/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Sagsbehandlings-tid i fagforeningen
Fra : Nuserpigen
Vist : 930 gange
300 point
Dato : 17-02-10 00:53

Hej

Jeg har en ven, som var i aktivering igennem sin fagforening. Han skulle være i aktivering i 3 måneder. Ca 14 dage inde i forløbet beder han af personlige årsager om ferie. Han snakker både med aktiveringssted og fagforening. De siger god for dette. Første dag efter ferien er han syg og meddeler det ligeledes begge steder. Men dagen efter får han et brev, at han selv har meldt sig ud af aktiveringen pga fravær for ferien. Dette er han uforstående overfor, men får afvide af fagforeningen, at hans ferie ikke er en del af hans jobplan, så derfor er den ikke godkendt.

Efter flere samtaler frem og tilbage med fagforening fastholder de, at han skal have 3 ugers karentæne. Han havde ikke fået skrevet ferie og sygdom på hans dagpengekort. Han har efterfølgende afleveret alle papirer, de har bedt om.

Men han har stadig ikke fået nogle penge her 3 måneder efter. Kan det virkelig være rigtigt, at fagforeningen skal bruge så lang tid på sagsbehandling?

Hver gang han kontakter fagforeningen, får han afvide at hende som har sagen er optaget. Han beder selvfølgelig om at blive kontaktet. Men det sker ikke.

På forhånd tak

Venlige hilsner Nuserpigen

Accepteret svar
Fra : Krummen

Modtaget 310 point
Dato : 17-02-10 01:08

Du skal lige skelne mellem fagforening og A-kasse. A-kassen er under tilsyn af arbejdsdirektoratet og dermed pålagt visse krav. Det er fagforeningen ikke. Så kontakt arbejdsdirektoratet, hvis A-kassen ikke makker ret.

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 17-02-10 02:15

Nå ja, det er rigtigt

Må lige få en snak med ham igen

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-02-10 03:21

Citat
Så kontakt arbejdsdirektoratet, hvis A-kassen ikke makker ret
Vær lige opmærksom på at A-kassen i forbindelse med karantænen skal oplyse om klagemulighederne for afgørelsen. Hvis det er sket og din ven ikke har reageret, jeg tror det er indenfor 14 dage, så kan det blive svært.
Under alle omstændigheder skal klagen over afgørelserne indgives skriftligt til A-kassen.

Hvis din ven også er medlem af en fagforening, vil han kunne få hjælp og vejledning der.

Jeg har selv ved flere lejligheder hjulpet medlemmer med indsigelser overfor afgørelser i vores A-kasse.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 17-02-10 05:37

God morgen Bent

Lige et spørgsmål i forbindelse med forholdet mellem a-kasse og fagforening. Kan man være sikker på en uvildig behandling af a-kassen, hvis man er medlem af et forbund og samtidig medlem af forbundets a-kasse?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-02-10 06:39

Uagtet, at en A-kasse skal oplyse om klagemulighederne, så er det dem selv - der undersøger dem selv.

Prøv at kontakt A-kassernes Samvirke:

http://www.ak-samvirke.dk/ som er "interesseorganisation" for A-kasser. Hvilken A-kasser er det der smøler så længe?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-02-10 11:22

Citat
Lige et spørgsmål i forbindelse med forholdet mellem a-kasse og fagforening. Kan man være sikker på en uvildig behandling af a-kassen, hvis man er medlem af et forbund og samtidig medlem af forbundets a-kasse?
Normalt Ja, A-kassen skal alene agere ud fra lovgivningen, og hjælpe og rådgive ud fra loven.

Citat
Uagtet, at en A-kasse skal oplyse om klagemulighederne, så er det dem selv - der undersøger dem selv.
Det er fuldkomment rigtigt Alka, men det ændrer ikke på at klagen over en afgørelse, skal indgives til A-kassen først.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-02-10 11:28

Grundlaget for hele spørgsmålet er da forkert

At han bliver syg I SIN FERIEvedkommer da ikke nogen - det er da hans eget problem.....

Men jeg har måske misforstået spørgsmålet

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-02-10 17:29

bentjuul,
[CITATDet er fuldkomment rigtigt Alka, men det ændrer ikke på at klagen over en afgørelse, skal indgives til A-kassen først.

][/CITAT]

det har jeg vis ikke skrevet noget om. Jeg skriver blot, at det er A-kassen der selv behandler klagen - og hvor vil du så ellers klage bentjuul? Klagemulighederne er desværre udtømt, efter ræven har vogtet fårene!!!

Godkendelse af svar
Fra : Nuserpigen

Dato : 17-02-10 23:42

Tak for svaret Krummen

Han fik snakket med dem i både A-kasse og fagforening. De nåede til enighed efter en del meninger blev skudt i luften. Han får nu sine penge