/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Få billedet til at fylde hele skærmen?
Fra : 10.Totti
Vist : 872 gange
100 point
Dato : 25-12-09 22:40

Har lige købt en Tvix m6500a. Til at afspille mine billeder videoere osv nede i stuen.

Men når jeg vil have den til at vise et billede, så fylder det kun det midterste i skærmen.
Det samme gælder når jeg vil gøre billede stort på computeren. Trods det at billede er i 3648x2736

Er der noget jeg kan gøre for at fylde hele skærmen ud? både pc skræm og tv

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 25-12-09 23:30

Dine billeder er i et 3x4 format.

De kan kun vises på skærme med samme sideforhold, hvis de skal fylde hele skærmen.

Dertil kommer at dine skærme næppe har så mange pixels, så et program skal convertere for at du kan vise he´le billedet. det er måske et "indbygget" i systemet, som du ikke er bevisdt om. Men det skal indstilles rigtigt for at gøre det optimalt.

Kommentar
Fra : 10.Totti

Dato : 25-12-09 23:42

så det vil sige at, hvis jeg vil have billedet til at fylde hele skærmen, så skal jeg sætte opløsningen ned på cam?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 26-12-09 00:14

Tvix - det er da chokolade.....

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 26-12-09 01:50

Det er med "w", klaphat

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-12-09 13:04

Nej du skal bare bruge et program til fremvisning, som kan udnytte skærmen bedst muligt.

Men hvid du vil vise 4/3 billeder på en 16/9 skærm, så kan det ikke lade sig gøre.

Den store opløsning du bruger på kameraet kan ikke vises direkte på nogen almindelig amatørskærm. Hverken til computer eller til TV.

opløsningen er anvendelig hvis du vil lave en skarp udsnitsbeskæring eller lave meget store papirbilleder .

Kommentar
Fra : 10.Totti

Dato : 26-12-09 21:28

transor: Jeg kunne i menuen på tvixen vælge 4/3 format. Og nu viser den i fuld skærm både billeder og video

Godkendelse af svar
Fra : 10.Totti

Dato : 01-02-10 20:10

Tak for svaret transor.