/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Billedet "bøjer" ?
Fra : Jesper-84
Vist : 589 gange
50 point
Dato : 28-12-09 04:14

Jeg har fået et Nikon Coolpix P90 cam. i julegave (jubii !), men i dag har jeg leget lidt med det og kan ikke forstå hvorfor en lige kant på billedet bliver "bøjet" eller hvad man skal kalde det for? Det ses tydeligt hvis man fotograferer helt tæt på ?

eksempel: http://filupload.dk/images/927052DSCN0064.JPG

Jeg ved at opløsningen er ringe, men det måtte kun fylde 2 MB, og det burde jo ikke have nogen betydning...

Er der noget galt med kameraet eller er det et spørgsmål om fote-teknik??

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 28-12-09 06:45

Det er normalt.

hawaii7

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 28-12-09 07:03

Hvis du lægger en glasplade over, så bøjer det sig ikke, det er selve billedet, som du tager et billede af, der er skævt.

Accepteret svar
Fra : Sønder

Modtaget 50 point
Dato : 28-12-09 07:36

Kender ikke lige den model, men mon ikke det sker når du tager med vidvinklen og tæt på? Prøv samme motiv hvor du træder et (par) skridt tilbage og tager det med tele (Zoom ind)

Kommentar
Fra : pve

Dato : 28-12-09 09:23

Hvilken brændvide er der tale om ? Som Sønder skriver, så er det sikkert pga er en kraftig vidvinkel som kan fortegne dit billede og dermed få den effekt at linierne "bøjer"

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 28-12-09 09:28

som pve siger, du er for tæt på motivet.
Det klarer linsen ikke

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 28-12-09 09:57

Prøv at fotografere på lidt større afstand og beskær derefter billedet i computeren.

Tillykke med det fine kamera.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 28-12-09 10:03
Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-12-09 12:07

Det er en meget almindelig afbildningsfejl ved vidvinkellinser.
Gælder også vidvinkel indstilling af zoomlinser.

Du skal op i det meget dyre for at undgå det.

Men du klarer det let ved at bruge større optagelsesafstand og zoome til længere brændvidde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-12-09 16:07

Citat
Kender ikke lige den model, men mon ikke det sker når du tager med vidvinklen og tæt på? Prøv samme motiv hvor du træder et (par) skridt tilbage og tager det med tele (Zoom ind)

Jo, det er problemet, uanset kameramodel og fremgangsmåden der foreslås for at undgå problemet er også korrekt.

Og hvis du ikke ved hvad der menes med vidvinkel, så er det "uden brug af zoom"

Godkendelse af svar
Fra : Jesper-84

Dato : 28-12-09 16:11

Tak for svaret Sønder. Nu er jeg glad igen!

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 29-12-09 08:29

Dejligt! Held og lykke med fotos. Skyd løs og kassér. Vis kun de bedste til andre, så bliver du regnet for en god fotograf!