/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Kloning af SD kort
Fra : d01tko
Vist : 3506 gange
60 point
Dato : 26-01-10 19:47

Er der nogen der ved om og hvordan man kan klone et SD kort over på et andet sådan så man får det hele med? Ligesom CloneDVD og CloneCD gør, bare med et SD kort... Stifinder dur ikke...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-01-10 19:58
Kommentar
Fra : d01tko

Dato : 26-01-10 21:33

Jeg har også prøvet at søge på Google inden jeg stillede spørgsmålet her...
Jeg syntes kun at resultaterne ender ved programmer der enten kan klone CD/DVD eller gendanne slettede filer.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-01-10 21:45

Jamen hvorfor har du brug for at klone, du skal da bare overflytte alle billeder/film til et andet kort.
Hvis der ligger lidt styring på det SD kort, så skal den ikke overføres til et nyt.

Kommentar
Fra : d01tko

Dato : 26-01-10 21:53

Jeg har en GPS modtager hvor jeg gerne ville tage en sikkerhedskopi af SD kortet. Hvis jeg kopierer indholdet vha stifinder, så får jeg godt nok alle filerne med over, tilsyneladende, men GPS'en kan ikke læse kortet som jeg har klonet over på, og så er der jo ikke meget sikkerhedskopi i det. Jeg har sammenlignet antal filer og størrelse, og alt stemmer, så jeg ved ikke, men der må ligge et eller andet skjult som man kun får med over ved en total kloning, tænkte jeg...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-01-10 22:31

Så må du se at bruge genvejen som severine gav tidligere. Men har du overvejet om du ikke bare kan hente alle kortene igen fra nettet. Vi har da ikke backup af vores GPS, det er ikke særligt sansynligt at kortet i GPS'en bliver slettet. Men jeg laver backup af min computer en gang om måneden, for der kan jeg ikke hente tingene fra nettet som jeg kan med en GPS.

Kommentar
Fra : d01tko

Dato : 27-01-10 23:22

Hvis noget er usandsynligt så er det sandsynligt at det vil kunne ske. GPS'en er til luftfart og man kan ikke sådan bare hente tingene fra nettet som med bil-GPS. Alt hvad der har med luftfart at gøre er altid mere besværligt af en eller anden grund. Kort og kortdata købes ved at man bestiller på nettet og betaler forud, og når pengene er gået ind, så modtager man en e-mail med de fornødne opdateringer samt en vejledning i hvordan man opgraderer filerne på SD kortet og hvilke filer der skal overskrives og hvilke der skal blive liggende. For ikke at lave rod i noget, ville jeg gerne have en sikkerhedskopi af SD kortet inden jeg gik i gang, derfor mit klonebehov. Men hvis jeg tager en sikkerhedskopi med stifinder, så dur det ikke, så der må mangle et eller andet som jeg så kun får med ved en kloning - hvis man ellers kan.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 27-01-10 23:39

Når du kopierer vha stifinder, får du umiddelbart alle filer med!

Har du kontrolleret, om der er skjulte filer der ikke kommer med.
Hvis begge kort er i samme størrelse, er det så også samme mængde fri plads efter kopiering?

Eller kan det have noget at gøre med rækkefølgen af filerne?

Kommentar
Fra : d01tko

Dato : 27-01-10 23:51

Jeg har slået det hele til i Windows (skjulte filer mapper og operativsystemfiler) og der er vist ikke noget der umiddelbart er skjult på kortet. Jeg har ikke erfaring med om der kan ligge en eller anden nøgle eller noget på sådan et SD kort? Det kan jo være det er en kopibeskyttelse jeg er oppe imod.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-10 11:25

Det skal clones over på et andet sd-kort.
Jeg har prøvet at kopiere et sd-kort over til et større som skulle bruges i en GPS.........virker ikke.
Jeg har endnu ikke fundet et cloneprogram til sd-kort.
Følger med og håber der findes et program

Kommentar
Fra : d01tko

Dato : 01-02-10 19:22

En kammerat fortalte mig om en bootable CD-ROM man kunne downloade. Den hedder "Hiren's Boot CD". Den indeholder flere spændende værktøjer, blandt andet et program der hedder "Norton Ghost" som var med USB understøttelse. Den læser fint SD kortet, gemmer indholdet i en imagefil, og kan også restore over på et andet kort. MEN det virker stadig ikke i GPS'en. Jeg tror jeg er oppe imod en kopibeskyttelse af en slags, hvorfor jeg desværre nok må opgive mit desperate forsøg på at tage en sikkerhedskopi, og så blot kaste mig ud i opdateringen og håbe på det går godt.

Med mindre der tilfalder et guldkorn, lukker jeg spørgsmålet igen indenfor et par dage...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-10 19:59

Ghost plejer at kunne lave et godt image, men jeg har ikke prøvet med USB understøttelse.
Men der ligger nok noget og gemmer sig.
Jeg har også prøvet lidt med mit SD kort til min medion GPS.

Du kan da bare lade spørgsmålet stå åbent.....................du har jo ikke fået nogen løsning.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-02-10 20:14

Det er da utroligt, at ingen kan finde en løsning:

Så derfor en stribe (måske dumme spørgsmål).

1: Er de 2 kort formatteret på samme måde: FAT eller FAT32 ?
2: Er kortene af samme størrelse og type SD eller SDHC kort ?
3: Hvordan har du kopieret - via stifinder eller via Sikkerhedskopiering via Egenskaber ?
4: Er fil strukturen identisk efter kopiering - underfoldere m.m. ?
5: Er den frie mængde byte efter kopiering identisk ?

Måske kan de afklare noget af problemet.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 01-02-10 21:03

du kan ikke bare lægge opdateringen på det nye kort og så beholde det "gamle" altså den du ville kopiere i skuffen.
Det ville jeg prøve!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-02-10 21:04

Da jeg købte min GPS for 2½ år siden, fulgte der to DVD skiver med, som kunne installeres på SD kort. - Det jeg så tænkte på er, om der er noget på disse DVD'er, som gør at de så kommer til at fungere.???
Jeg har også selv prøvet, at kopiere et SD kort tilet andet, men som så ikke virkede.
Så måske der er noget på skiverne der sniger sig med over på SD kortet???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-10 21:15

1: Er de 2 kort formatteret på samme måde: FAT eller FAT32 ?
>>>ved cloning er det et speglbillede incl. det format som er på originalen
2: Er kortene af samme størrelse og type SD eller SDHC kort ?
>>> Det burde ikke betyde noget hvis cloningsprogrammet bare fylder tom plads ud
3: Hvordan har du kopieret - via stifinder eller via Sikkerhedskopiering via Egenskaber ?
>>> Med programmet Ghost er det et speglbillede / image der kopieres
4: Er fil strukturen identisk efter kopiering - underfoldere m.m. ?
>>> Det bør den være ved cloning
5: Er den frie mængde byte efter kopiering identisk ?
>>> Det burde ikke være et problem ved cloning

SD kort med GPS data har først en størrelse når der er installeret fra CD - og måske kan det drille.

Tror jeg altså.

Kommentar
Fra : d01tko

Dato : 05-02-10 00:09

>IBM760:

1: Ja (Er de 2 kort formatteret på samme måde: FAT eller FAT32?)
2: Ja og nej (Er kortene af samme størrelse og type SD eller SDHC kort ?)
3: Kloning/Ghost (Hvordan har du kopieret - via stifinder eller via Sikkerhedskopiering via Egenskaber ?)
4: Ja (Er fil strukturen identisk efter kopiering - underfoldere m.m. ?)
5: Ja (Er den frie mængde byte efter kopiering identisk ?)