/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Instalationskabel eller ikke?
Fra : mbay
Vist : 4809 gange
137 point
Dato : 11-02-10 11:19

Jeg skal til at efter isolerer mit hus, og tog derfor noget af den gamle isolering væk.
Nedenunder fandt jeg løse samledåser med ledningsudtag fra.
Jeg mener ikke samledåser må ligge under isoleringen - er det ikke korrekt?
Derfor vil jeg skue dem op på stolperne over isoleringen, så burde det være ok?

Så er der nogle steder ud fra samledåsen trukket alm. ledning(om det er 0,75 eller 1mm ved jeg ikke, men gør det nogen forskel?).
Disse ledninger er ført gennem loftet i et rør ned i en kabelbakke som sidder på væggen ned til en lampe(kabelbakken er den type man kan købe hos Harald Nyborg 16mm*16mm). er det lovligt?

Jeg ville umiddelbart tro at det skulle være et installationskabel, men kan da godt se, at det havde været svært at få ind i væglampen.
Hvis det er ulovligt, er der så en måde jeg kan komme nemt om ved det,(f.eks ved at trække et rør uden om ledningen?
Eller skal jeg bruge rigtig kabel?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 11-02-10 12:20

Samledåserne må gerne ligge under isoleringen. Men det er helt klart at foretrække at du sætter dåserne op på spærrerne, så de er til at komme til, samtidig kan man holde øje med ledningerne. Evt. brandfare vil blive minimeret kraftigt.

Der må gerne gå en blød ledning ud fra en samledåse, hvis den går ind i en lampe eller lign.
Det er faktisk ulovligt at sætte en installationsledning (altså de ledninger som kun består af en kobberledning) direkte til et apparat, der skal altid være en samledåse imellem installationskablet og den bløde flerleddet kabel.

Hvis man synes det er lidt uoverskueligt, og man er meget usikker på hvad der er godt og hvad der er skidt, vil jeg anbefale dig at investere 500,- kr i at få lavet et EL-installations eftersyn.
Mange gange bliver man truet med bål og brand om hvor farligt det hele er (du vil i dette indlæg sikkert også møde mange som kun kan svare at du skal tage fat i en aut. Installatør og du sandelig slet ikke selv må.. bla bla bla.)

Bestiller du selv et el check, kan du jo selv vælge hvad du mener skal udbedres.
Da vi havde lavet en større ombygning og selv lavet alt strøm, fik jeg en elektriker til at gennemgå hele huset sammen med mig, og han havde nogle kommentarer til forskellige ting ( mange af fejlene, som skulle rettes, var faktisk udført af aut. Elektriker) De ting han kommenterede kunne jeg så selv udbedre.

De 500,- kr plus udgifterne til evt. udbedringer er givet godt ud, inden der går ild i hele huset og din familie evt. brænder inde.

For at spare lidt penge, kan du jo selv udbedre de fejl der måtte være og så evt. få lavet et EL check mere, og få en ren og godkendt el rapport.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 11-02-10 12:28

Alt hvad der er skjult skal være installationskabel - enten isoleret i ét kabel eller også enkeltledere i rør (og ikke det tynde bras fra HN el. j&f).
Hvis du bruger et isoleret kabel kan det sagtens ligge i en kabelbakke ellers brug et rør.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 11-02-10 12:33

Citat
Der må gerne gå en blød ledning ud fra en samledåse, hvis den går ind i en lampe eller lign.
Det er faktisk ulovligt at sætte en installationsledning (altså de ledninger som kun består af en kobberledning) direkte til et apparat, der skal altid være en samledåse imellem installationskablet og den bløde flerleddet kabel.

Vores udendørslamper o.l. er nu alle direkte forbundet til installationskabler - så ulovligt kan det da ikke være da det er lavet af en aut. elektriker.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 11-02-10 12:42

@myg, mange ovne og komfurer er også sat direkte på installationskablet - lavet at aut. elektriker.
Der var for ikke så længe siden en udsendelse i TV, hvor en elektriker skulle lave strøm i et køkken, man da der ikke var jord, sprang han det bare over da det var for dyrt og besværligt....... Men stadigvæk vildt ulovligt.

Man skal ikke altid stole blind på en aut. elektriker, de skal leve af deres arbejde og udfører det desværre tit lidt for hurtigt.

Men der er da med garanti (forhåbentlig) ingen som dør af at der er sat et instalationskabel direkte til noget.
Ideen med et installationskabel som er EN leder er at hvis den knækker så er den helt knækket.
En blød ledning består af mange små kabler, og kan derfor transportere mere varme væk, men bliver sådan en ledning beskadiget, vil den begynde at blive meget varm, da der pludselig er færre tynde kobber ledninger til at flytte varmen, i sidste ende kan de resultere i en brand. Derfor er det også ulovligt at gemme bløde ledninger i gulvlister osv.

Kommentar
Fra : mbay

Dato : 11-02-10 12:50

Tak - for de mange gode svar, men må den alm. ledning(ikke installationskabel) gå gennem loftet ned til væglampen?

Kommentar
Fra : mbay

Dato : 11-02-10 12:55

og et spørgsmål mere - det er nok til Thulin , hvis den tynde ledning ikke må være skjult af en gulvliste, så må den vel heller ikke være gemt i isoleringen?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 11-02-10 13:05

En blød ledning må heller ikke gå igennem loftet ned til en lampe. Den bløde ledning på gå fra loftdåsen ned til en lampe.
På bagsiden af loftdåsen, vil der sidde installationskabler.

Det er svært at definerer om den bløde ledning må gå igennem isoleringen, hvis samledåsen ligger nede under isoleringen, skal man jo have den bløde ledning ud på en eller anden måde.

Skal du til at lave noget om, vil jeg da klart anbefale at du trækker den bløde ledning inde i et elektrikerrør (plastrør)

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 11-02-10 17:33

Thulin du rådgiver om noget, som du ikke har forstand på!!!!!

Samlinger må ikke ligge under isoleringen, hvis installationen er ny!!!!!

Man må gerne føre et installationskabel direkte ind i en loft eller væglampe!!!!

En blød ledning må ikke føres igennem en bygningsdel....

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-02-10 17:46

heltklart nej det er ikke lovligt det som det du skrives
(1,5 pvt må godt ligge i rør og er fyldt lovlig i godkendtrør) der hvor jeg tror udfra hvad du skriver så må der ikke være samlinger i denne plastkanal og det kunne tyde på det
men få en elektrikker til at se på den

Kommentar
Fra : myg

Dato : 11-02-10 17:51

Enig med Visionary - eller osse er det omvendt

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 137 point
Dato : 11-02-10 19:17

Hej Mbay,

Hermed svar på dine spørgsmål inkl. henvisning til SB, afsnit 6, da flere af ovenstående indlæg skulle overveje at anskaffe sig et sådant eksemplar.
1. Det er ikke tilladt at have samlinger under isoleringen, da disse skal være tilgængelige for eftersyn og vedligeholdelse og adgangen skal foregå så let som muligt jf. § 513.1
2. Det er ikke tilladt at føre isolerede ledere (ledninger), hverken bøjelig eller ikke bøjelig i et bygningshulrum uden disse er i rør jf. tabel 52-A, sa § 521.7.1.
3. Det er ikke tilladt at føre enkeltisolerede ledere ned igennem en kabelkanal, da dette kan åbnes uden brug af værktøj.

Løsningen kunne være at flytte samledåserne op på bjælkerne og føre et installationskabel ned til en dåse, kontakt eller loftudtag, hvorfra der føres en tilledning over til lamperne.
Arbejdet skal naturligvis udføres af en aut. elinstallatør til, da det ellers er ulovligt.

Det er korrekt at, der er installatører/elektrikere der ikke udfører arbejdet korrekt, men der er jo brodne kar indenfor alel brancher. Det skal dog bemærkes at elinstallatørerne næsten altid er dem der opnår størst kundetilfredshed når der foretages meningsmålinger blandt håndværkere.

Med venlig hilsen
Michael Holm
Aut. el-installatør

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 11-02-10 19:28

og så det sure opstød.............

<thulin> Lad nu være at skriv indlæg omkring elinstallationer, når du ingen uddannelse eller viden har omkring dette. Du vidergiver oplysninger,som er ulovlige og som i værste fald kan føre til et nedbrændt hus, for den stakkel der vælger at tro på hvad du skriver.
Jeg er ikke i tvivl om at du sikkert er en meget kompentent slagter/levnedsmiddelstekniker, men el-installationer, det ved du ikke en hujende fis om............................

Jeg vil foreslå at du fremover skriver dine indlæg indenfor din egen boldgade "Flæsk"!

Undskyld tonen..............til alle jer andre.

MVH
Michael Holm
Aut. El-installatør

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 11-02-10 19:33

2. Det er ikke tilladt at føre isolerede ledere (ledninger), hverken bøjelig eller ikke bøjelig i et bygningshulrum uden disse er i rør jf. tabel 52-A, sa § 521.7.1.

Gælder det også de der grå kabler med tre eller fem ledere i? Når jeg har været ude og lave gipsarbejde, har jeg da ikke set andet end at kablerne er trukket inde i væggene, og så graver elektrikkeren dem ud gennem hullet til forfradåsen.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 11-02-10 20:23

Tak michaelholm det er et meget godt og kompetent indlæg, sad og læste det som var skrevet og var helt gas blå i hovdet af raseri over at man kunne legaliser noget som man ikke har forstand på og rakke håndværker ned og ja der er brodne kar i faget , men hvorfor tror i så at der altid er en hvis procent del der ikke er i job.......havde jeg ikke vidst bedre kunne det jo være en skolelære der underviser i første klasse ............

Bassebo.....

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 11-02-10 22:03

Derfor også mit indlæg.......

Elektrikeren

Godkendelse af svar
Fra : mbay

Dato : 11-02-10 23:57

Tak for svaret michaelholm.
Det er dejligt med et så hurtig og godt svar.

Kommentar
Fra : mbay

Dato : 11-02-10 23:58

og også tak til alle som ville hjælpe mig

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 13-02-10 19:20

Til Klemme2006,

Som tidligere skrevet gælder det kun for ledninger og ikke for "kabler"............

MVH
Michael Holm
Aut. El-installatør

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 14-02-10 22:08

Tak for afklaringen, Michael. Så står min verden igen.

Vh

klemme2006