/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Trådløst internet falder ud
Fra : hojriiskim
Vist : 3590 gange
64 point
Dato : 22-02-10 08:44

Hej.

Mit trådløse netværk derhjemme har fået en tendens til at falde ud med jævne mellemrum. Jeg har ikke umiddelbart bemærket en bestemt handling der gør at den falder af. Vi har 2 computere på netværket (D-LINK DI-524UP trådløs router og bredbånd fra Telenor). Det hjælper at tænde og slukke for den trådløse router men ikke at tænder og slukke for modemet fra Telenor.
Det har kørte fint de første par år vil jeg skyde på, hvor der sjældent var problemer, derefter blev det oftere. Jeg bemærkede at der var 2 netværk i nærheden som havde samme navn, hvorfor jeg prøvede at ændre navnet på vores netværk, for at undgå forvirring med det andet netværk. Dette virkede tilsyneladende i en periode, men det er helt skidt igen. Man skal tænde og slukke routeren flere gange dagligt - nogle gange er der internet i 10 minuter, andre gang det meste af dagen.
Der er lokal forbindelse, men ikke forbindelse til internettet skriver Windows Vista.
Når jeg diagnosticere og reparere internetforbindelse gennem vista, skriver den at der er opstået et problem som ikke kan løses automatisk - En fejl ved DNS forbindelsen og jeg skal kontakte netværksadministratoren eller noget lignende.

Det var en længere forklaring - håber den gav mening. :)

Nogen der kan hjælpe mig med hvad der kan være galt? Er ved at gå ud af mit gode skind af irritation over det ustabile internet.. :)

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 22-02-10 10:06

Jeg havde også en episode, hvor sådan noget uforklarligt skete. Hver gang jeg hentede data/surfede blev jeg smidt af. Det viste sig, at mit kabel fra væggen til routeren var for tæt på routeren, så hver gang der gik data igennem forstyrrede det routeren. Da jeg flyttede kablet væk fungerede det upåklageligt.

Det er vist det man kalder Ørstedeffekten

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-02-10 10:54

Du kunne evt prøve at skifte kanal på Router

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 22-02-10 11:02

Jeg har prøvet at skifte kanal fordi jeg læste på nettet(en af de gange jeg kunne komme på ) at det kunne have en virkning grundet standard kanalen var ens på mange routere. Hentede også NetStubler for at se hvilke kanaler de omkring liggende netværk kørte på, men det kunne jeg enten ikke finde ud af eller også understøttede mit netkort det ikke(læste jeg et sted der kunne være galt).
Nå men tilbage til spørgsmålet.
Med hensyn til den med ledningerne som du siger Marc43, så ligger min router og modem ved siden af hinanden i et skab med alle ledninger krøllet sammen derinde, så det kunne være en mulighed - den vil jeg hjem og afprøve. :)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-02-10 11:07

Så er det jo nok ikke det, har nemlig os læst det med at hvis der var flere trådløse netværk i nærheden kunne det drille....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-02-10 12:10

Din fuglerede i skabet, kan sagtens have indflydelse på "parringen" mellem router og PC.

Antennen på routeren skal hav så gode forhold som muligt; altså ikke noget i nærheden, som kan virke dæmpende på signalet.

Opsætningen af routeren er afgørende for en god forbindelse.
Du skal finde ud af hvilket andre netværker du har i din nærhed, og så forsøge at holde tre-fire kanalers afstand hvis det er muligt.
Vælg et unikt SSID, som adskilder sig fra de andre.
Vælg dit eget netværk som det fortrukne, og det som du automatisk vil koble op til, hver gang.
Senderen skal op på fuld styrke, og hastigheden skal være variabel, altså stå på AUTO, så den reguleres i forhold til de forstyrelser der måtte være i din nærhed.
Hvis du køre med fast hastighed, fx. 54 Mbit, vil du blive smidt af, hvis signalet svægges af en eller anden årsag. Så fejllæser den data'ene, og får efter nogle forsøg en Time-out, der afbryder forbindelsen.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 22-02-10 20:06

Umiddelbart har det hjulpet at rydde lidt op i ledningerne. Men den fald så af igen her til aften.
Jeg har også ligge på de indstillinger severino snakker om. Hastigheden står til auto, senderen er på 100%, jeg kan ikke se nogen netværk i nærheden der hedder det samme som mit. Dog kan jeg ikke se de kanalnumre. Som nævnt har jeg prøvet netstumbler uden held. Findes der andre programmer der kan det samme? Eller hvordan kan jeg se kanalen på netværk i nærheden?

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 22-02-10 20:30

Har fundet et program som hedder inSSIDer som kan vise mig kanaler. Jeg kan se tre-fire netværk på kanal 11, et netværk på kanal 10, to på kanal 6 og en på kanal 1. Mit lå også på kanal 1, jeg har så flyttet det til 2.
Er det passende ud fra de andre netværks kanaler eller vil 3 være bedre? Jeg har grundet spredningen af de andre netværk ikke mulighed for at holde 3-4 kanalers afstand til alle de andre.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 23-02-10 09:27

En oplagt mulig er at din router ikke kan klare alle de forbindelser/Hastighed som du køre med

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 23-02-10 09:27

Det vil gøre at Routeren lukker ned og ikke virker igen før du genstarten den.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-02-10 15:43

Kanalafstanden bør være størst muligt, fra de andre nabokanaler, dog størst til dem der kan ses med kraftigt signal, da de kan virke mest forstyrende.

Jeg ved ikke hvor Luke2000 får det fra?????

En router der køre DHCP kan nemt håndtere mange maskiner. Normalt op til 254, hvoraf de 127 kan være trådløse.
Hastigheden på netværket er fælles for alle, og styres suverent af routeren, og det er her at AUTO hastighed finder ud af hvor hurtigt der kan køres, for at alle maskiner kan holde forbindelsen. Her er det den vælger hastighed ud fra den svageste forbindelse i netværket.

Med kabel, er der kun plads til fire LAN maskiner, men dette kan udvides med en switch i hver port, som nemt kan placeres længere væk fra routeren, så der kun skal trækkes et fremføringskabel til switchen. (Lige som man bruger en forlængerledning med en fordelerdåse)

Men med trådløs forbindelse, er det vigtigt at antenneforholdene er i orden. Jo højere og friere, samt så få vægge og andet forhindringer, så skulle signalet sagtens kunne række. Så prøv om du kan flytte lidt på antennen i routeren, samt på de trådløse PC'er.
Du kan købe externe antenne til routeren med et højere egenforstærkning på omkring 8 dB. Den vi som regel være en ½ bølge antenne, hvor den originale er en kvart bølge.
Jeg bruger en sådan extern med magnetfod, som jeg har placeret på en metalplade som reflektor med en mærkbar forbedring.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 23-02-10 16:09

Signalet er helt fint, jeg har masser af signal - bare ingen internet. Jeg er på netværket med fuld signal mere eller mindre, men selve forbindelsen til internettet falder ud og virker kun igen når jeg har genstartet den trådløse router.
Det viste sig desværre at det ikke har hjulpet at lave de ændringer med kanal osv. som beskrevet i tidligere svar.
Andre forslag til hvad der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-02-10 16:41

Fejlen ligger i styringen af routeren. Du siger o det lokale fungere fint.
Opsøg routerens leverandørs hjemmeside, og hent den seneste opdatering af den firmware, som styre routeren.
Gem den på dit drev og installer den her fra, via routerens opdateringsmenu!
Det vil sikkert løse dine problemer.

Du vil inde i routeren, kunne se hvilken version af firmware den køre med, og kan så sammenligne versionen med hvad der ligger på nettet.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 23-02-10 19:19

Opdatering af firmware har jeg forsøgt for et par uger siden uden resultat.

En ny ting jeg har opdaget er at jeg netop har siddet og haft problemer med at komme på nettet. Dog var jeg stadig online på messenger, kunne skrive med folk og se folk logge af og på. Men IE og Firefox kunne ikke finde noget internet.. Hvis jeg køre "diagnostiser og reparer internetforbindelse" siger den stadig det med DNS server..

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-02-10 19:38

DNS server er i dette tilfælde det samme IP-adresse som Gatway

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 24-02-10 21:12

hvad vil det sige?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-02-10 08:02

I dit tilfælde vil den være 192.168.0.1

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 25-02-10 09:09

Kan godt ske jeg spørger lidt dumt, men hvad skal jeg med det? :) Er ikke helt med på hvad jeg skal gøre?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-02-10 12:03

Det er svært at forklare dig, om hvordan du skal gøre, når din indsigt i teknikken er så lille.
For mig at se, er du manden der er mest til brevduer, de er også trådløse!

Kommentar
Fra : ponda

Dato : 04-03-10 12:56

Hejsa... jeg følger lige din tråd.
Jeg har samme problem som dig, jeg ryger også af flere gange om dagen, men min kommer selv på igen efter et stykke tid.
Jeg overvejer at købe en ny router, men ved ikke om det hjælper.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-03-10 14:51

Tjek altid for den seneste firmware til routeren, og installer den, hvis der er nogen.

Tjek altid for andre netværker i omegnen, og vælg en kanal, som de andre ikke bruger, gerne så langt væk fra ander som muligt.

Dit trådløse netværk skal køre med fuld signal, og med AUTO tilpasning af hastighed.

Antennerne på router og PC skal have de bedste frie betingelser (sådan er det jo med alt radiosignaler (tv))