/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Klar Akryl som drivhus glas.
Fra : ulrik1976
Vist : 4831 gange
200 point
Dato : 24-02-10 16:18

Hej har lavet et fint lille drivhus i hårdtræ, men mangler nu glas der til.

er det pænt og holdbart et lave det i akryl istedet for glas?

mvh ulrik

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 24-02-10 16:23
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-02-10 16:27

Det er holdbart, muligvis også pænt, men jeg er bange for, at du skal drømme dig til drivhusvirkningen. Hvor glas slipper den lyse varmestråling igennem og spærrer for den mørke, ryger begge dele næsten lige let igennem plexiglasset/akrylen.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-02-10 16:29

Derfor ser du ikke akryl eller andre plastarter i solfangere - undtagen for at hindre vindafkøling

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-02-10 16:36

Hej.
Det er polycarbonat du skal bruge.
http://www.primo.dk/Default.aspx?ID=1093
Vi har selv købt et drivhus med det i stedet for glas. Det virker bare

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-02-10 16:41

Problemet med polycarbonat er, at det er forbandet meget sværere at arbejde i end både glas og akryl. For at dele det skal du bruge en specialsav med kontinuerlig vandkøling, eller også skal du have nogen til at stå og spule skæret og skærestedt med (sæbe-)vand under processen. Ikke rart med netdrevet værktøj. Teknikken fra glas og akryl med at ridse og så dele over en bordkant duer ikke - selv for en karatemester.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-02-10 19:40

piaskov -> egentligt et godt link ?
man kan jo spørge om du er ude på pointrytteri eller om du giver et virkelig godt råd ?
Læs lige dit link rigtigt:
Citat
Til generel udendørs anvendelse kan plader med ekstra UV-beskyttelse leveres

der står: de her nævnte plader er IKKE velegnet til langvarig UV-påvirkning.
Hvad er det så lige solen gør ?
Ved du hvad Ulrik ? Glas, glas og atter glas - det er velegnet til drivhus, og INDTIL VIDERE er intet andet bedre - det kan du også selv skære, og så er det lavet af "sand" - så tænk du på dine planter, og på miljøet. Brug glas.
Held og lykke med dine "kommende" drivhusplanter.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 24-02-10 20:59

Det kan godt være at det bliver glas, det ser nok også bedst ud, i det fine drivhus...

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 01-03-10 15:26

du kunne også bruge akryl i bunden af drivhuset hvis vinduet i bunden er delt i 2 eller flere så du får en kant i bunden hvor den er ligt slid stærk hvis du køre men græslå maskinen så rammer det akrylen om normal er biliger end glas og nogle gange kan holde til et lille sten slag fra en græslå maskine bare en ide ikke efter prøvet