/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Defekt Fuji Finepix F31fd kan ikke skyde
Fra : xerxes01
Vist : 623 gange
500 point
Dato : 05-02-10 12:43

Hej,
Mit digitale fuji finepix F31fd kan ikke tage billeder.

Det kan godt tændes og vist billeder som er på memorykortet,
men det kan ikke tag billeder.
Når udløserknappen trykkes ned sker der ingenting!

Er der nogen som kan hjælpe med at fortælle hvad der sandsynligvis er galt???

mvh/
Xerxes01

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-02-10 13:08

Nej det er ikke godt at vide. Måske for svagt batteri, som ikke kan oplade blitz.

Prøv om der er samme problem i fuldt dagslys.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-02-10 13:13

Hvornår har du sidst kunne tage billeder med kameraet?
Er problemet pludselig opstået?

Kommentar
Fra : xerxes01

Dato : 05-02-10 13:32

Hej,
Hvis det er batteriet, virker det underligt at batteri-indikatoren viser "fuldt batteri".
Det er godt nok et par måneder siden kameraet gik i stykker, men kameraet er ikke tabt eller lignende.
Ialt er der taget ca. 7-8000 billeder med kameraet - kan det i så fald være slidt??

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-02-10 13:39

Jeg går ud fra, at når du tænder kameraet kører objektivet normalt ud og tilsvarende når du slukker, kører den pænt tilbage! - Hvis det er tilfældet, må man gå ud fra - at der er strøm nok på batteriet.

Så tyder det mere på fejl/problem ved udløser knappen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-10 13:49

Har DU taget 7-8000 billeder med det kamera? Eller har du købt det brugt?

Jeg tænker på, om det er en indstilling, du ikke har lært at kende, der kan være problemet..

Hvis du selv har taget en masse billeder før, så er kameraet nok slidt.

Jeg har selv haft et Fujifilm Finepix S7000 i 6 år. Og på det sidste er knapperne blevet lidt upålidelige. Så jeg har lige købt et nyt Canon. Det kan ingenting, fordi jeg ikke kan finde ud af det endnu.....

Digitale kameraer er jo nærmest antikke, når der er 10 år gamle. Og de kan være slidt op længe inden.

--Det kan også bare være lidt snavs, men en rensning kan sikkert ikke betale sig.
Du kan få et lige så godt kamera til mindre penge i dag. Men sandsynligvis vil du også gerne have et endnu bedre kamera.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 250 point
Dato : 05-02-10 14:29

Der er det galt, at der med 99 % sandsynlighed er knækket noget oppe i udløserkontakten.

Problemet er bare, at det højst sandsynligvis ikke kan betale sig at reparere på det, for kamerareparationer er dyre som bare pokker.
For i og med den kameramodel er fra 2006, så er det allerede "antikt" i den sammenhæng..og jeg har set brugte af dem til 5-700.

Kommentar
Fra : xerxes01

Dato : 07-02-10 19:45

ej,
Ja jeg/min familie har taget alle ca, 8500 billeder.
Det lyder som om detmåske er udløserknappen, men jeg kan dog stadigt mærke de to niveauer som er ved udløserknappen når der skal tages billeder (knap tykket halvt ned: hvor kameraet fokusere og knap trykket helt ned: for at tage billedet) kan det så alligevel være udløserknappen som er i stykker?? og kan jeg evt selv lave det??

Godkendelse af svar
Fra : xerxes01

Dato : 08-02-10 22:10

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-02-10 11:05

Citat
jeg kan dog stadigt mærke de to niveauer som er ved udløserknappen når der skal tages billeder (knap tykket halvt ned: hvor kameraet fokusere og knap trykket helt ned: for at tage billedet) kan det så alligevel være udløserknappen som er i stykker?? og kan jeg evt selv lave det??

Hvis udløserknappen opfører sig som altid, og gør ligesom du tager et billede, så er det ikke det der er galt.

Der må være en tæller på kameraet, om ikke andet kan de se numrene når billedfilerne er løst ind på computeren......prøv at tjekke om du alligevel tager billeder, der blot er "sort skærm".

Hvis det er sådan det hænger sammen, så er det ikke i udløseren, men i selve kameraet fejlen ligger...nemlig det der skal åbne og slippe lys ind i kameraet når du trykker på udløseren og tager billedet