/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Kølervædske
Fra : samarit1
Vist : 1187 gange
100 point
Dato : 29-12-09 13:31

under vinterklargøringen af mit skib hælder jeg kølervæske igennem der vandbaserede kølesystem for at holde motoren ( Marstal) frostfri. i den forbindelse opstod der blandt de mere erfarne en diskussion om at man ikke måtte bruge kølervæske ufortyndet men at der skulle tilsættes vand, ellers ville det fryse. Det var noget jeg stillede mig noget tvivlende overfor men nu har diskussionen varet i 3 måneder: er der nogen herinde der ved hvad der er op og ned på dette udsagn.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-12-09 13:41

Citat
men at der skulle tilsættes vand

Det lyder temmelig ulogisk at det skulle fryse mindre pga vand.... vand fryser da hurtigt

Kommentar
Fra : PeterLauridsen

Dato : 29-12-09 13:47

Der er noget om det. Laveste frysepunkt er ved 70% Ethyleneglykol i vand, derefter løfter frysepunktet sig igen.

Ethyleneglykol frysepunkt i forhold til koncentration i vand:

Vægtprocent EG (%)   Frysepunkt (deg C)
0      0
10      -4
20      -7
30      -15
40      -23
50      -34
60      -48
70      -51
80      -45
90      -29
100      -12

Hilsen Peter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-12-09 13:59

Men det kommer jo lige an på hvad det er for noget kølevædske.
Til store køleanlæg har jeg brugt meget koncentrret "kølevædske" og det skulle blandes med vand, og kunne så køles ned til Ca - 50 gr. uden at det frøs til is.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-12-09 14:08
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-12-09 14:21

det er fuldstændig rigtigt. rent frostvæske kan sagens fryse. de skal fortyndes mindst til halvt af hver og gerne lidt tyndere. jeg plejer at bruge ca 30% frostvæske og resten vand. det holder til 25 minusgrader.
husk lige at hælde en liter i toilettet og så pump så meget ud som du kan.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-12-09 14:30

Propylenglykol holder til omkring -100 gr. ufortyndet. Så det er ikke ligegyldigt hvad du bruger.
Er du i tvivl så så bland 1-1, derved er det ligegyldigt hvilket produkt du bruger.
Husk at lukke søventiler når du er færdig, hvis den ligger i vandet
Mvh dabj

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-12-09 14:34

For at afprøve netop din frostvæske, så kunne du jo f.eks. tage en lille del, og putte den i din dybfryser -21 gr., mon der så bliver koldere i vinter? Men ellers vil det da give et fingerpeg, hvis det ændrer struktur.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-12-09 16:51

Det er for næsten alle stoffer sådan at smeltepunktet ( nogle siger fysepunkt) falder ved opblanding med et andt stof.

Modsat er det med kogepunktet- det hæves.

Eksempelvis ved at blande salt i vand. Selv om saltets smeltepunkt er meget højt, falder vandets smeltepunkt når der er salt i.

Derfor har glucol med vand lavere smeltepunkt en ren glycol. Det gælfer både ethylen og propylen typen.
Det ses også af Peter Lauridsens tabel. Bemærk at den er efter vægt og ikke rummål, som de fleste debattører her vel mener, når de skriver om blandingsforhold. .

Teorien for det overrakende fænomen er for lang og indviklet til at forklare her. Det har at gøre med kræfterne mellem forskelligartede molekyler.