/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
TV signal blinker når bordlampe tændes
Fra : olavur
Vist : 894 gange
300 point
Dato : 31-01-10 16:38

Hej
Da jeg i april sidste år flyttede i ny (ældre) lejlighed fik jeg problemer med tv signalet. Når jeg f.eks. tænder for en bordlampe, blinker tv signalet. I normal tilstand viser signal indikator på TV´et fuld styrke (10), men når jeg tænder for lampen, går styrken ned på 0, og så op igen på 10 efter 1 sek.
Problemet er at dette blink forekommer også når underboen (tror jeg) tænder/slukker for en eller anden stikkontakt/afbryder. Derfor er det meget irriterende at se film og få teksten "intet signal" 4-10 gange gennem en film.
Jeg er el-installatør og er ikke i tvivl om antennekablet nok ligger lige lovlig tæt på 230V installationen. Og da jeg bor i en ældre lejlighed på 3. sal, har jeg ikke mulighed for selv at kigge på installationen. Jeg har skrevet til You(don´t)see 3 gange uden at få svar. Jeg har også ringet et par gange, hvor de har lovet at vende tilbage.
Well, jeg tænkte om I kender noget til TV signal filtre, der måske kan tage evt. støj/spidse fra tv signalet? eller om der findes andre nemme/hurtige løsninger, som jeg selv kan afprøve?
På forhånd tak
vh
Olav

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-01-10 17:03

Nu du er installatør, kan du så ikke forestille dig at også det elektriske kan være problemet? Eller det har du måske styr på i din egen lejlighed.
Jeg ved det bare da min ene søn flyttede ind i en gammel lejlighed. Der skete de særeste ting med det elektriske og isæt TV og Radio. Han fik trukket helt nye ledninger, ny tavle og nye antennekabler. Så virkede det.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 31-01-10 17:17

well, du milde himmel

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 31-01-10 17:37

bare lige et spørgsmål, hvor mange volt er der til tv?
det virker lidt underligt hvis det at tænde en lampe skulle generere så meget støj så signalet forsvinder helt

har du mulighed for at flytte tv over på en anden gruppe og se om problemet stadig er der

Kommentar
Fra : lham

Dato : 01-02-10 06:45

spørg da nogle af naboerne om de har samme problemer-ta en brødrister med og be om lov til at tænde slulkke mens deres tv kører-så må du vel få afklaret om det er ejendommens installation det er galt med eller kun hos dig problemet ligger. Hvis du fra din vægdåse har antennekablet monteret tæt på de 230 v kunne du jo prøve at strikke et løst coax kabel sammen og så forsøge med forskellig plasering af coax kablet.

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 01-02-10 11:37

Tak for jeres kommentarer. Jeg har desværre hverken mulighed for at flytte/ændre på antenne udtag eller stikkontakterne. Ej heller kan jeg ændre på 230V nettet inde i lejligheden.
Naboerne har jeg ikke spurgt endnu, men til næste beboermøde vil jeg lægge TV-signal spørgsmålet frem. Men jeg kan som sådan ikke bruge de andres beboeres svar til noget, da jeg ingen muligheder har for indgreb i kabelskakt etc. Yousee leverer/garanterer signal til lejligheden, så det må da være deres arbejde at tjekke/afhjælpe fejlen. Og hvis jeg skal bruge dage på at tjekke/afhjælpe fejlen, så kan jeg ligesågodt bare få opsat en parabol.
Jeg tænkte bare at hvis der var en enklere "filter"- løsning var jeg villig til at prøve den.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 01-02-10 12:38

prøv at ringe til www.antennelageret.dk
flinke folk der ved noget om tingene

Kommentar
Fra : Zonet

Dato : 01-02-10 14:31

Det kan skyldes flere ting...

Enten fordi antenneudtaget sidder alt for tæt på strømudtaget, eller antennen ikke er afskærmet godt nok, (hvilket du godt selv kan tillade dig at rode med)

Alternativt er der for stor spænding over den sikring den er sat til, det kan også give sådanne svigt..

Men hvis du har mere end 1 strømudtag i lejligheden så prøv at sæt lampen i et andet rum (udtag) og se om det afhjælper problemet, for i det hele taget har lamper nogle skøre tendenser til at lave den slags især hvis det er halogen lamper..
Ved ikke præcis hvorfor, men de udsender nogle underlige signaler som godt kan påvirke den øvrige strøm og signal tilførsel.(men kun i et kort øjeblik efter de bliver tændt eller slukket)...

Sidst men ikke mindst skal der måske lige tjekkes for eventuelle faseovergange, som måske ikke er så ekstreme at lortet kortslutter, men at det måske bare genere det øvrige udstyr..

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 02-02-10 10:26

TV signalet blinker også når jeg tænder/slukker en bordlampe (ikke halogen) i soveværelset, men det er muligt at kablet ligger sammen med antennekablet i stuen. TV signalet forstyrres kun via stikkontakterne, ikke afbryderne. Så det kan være muligt at tilgangen til stikkontakterne i stuen ligger sammen antennekablet. Men stikkontakter fra underboen forstyrrer jo også tv signalet, så igen, det er sku´ begrænset hvad jeg selv kan gøre. Så hvis der intet filter findes derude, der kan afhjælpe problemet, er jeg nok nødt til at vente på at Yousee kommer forbi og får lavet et par målinger.

Kommentar
Fra : Zonet

Dato : 02-02-10 12:39

Det lyder godt nok betryggende at noget elektronik kan påvirkes helt nede fra underboen, men omvendt kan det alligevel give mening for hvis det er sat således op at alle lejligheder inkl. dig, hvis der er nogen over dig, og dem under dig; er tilsluttet samme relæ/sikring, kan fejlen muligvis ligge der.
Men ja jeg tror muligvis det kan være en god ide at invitere yousee ud, så de kan løse lige netop dette, men selv når de har lavet det kan det godt være du gør klogt i at tale med en ejendomsleder, hvis der er sådan en hvor du bor, måske han kan undersøge elektronikken....

for hvor der er el-fejl, er der også risiko for kortslutninger og brænde...

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 11-02-10 07:46

Jeg har havt besøg av Yousee, men har ikke selv fået tjekket om fejlen er væk, har ikke været hjemme endnu. De påstod ellers at det var mit tv kabel, der var for dårligt isoleret, men jeg vender tilbage med inputs, så snart jeg er hjemme igen.