/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Apportindskud
Fra : johanma
Vist : 1420 gange
500 point
Dato : 09-01-10 19:38

Hvordan fungerer det i forhold til apportindskud i et selskab det være sig i forbindelse med stiftelsen eller en senere kapitalforhøjelse.
Mere konkret:
Er der tale om at selskabet egentlig ejer det aktiv der er benyttet som apportindskud? f.eks. en bil og har derefter al ret over bilen, enten at benytte indenfor selskabet eller at sælge.
Eller er der tale om at en form for pant?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 09-01-10 20:06
Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 09-01-10 21:11

Selskabet skal eje det, der er indskudt som er apportindskudt. Det svarer til at skyde penge ind i selskabet, men i stedet skyder man nogle aktiver ind. Det kan være en bil, inventar eller andet.

Selskabskapitalen findes så i form af aktiver i stedet for penge.

Gav det mening?

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 09-01-10 21:56

Ja det tror jeg at det gør. Men betyder det så at hvis man vil bruge en ejendom, som man selv ejer, som apportindskud, at så ejer selskabet ejendommen med alle de rettigheder der hører med der, som f.eks. hvis jeg brugte min ejerlejlighed som apportindskud, så skulle jeg betale husleje til selskabet? Og hvis det drejer sig om en virksomhed der benyttes som apportindskud at så overtager selskabet alle rettigheder og forpligtelser der ligger deri?

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 500 point
Dato : 09-01-10 22:55

Fuldstændig korrekt. Du vil så tilgengæld få ejerandele i virksomhed, medmindre der er tale om et lån (kan ikke lige på stående fod huske om man kan yde selskaber lån i form af apportindskud).

Det er ikke nødvendigvis smart, at indskyde sin private ejendom i sit selskab. Ud over at du skal betale husleje med beskattede midler, som igen bliver beskattet i selskabet, vil selskabet formentlig også skulle betale skat hvis ejendommen sælges med gevinst.

Så du bør nok vende en sådan disposition med en rådgiver, inden du gør det

Godkendelse af svar
Fra : johanma

Dato : 09-01-10 23:48

Tak for svaret RyeJensen.

WOW det er da vist noget af et cirkus med al den skat

Jeg har ikke planer om at indskyde noget som helst i noget som helst, mit spørgsmål kom sig blot af at jeg læste lidt om apportindskud og blev nysgerrig... Men tak for tippet