/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kørsel med U indregistreret Traktor
Fra : Holst-Hansen
Vist : 3334 gange
300 point
Dato : 10-02-10 20:33

Hejsa..

Er der nogle der kan sige mig hvad der sker hvis man bliver stoppet af politiet på offentlig vej med et læs træ, som er sanket i den lokale skov og er til egent forbrug, i en u indregistreret traktor. Traktoren og vogn er i top stand mht bremser og lys.

Håber på nogle uddybende svar.

Accepteret svar
Fra : chicapigen

Modtaget 310 point
Dato : 10-02-10 20:37

hejsa du kan læse om det her

Uindregistrerede traktorer
Er en traktor ikke-godkendt og ikke-registreret er den ikke udstyret med nummerplade.
Traktoren må gerne benyttes på færdselslovens område. En betingelse for at benytte en traktor uden nummerplader er, at den overvejende anvendes uden for vejene som træk- eller drivkraft for arbejdsredskaber. Hvis dette kan overholdes kan den anvendes af maskinstationer. Men i praksis skal maskinstationer altid registrere deres traktorer.
Traktoren må køre til og fra arbejdssted eller reparatør med arbejdsredskaber, der ved deres anvendelse trækkes eller drives af selv samme traktor. Kører traktoren med påhængsvogn skal denne enten være ulæsset eller læsset med redskaber der skal bruges til traktorens funktion. Det vil altså sige at en uregistreret traktor aldrig må køre med produkter, med undtagelse af materialer som skal anvendes sammen med brugen af redskabet.
Med andre ord skal kørslen have et arbejdsformål og ikke et transportformål.
Som arbejdsformål kan nævnes:
Kørsel med gyllespreder læsset med gylle, når formålet er gylleudbringning
Kørsel med vand og kemikalier i marksprøjten, når formålet er at sprøjte
Snerydning med kost eller sneplov men ikke bortkørsel af sne
Græsslåning
Som transportformål kan nævnes:
Transport af husdyrgødning til markstak
Kørsel med vandvogn med henblik på optankning af anden traktor med sprøjte

Den uregistrerede traktor skal altså anvendes til både transport og arbejdsfunktionen.
For reglerne om egen- og persontransport, gælder de samme regler som for den godkendte traktor.

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-10 20:38

Du får en bøde....
Længere er den ikke....

Under forudsætning du ikke har forvoldt ulykker....

Men det koster så også en "hjemtransport" af traktor og anhænger...

Kommentar
Fra : Holst-Hansen

Dato : 10-02-10 22:14

oki.. hvor stor en bøde kan man forvente 500 kr. eller 5000 kr. er der nogle der ved noget om det? evt. erfaringer?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-10 22:23

Næppe mere end 1000.-

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-10 22:23

Citat
evt. erfaringer?

Nej da - vi kører lovligt...

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 10-02-10 22:24

Citat
Traktoren og vogn er i top stand mht bremser og lys

hvorfor så ikke få det indregistreret?

ang bøde, ved jeg ikke, men du skal regne med 3-5000 for blokvognen til hjemtransporten

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-10 22:26
Godkendelse af svar
Fra : Holst-Hansen

Dato : 12-02-10 18:50

Tak for svaret chicapigen.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 12-02-10 19:33

velbekommen :)