/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Ratpinscher eller dværgpinscher?
Fra : AnneMBS
Vist : 3096 gange
10 point
Dato : 03-03-10 22:19

Hej allesammen.
Jeg er en pige på 16 år, som overvejer at anskaffe mig min egen hund.
Jeg har været inde på de forskellige racer og tjekke om hvilke der passede bedst på mig,
og jeg faldt for chihuahua, papillon, ratpinscher og dværgpinscher.
Men fandt dog ud af at chihuahua og papillon er utroligt dyre racer, så jeg begyndte at søge mere ind på dværgpinscher. Da jeg var inde på den, fandt jeg så blandingen d/s gårdhund + dværgpinscher, en såkaldt ratpinscher, men kom så lidt i tvivl.

Hvordan ligger prisen på en sundt og rask dværgpinscher eller ratpinshcer?
Hvor mange kenneler på Jylland ligger der, der opdrætter disse to racer?
Hvilken en vil være lettest at træne op til agility?

Håber i kan hjælpe mig med mine spørgsmål.
Jeg har stor erfaring inden for træning af hunde, og har selv opdraget min families dansk/svenske og har rent faktisk lært hende alt hvad hun kan.. ;)

Mange hilsner fra Anne Mette

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-03-10 22:59

Vi har Hjorte dværgpinchere (brune) vi har solgt vores hvalpe til omkring 5000 pr. stk. Men prøv at gå ind på den blå avis .Der kan du danne dig et indtryk af prisdannelser Jeg går personligt ind for stueopdræt og ikke kennel, men det er jo helt op til dig.

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 10 point
Dato : 03-03-10 23:25

Du kan se under Schnauzer-Pinscher klubben http://www.dspk.dk/ hvem der er i Jyland eller du kan se det inde på dkk hundeweb.dk http://www.hundeweb.dk/dkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1

du kan også se links på min side bevidata.dk under links, jeg har pt. en tæve og en han, det kan du se mere om på min side, for det er ikke velegnet at skrive om her.

en Rat-Pinscher er en blandings hund imellem dansk svensk gårdhund og en dværgpinscher, og de har ikke registreret stambog i nogen klub da de ikke er anerkendte. Den er ikke anerkendt af FCI, hvorimod

Dværgpinscher de er i de fleste tilfælde med en godkendt stambog hos f.eks. dkk

Tjekkisk Rottehund / Prazsky Krysarik er en blanding imellem chihuahua og dværgpinscher, er lidt mindre end de to andre nævnte racer. Den er ikke anerkendt af FCI. Men Racen blev godkendt i Norge i 2008.

Om du skal vælge det ene fremfor det andet, det er jo helt op til dig selv, men har du tænkt på, at du på et tidspunkt skal ud og bo for dig selv og måske ikke har mulighed for at have din hund med dig i din nye bolig.
Jeg ville lige vente nogle år hvis jeg var dig, for ellers hænger dine forældre på hunden og det er ikke sikkert de vil det på længere sigt. Det kan jo være de vil være hunde fri på deres ældre dage
så overvej lige om det er lige nu du skal anskaffe dig et nyt medlem af familien.
Og når du gør, tænk så over om det skal være med stamtavle eller ikke.
Du har bedre muligheder hvis den har en stambog i konkurrence øjemed, det er lidt sværere at opnå noget stort uden denne bog. Og du er også mere sikker på, at du får en god hund med gode sunde race linier hvis den har sin stambog.
Og du har også en større sikring med hensyn til hvis uheld skulle være ude, at få hjælp til, at få evt. fejl og mangler rettet i den klub hunden stammer fra.
Med hensyn til de spørgsmål om de er gode til agility ja det er de og det er lige meget om det er den ene eller anden type hund.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 03-03-10 23:30

Jylland
Kennel Rødkilde ved Mariager. som den ene af dem.
Men som sagt så er det dit valg hvad du vælger, stueopdræt eller
opdrætter der har kontrol på omkring deres hunde. Det er helt op til dig
hunde i dag er ikke billige, I Sverige koster de ca. 8000 kr. / 11.000 svenske kroner
Mvh Bevi54

Godkendelse af svar
Fra : AnneMBS

Dato : 04-03-10 10:20

Tak for svaret bevi54.

Kommentar
Fra : AnneMBS

Dato : 04-03-10 10:35

Hej Bevi54.

Min mor har sin egen hund, en d/s gårdhund. Selvom at hun kun er 2 år gammel, gyser min mor allerede ved at tænke på at hun en dag ikke er her længere. Så det bliver nok ikke forløbig at hun siger farvel til at have hunde i sit liv.. ;)

Med hensyn til at flytte hjemmefra, har jeg allerede tænkt på det, og skrevet mig op til diverse lejligheder i københavn og Aarhus, de steder som ligger tæt på universitetet og hvor man godt må have dyr.. :D Det er en af mine forbehold i livet. Hvis man ikke må have dyr der hvor jeg skal bo, vil jeg slet ikke bo der. Jeg føler mig tryg med dyr omkring mig, og det gør jeg allermest når det en hund.. :) Så vil nok få tilbudt en masse lejligheder de næste 2 år.. ;)

Men ellers mange tak for svaret

Mange hilsner fra AnneMBS

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 04-03-10 10:37

tak og god fornøjelse med dit valg.
Mvh Bevi54