrifter i Google, eller skriv: Fiskeopskrifter i Google, så skal du se.
Der findes også en lille bog, der hedder: Røgede og spegede Bornholmere (skrevet af Hugo Jensen).
Jeg købte den på Bornholms Museum, der ligger på Mortensgade i Rønne. Du kan også få den i boghandelen på Torvet i Rønne. Måske vil de sende den til dig. Den koster 95 kr.
mvh nusa

Kommentar
Fra : OnkelJoachim

Dato : 13-03-10 10:26

@vagnr - 1: skal de foldes således at "hoved" og "hale" mødes, eller på langs, så siderne mødes?
2: Der står at de skal vendes i rugmel, skal de først "pensles" med æg?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-03-10 10:47

@OnkelJoachim

De skal foldes hoved mod hale, altså på tværs og de skal ikke vendes i æg først

God fornøjelse og velbekomme

Godkendelse af svar
Fra : OnkelJoachim

Dato : 17-04-10 19:17

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-04-10 19:27

Selv tak, OnkelJoachim, håber det smagte